Moore's samling

Parden my ignorance, men jeg forstår ikke helt den kronografen. Du sier at alt er samlet i en subdial. Betyr det at sekundviseren ikke er en del av kronografen?
Eller teller den sekunder - som "normalt", og så er det minutter og timer på subdialen?


No offence, Minuteman!

Chronograph´en - som forøvrig også er en flyback - er i all sin utsøkte "kompleksitet" særdeles enkel å anvende. Og du er inne på det.
På subdial er den ytre hvite ring minutt-teller opp til 60 minutter.
Den indre ringen akkumulerer timene, opp til 12.
Sekundviseren er plassert i sentrum, og tilhører chronograph´en. Ønsker jeg den visuelle opplevelse i å "se" sekundviseren gå sammen med klokken forøvrig, må jeg følgelig sette igang chronograph´en.

Helt kurant, men muligens for noen en liten "barriere", om man er spesielt opptatt å ha sekundteller på klokken, utenom chronograph´en.

Forøvrig må jeg litt kritisk legge til - hvorenn innovativ og vakker denne flyback-chronograph´en er - at avlesing av chronograph´en også stilles på store prøver med en slik løsning. Dette fordi hovedviserne på uret tidvis vil dekke mye av chronograph´en.
Her går nok hensynet til funksjonalitet på bekostning av design og estetikk. Men det er egentlig helt greit for meg....:cool:



DSC_0252.jpg


DSC_0269.jpg


DSC_0257-1.jpg


DSC_0243.jpg


DSC_0259.jpg
 
Må bare få legge til at det er en herlig motstand i den nederste pusheren, klemme-klemme-klemme og plutselig smetter viserne på plass igjen. Så tight og fint som det får blitt.
 
Når det gjelder anvendelighet kommer det neppe ned mot min Seamaster Chrono med sverdvisere. Er du heldig kan du bruke chronographen en halvtime i ny og ne.

Takk forresten, for utførlig forklaring og beskrivelse. Jeg har så lite behov for chronograph at den lille ulempen med viserne på ingen måte fratar meg lysten på denne PP'en.
 
Må bare få legge til at det er en herlig motstand i den nederste pusheren, klemme-klemme-klemme og plutselig smetter viserne på plass igjen. Så tight og fint som det får blitt.

Så sant, så sant, Mathfjeld!
Det krever litt kraft, men det må være såpass.
Forøvrig alltid elegant med flyback på chronograph'en, noe jeg i utgangspunktet ikke hadde festet meg spesielt ved på denne 5980. En hyggelig tilleggsdimensjon ved uret.;)
 
Når det gjelder anvendelighet kommer det neppe ned mot min Seamaster Chrono med sverdvisere. Er du heldig kan du bruke chronographen en halvtime i ny og ne.

Takk forresten, for utførlig forklaring og beskrivelse. Jeg har så lite behov for chronograph at den lille ulempen med viserne på ingen måte fratar meg lysten på denne PP'en.

Ja, det er nok bare erkjenne at funksjonalitet taper kampen mot det estetiske innimellom. På den annen side; - med rimelig begrenset plass tilgjengelig faller det jo ganske logisk at overlap må påregnes.
Jeg får nok bare unngå å ta chrono'en i bruk mellom 16.20 og 19.40......;)

Men samtidig; - enig med deg. - Når har vi egentlig bruk for den komplikasjonen....? Ihvertfall ikke så mye at konstruksjonen av den skal være til hinder for å kunne skaffe seg det uret man ønsker.;)
 
Vel - gratulerer! Åpenbart.

Samtidig en stor takk til noe som bare kan karakteriseres som et massivt bidrag til ur aficionado. Ikke bare din omfattende begrunnelse og beskrivelse av uret. Men også bildeorgien... Jeg blir stum. I tillegg også hvordan du svarer asylsntene. Ikke bare med tre linjer, men også med beskrivende bilder. Jeg tenker for meg selv, over espresso nr 4, at du er en uvanlig dannet mann. Hva du har og hva du viser forteller mye. :)
 
Aller først: Gratulerer med et jevt ur, og i min mening alldeles riktig Patek-bytte. Kronografversjonen er alt den originale Nautilusen er og mer til. Og naturligvis også riktig valgt fargekombinasjon. Ikke annet å vente fra en klokkefeinsmecker som deg. :D Jeg har aldri følt sterkere på klokkegalskapen enn da jeg stod i kjelleren til Bjerke for et par år siden, med denne modellen på armen, og lurte på om jeg skulle logge meg på nettbanken og overføre penger. Jeg klarte å holde meg i skinnet, men er fremdeles i tvil om det var et riktig valg.

Sekundviseren er plassert i sentrum, og tilhører chronograph´en. Ønsker jeg den visuelle opplevelse i å "se" sekundviseren gå sammen med klokken forøvrig, må jeg følgelig sette igang chronograph´en.

Helt kurant, men muligens for noen en liten "barriere", om man er spesielt opptatt å ha sekundteller på klokken, utenom chronograph´en.

Jeg har lest at man på grunn av nærmest friksjonsfri clutch, kan la kronografen på denne modellen gå kontstant, og således bruke kronografen som sekundviser. Jeg spurte om det på Bjerke, men de hadde ikke hørt det samme, så det kan hende det bare er en myte. For de fleste andre kronografer er jo dette fy-fy og vil i de aller fleste tilfeller føre til både slitasje på lang sikt, og en mer unøyaktig klokke på kort, men det hadde jo vært typisk Patek å klare å finne en løsning som gjør det mulig.
 
Vel - gratulerer! Åpenbart.

Samtidig en stor takk til noe som bare kan karakteriseres som et massivt bidrag til ur aficionado. Ikke bare din omfattende begrunnelse og beskrivelse av uret. Men også bildeorgien... Jeg blir stum. I tillegg også hvordan du svarer asylsntene. Ikke bare med tre linjer, men også med beskrivende bilder. Jeg tenker for meg selv, over espresso nr 4, at du er en uvanlig dannet mann. Hva du har og hva du viser forteller mye. :)


Stor takk, Frodo!
Særdeles hyggelig å få slike ord.
Og, passelig "brydd" over rosen blir jeg nesten litt svar skyldig, jeg. Men av og til er vel kanskje en ektefølt "takk" nok? ;)

En liten generell kommentar er likevel på sin plass, når anledningen først åpnet seg. Det er absolutt min grunnleggende holdning at de gangene jeg tyr til tastaturet her ute, så skal mine verbale utskeielser holdes på et respektfullt og høflig nivå.
Så lenge vi alle bruker tid på denne hobbyen og møtes her ute som de likesinnede aficionados vi er, diskuterer, deler kunnskap og stadig får tilgang på ny sådan, og alt skjer i en saklig tone, så prøver jeg på samme måte - med den tid jeg har mulighet for å avsette - å bidra med mitt.

TS er på sin måte unikt, gjennom den meget saklige og tolerante kultur som har fått utvikle seg de siste årene fra så mange kunnskapsrike og hyggelige medlemmer.
Jeg håper det fortsetter slik. TS øker i volum, og innimellom registreres at både skrevne og uskrevne "regler" utfordres. Men det er da den rause takhøyde og "indre justis" er like viktig, og gjennom disse håper jeg TS klarer å opprettholde nivået som den gode arena for saklig meningsutveksling som den er blitt.

Det skal du ha din store fortjeneste for, Frodo!:cool:
 
Aller først: Gratulerer med et jevt ur, og i min mening alldeles riktig Patek-bytte. Kronografversjonen er alt den originale Nautilusen er og mer til. Og naturligvis også riktig valgt fargekombinasjon. Ikke annet å vente fra en klokkefeinsmecker som deg. :D Jeg har aldri følt sterkere på klokkegalskapen enn da jeg stod i kjelleren til Bjerke for et par år siden, med denne modellen på armen, og lurte på om jeg skulle logge meg på nettbanken og overføre penger. Jeg klarte å holde meg i skinnet, men er fremdeles i tvil om det var et riktig valg.


Jeg har lest at man på grunn av nærmest friksjonsfri clutch, kan la kronografen på denne modellen gå kontstant, og således bruke kronografen som sekundviser. Jeg spurte om det på Bjerke, men de hadde ikke hørt det samme, så det kan hende det bare er en myte. For de fleste andre kronografer er jo dette fy-fy og vil i de aller fleste tilfeller føre til både slitasje på lang sikt, og en mer unøyaktig klokke på kort, men det hadde jo vært typisk Patek å klare å finne en løsning som gjør det mulig.


Takker så mye, Santos-Dumont!
Synd du lot "han som (muligens) sitter på høyre skulder" få avgjøre den beslutningen, og ikke bare lot det stå til!:D
Det er et fantastisk ur, men du vet jo dette, som har prøvd det og vektet og veiet det.
Jeg er veldig tilfreds med modelljusteringen. 5712 er et utsøkt ur det også, men 5980 slapp meg aldri helt.

Chronograph´en er jo noe av "merverdien" på dette uret.
Det vil jo være trist å ikke ta den i bruk. Om ikke annet for det visuelle aspekt, gjennom å se sekundviseren flyte over skiven.
Det hevdes fra noe hold at det å la chronograph´en gå konstant "sliter" på verket. Den tar jo selvsagt noe av power reserve-kapasiteten ved å gå samtidig med uret, men jeg finner intet i boken som følger uret om at det frarådes å la den gå konstant.

For min del lar jeg den gå når jeg har uret på meg, og stanser den om natten. Og når det lagres bort for å gi plass til andre ur som vil ha armtid.
Inntil videre.
Jeg synes nemlig det er pent å se sekundviseren flyte. Når jeg først har muligheten.
Jeg velger også å tro, som deg, at Patek Philippe har funnet løsningen som gjør det mulig å la chronograph´en gå så mye man vil.
Inntil videre. Der også.:cool:
 
Her hadde det skjedd saker ser jeg.
Det meste er vel sagt, så jeg føyer meg bare inn i rekken av gratulanter og sier takk for at du deler.
 
Her hadde det skjedd saker ser jeg.
Det meste er vel sagt, så jeg føyer meg bare inn i rekken av gratulanter og sier takk for at du deler.

Stor takk, BMG!
Bare hyggelig å dele litt ord og bilder ettersom justeringer i samlingen skjer.

Det er muligvis ikke så altfor lenge før neste oppdatering er klar, både på side 1 i denne tråden, og i forlengelsen av denne posten, så det er bare å "stay tuned"....:cool:
 
Prøvde både moon phase og chronoutgaven av denne på Bjerke i dag, begge er helt fantastiske ur, men ingen tvil om at designet til chronoen trigger en ekstra legendarisk godfølelse. Var en majestetisk følelse å prøve dem på og var vel 6 øl fra å legge inn et depositum på standardutgaven med dato. :mrgreen:
 
Prøvde 5980 også på onsdag, en utavmegsjælopplevelse. Den er den perfekte sportsklokke i alle aspekter av haute horologie IMO og ga frysninger deluxe over hele kroppen. Finishen er bare latterlig bra. Sparingen har offisielt begynt.
 
Prøvde både moon phase og chronoutgaven av denne på Bjerke i dag, begge er helt fantastiske ur, men ingen tvil om at designet til chronoen trigger en ekstra legendarisk godfølelse. Var en majestetisk følelse å prøve dem på og var vel 6 øl fra å legge inn et depositum på standardutgaven med dato. :mrgreen:

Enig!
5980 har nok en roligere design på dial enn den mer asymetriske 5712, som kanskje gjør den litt mer "stueren" og Nautilus-tro.
Derimot skiller 5980 seg vesentlig fra 5711 (og 5712) hva gjelder kassens tykkelse. Her er nok 5712 hakket mer lik "originalen".
Men uansett; - de har sin sjarm begge to. Alle tre.

Forøvrig tør jeg ikke tenke på hva 6 øl ville utsatt meg for av hyggelig horologisk bi-effekt, og ditto redusert vurderingsevne, om jeg lot meg friste for den kombinasjonen ifm et AD-besøk.
Kunne luktet svidd av magnetstripen av mindre.....;)

Prøvde 5980 også på onsdag, en utavmegsjælopplevelse. Den er den perfekte sportsklokke i alle aspekter av haute horologie IMO og ga frysninger deluxe over hele kroppen. Finishen er bare latterlig bra. Sparingen har offisielt begynt.

Vakkert, Timekeeper!
Hyggelig om det dukker opp en til her ute. Ifølge Mathfjeld erindrer jeg vi er 3 på TS nå, så dette går absolutt riktige veien...;)
 
Herre min hatt:!::!:...Denne oppgraderingen hadde gått meg hus forbi !! kan du tilgi ?
Men først ønsker jeg og sende en stor gratulasjon for bilder og en presentasjon i verdensklassen ;).
Måten du tar bilder på med full kontroll på ekserne lyskilder,samt måten du velger macrotargets på er i verdensklasse !!!

Så til klokken,-Tenkte jeg skulle diktere noen bevingen ord om produktet/klokken,men her blir mitt vokabular satt på sin ytterste prøve.
Trur jeg avslutter med en stor gratulasjon av et ur som jeg føler er litt "mitt" pga måten du presenterte det på.

Mvh
Timebandit;)
 
Herre min hatt:!::!:...Denne oppgraderingen hadde gått meg hus forbi !! kan du tilgi ?
Men først ønsker jeg og sende en stor gratulasjon for bilder og en presentasjon i verdensklassen ;).
Måten du tar bilder på med full kontroll på ekserne lyskilder,samt måten du velger macrotargets på er i verdensklasse !!!

Så til klokken,-Tenkte jeg skulle diktere noen bevingen ord om produktet/klokken,men her blir mitt vokabular satt på sin ytterste prøve.
Trur jeg avslutter med en stor gratulasjon av et ur som jeg føler er litt "mitt" pga måten du presenterte det på.

Mvh
Timebandit;)


Stor takk, Timebandit - det var meget hyggelig å lese!

Jeg må nok bare erkjenne at mine fotosessions er gjennomført under adskillig enklere forhold enn det du er inne på, og inntrykket muligens kan gi.
Her går det nemlig utelukkende i alminnelig dagslys. Og gjennom det; - innimellom "fanges øyeblikket".
En innrømmelse: jeg har rett og slett ikke tålmodighet til å rigge lys og fotobokser og det som mer avansert er...;)

Kamera, linse og dets innstillinger forøvrig er under kontinuerlig utprøving. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Det lever jeg greit med.

Men jeg må bare si; - denne Nautilus 5980 har så mange vakre linjer og designelementer i seg, at det er særdeles vanskelig å legge den bort. Et på mange måter fullkomment ur.
Så derfor, noen tusen ord vedlegges - igjen - for å få frem poenget. Poengene.

Takk igjen for meget hyggelige ord!


DSC_0265.jpg


DSC_0265-3.jpg


DSC_0254-1.jpg


DSC_0247-1.jpg


DSC_0246-1.jpg


DSC_0247-2.jpg


DSC_0269.jpg


DSC_0262.jpg