Moore's samling

Det er nå han unboxer en Bvlgari :D

Neida, jeg regner med du opprettholder standarden, Moore ;)

Jeg hadde faktisk hatt ressspekt om Moore pakket ut denne:

bulgari+cronografo+octo+quadriretro+%25281%2529.jpg


Visst er det Bulgari, men det er også et Genta-design, den har et interessant urverk og den er fet!
 
Det kan vi nå godt starte en diskusjon på :) Jeg får Hublot vibber !:?

Det kan vi, men nå fyller vi opp tråden til Moore med vissvass, men det må han kanskje tåle når han sitter i møter og lar oss vente :)

Det eneste denne har til felles med Hublot er mange vinkler og flater og ting som skjer. Forskjellen er at den er formgitt av en mann med en tanke. Hublot virker veldig tilfeldig, som i "tja... vi slenger på noen skruer der, det blir sikkert tøft..."
 
Det kan vi, men nå fyller vi opp tråden til Moore med vissvass, men det må han kanskje tåle når han sitter i møter og lar oss vente :)

Det eneste denne har til felles med Hublot er mange vinkler og flater og ting som skjer. Forskjellen er at den er formgitt av en mann med en tanke. Hublot virker veldig tilfeldig, som i "tja... vi slenger på noen skruer der, det blir sikkert tøft..."

Spot on, Tore!
:cool:
 
Det var da voldsomt til mas......;)

Jeg er ute av office i møter et par tre timer til, og estimerer å presentere noe rundt kl 1930.
Stay tuned!

19:51 nå .... nuff said ;)

Men jeg likerkobblingen, møter og jobb til sent på kveld for å finansiere klokkegalskapen.
Fornuftig karl!
 
Dagens tilvekst – Patek Philippe Nautilus, 5980/1

Patek Philippe Nautilus, 5980/1


Min nye tilvekst ble altså denne, et etterlengtet ikon fra Patek Philippe - Nautilus, modell 5980/1. Jeg lot min 5712/1A få avløsning for noen dager siden.
Fordi følelsene for denne versjonen ikke kunne fornektes lenger. Den har over tid vokst seg frem som min ultimate Nautilus.

Patek Philippe – etablert i 1839. Verdens ledende manufaktur. Hevdes det. En meget modig påstand, hensyntatt de mange andre high(er)-end manufakturer på dette nivået der ute.
For det er noen av dem.

Calatrava-korset er Patek Philippe’s logo.
Calatrava-korset har viktige og dype historiske røtter tilbake til middelalderen i 1158 da en spansk religiøs orden, Calatravaordenen, forsvarte Calatrava-citadellet på heltemodig måte mot maurerne.
På slutten av 1900-tallet ble det derfor besluttet å innføre de spanske riddernes emblem som logo og varemerke for Patek Philippe. Siden dette har Patek Philippe befestet sin posisjon som verdens ledende high-end manufaktur, gjennom stadige nye innovasjoner og kvalitetsstandarder for sine ur og urverk.

I denne klassikeren sitter et velsmurt Patek Philippe Calibre CH 28-520 C movement. 28.800 vph - 35 jewels. 327 parts.
Flyback chronograph.
Gyromax balance-wheel, Breguet balance spring. Power reserve 55h.
400ft/120m water resistance. Mechanical self-winding movement.

Nautilus.
Historien bak dette ikonet innen horologien er også her et kapittel for seg.
Gerald Genta var arkitekten bak dette særpregede designet. Genta designet som kjent også Audemars Piguets Royal Oak i 1972, og likhetstrekkene mellom disse to klassikerne (og ikonene) er høyst til stede. Det sies at Genta var inspirert av verdens første atomdrevne ubåt, Nautilus, og navnet på kaptein Nemos ubåt i Jules Verne’s klassiske beretning "En verdensomseiling under havet" fra 1870.
Enten inspirasjonen kom fra en atomdrevet ubåt eller Jules Verne, så var dette den første Patek Philippe som var preget av maritime detaljer, primært på grunn av den spesielle formen på bezelen - med designmessige likhetstrekk til porthullene på skipssiden fra de sjøgående fartøyene.
I tillegg var Nautilus vanntett ned til 120 meter, noe som var nærmest uhørt for et sportsur, - hvis det da ikke var snakk om et tidsriktig dykkerur. Noe Nautilus ikke var.

Nautilus ble lansert i 1976.
Allerede ved introduksjonen fikk Nautilus-kolleksjonen enorm oppmerksomhet i markedet. Det var nemlig svært uvanlig å bli presentert et sportsur fra ett av verdens mest eksklusive klassiske manufakturer. Med Nautilus brøt man derfor nye barrierer, både gjennom design, stilvalg og materialvalg.
Med sin sportslige look har Nautilus for mange vært inngangsuret til Patek Philippe-verdenen, da den fremstår som nettopp det sporty og klassiske alternativet den var designet for å være ved lansering.
Den er nå et ikon. Da Patek Philippe i 2006 jubilerte med 30 suksessrike år på markedet for Nautilus, ble kolleksjonen ”ny”lansert med blant annet denne modellen – 5980/1A. Dette skjedde samtidig med supplerende versjoner av 5711 og 5712.

Konklusjonen er uansett at Patek Philippes Nautilus er et fantastisk high-end urverk og en tidløs klassiker med sjel og utsøkt design.
Dial i blå-sort farve, som spiller ut et usedvanlig vakkert reportoir av farvenyanser ettersom sol og lys treffer den.
Børstet kasse i kombinasjon med sidekanter i satin-finished utførelse gjør uret en nytelse å bære. Integrert lenke med de samme detaljer i kombinasjon av børstet og satin-finished polering.

Det er forøvrig sjelden markedskampanjer "varer over tid", men Patek Philippe klarte også på dette området å vise seg innovative og mange skritt foran konkurrentene. I 2003 ble "Generation"-kampanjen med "Begin your own tradition" lansert. Den er fortsatt aktiv, der verdier som familie og arv er sentralt budskap i det å eie en Patek Philippe. For bedre kan det kanskje ikke sies, enn...- "You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation".
Vakkert. Og så riktig.

For min del måtte det litt modning til før jeg var helt "klar" for en Patek Philippe Nautilus. Men bare litt.
At jeg ønsket en Patek inn i samlingen var realtivt klart, men hvilken variant var mindre klart.
Det ble Nautilus på grunn av anvendeligheten, og det ble først en 5712/1A på grunn av komplikasjonene og designet.
Jeg vurderte allerede da sterkt denne 5980, men følte på dette tidspunkt at en 5712 ga meg mer, da den føltes å ha i seg mer av Nautilus-DNA´et enn 5980.
Dette endret seg etter noe tid, da jeg erkjente at både 5712 og 5980 egentlig begge er like lojale mot historien, og på hver sine måter byr på en “tidsriktig” Nautilus slik den skal og bør være.
Ja, 5980 er hakket mer "chunky" (les: et par millimeter tykkere) enn 5712, hvilket utelukkende skyldes chronograph-komplikasjonen, som krever sin plass i kassen, men samtidig kler det dette uret usedvanlig godt.
Denne 5980 leveres både med den “originale” blå-sorte dial, og den litt nyere grå-sorte varianten.
Jeg valgte den blå. Den historisk korrekte.

Jeg ble mer og mer fascinert over nettopp chronograph-komplikasjonen på denne 5980.
Som man kan se, er chronographen samlet i én eneste subdial. Dette er relativt unikt, takket være en vertikal mekanisme i urverket. Det er estetisk meget vakkert, og gir god harmoni på dial. I tillegg er det en flyback, noe som selvsagt også øker anvendelsesområdet for chrono-funksjonen. Om det skulle være nødvendig.
En meget diskret og elegant integrering av chronographens push-buttons på siden av kassen bidrar på en utsøkt måte til et utsøkt hele.

Selvsagt kan en Nautilus 5980 brukes til alle anledninger; - casual og fritid som til dress og de mer formelle anledninger. Det vil jeg like selvsagt benytte meg av.
Eller som den hyggelige unge damen så vakkert påpekte da jeg svippet innom min utenlandske AD for en tid siden med min IWC PPC på hånden for å diskutere anvendeligheten til dress også;
“- I wouldn´t mind seeing you with a 5980 to that suit”.
Ved næmere ettertanke; - det var like mye ..."den vakre unge damen som så hyggelig påpekte...." Her er faktorenes orden egentlig helt likegyldig.
For ordens skyld; - jeg valgte denne gangen å kjøpe min Patek Philippe i Norge.

Uret har en fantastisk presence, og sitter perfekt på hånden.
Jeg liker dem nemlig litt kraftige (urene, that is…), og denne trenger ikke en millimeter mer - eller mindre - noen vei.
Rett og slett et utsøkt sporty og klassisk high-end ur.
Dette uret er farlig nær selve definisjonen på “cool, sporty og classy, casual elegance”.

Bottom line; - det har vært en god dag.
Ja, jeg lot tidligere min 5712/1A gå.
Men ja, det var på tide å få inn denne 5980.
Den er....... verdt det! :cool:


DSC_0265.jpg


DSC_0262.jpg


DSC_0243.jpg


DSC_0247.jpg


DSC_0246.jpg


DSC_0254.jpg


DSC_0265-3.jpg


DSC_0254-1.jpg


DSC_0244.jpg


DSC_0259-1.jpg


DSC_0269.jpg


DSC_0253-1.jpg


DSC_0252.jpg


DSC_0248.jpg


DSC_0247-1.jpg


DSC_0255.jpg


DSC_0245-1.jpg


DSC_0245.jpg


DSC_0257.jpg


DSC_0251.jpg


DSC_0250.jpg


DSC_0246-1.jpg


DSC_0256.jpg


DSC_0247-2.jpg


DSC_0257-1.jpg


DSC_0259.jpg


IMG_0010.jpg


DSC_0245.jpg
 
Gratulerer med ny og lekker PP! Hadde mine mistanker om at denne kom til å dukke opp. Nyt den!
 
Helt fantastisk Moore, kan ikke si nok hvor vakkert dette uret er. Dette stod så absolutt til forventningene og mere til. Liker at du legger til litt historie, startet å lese fra toppen og kunne nesten ikke holde meg fra å scrolle rett ned til bildene :)