Moore's samling

Dette må jo være i din gate @Moore Nok en fantastisk komplikasjon fra IWC.
c-IWC-Schaffhausen-Portuguese-Sid%C3%A9rale-Scafusia-Mood-Front.jpg
 
Redigert av en moderator:
Helt fantastisk samling nu Mr Moore!

finns det något hål att täcka nu eller hur känns det? :) vad skulle nästa gobit kunna bli? :)

Känns som en tunn liten Calatrava hade kunna gjort sig sällskap me de där sällskapet ;)
 
Dette må jo være i din gate @Moore Nok en fantastisk komplikasjon fra IWC. .......

Denne er fantastisk, Chronodiver.

Må nesten si "IWC har gjort det igjen".
Portuguese-linjen utvikles jo stadig (noe jeg liker), og denne - Sidèrale Scafusia (Model 5041) - topper jo en allerede imponerende kolleksjon. Det mest kompliserte de noen gang har konstruert.
Denne tok det faktisk IWC 10 år å utvikle.

Anyways; - hvorenn imponerende komplisert den er, så snakker vi ur for adskillig mer viderekomne enn meg. Og de mer spesielt interesserte.
Astronomiske komplikasjoner; - Sidereal time vs Solar time, sunrise/sunset, celestial chart, ecliptic and celestial equator..... etc etc.
Joda, jeg reiser en del og liker hyggelig aktivitet under stjernehimmelen, men jeg er nok ikke helt "der" at jeg trenger min eksakte posisjon i forhold til en viss stjerne der oppe for å nyte dette.....:p





Forresten så måler jo denne 46mm - hvilket er hakket over mine preferanser på 40-42mm. Da blir det en deal-breaker for min del, dessverre.







(Ehh, ja.... - minimumsprisen på USD750.000 kan jo nevnes i en liten bisetning.....:p).
 
Redigert av en moderator:
+1. Helt rått!

Helt fantastisk samling nu Mr Moore!

finns det något hål att täcka nu eller hur känns det? :) vad skulle nästa gobit kunna bli? :)

Känns som en tunn liten Calatrava hade kunna gjort sig sällskap me de där sällskapet ;)

Jeg takker!
Hyggelig urene faller i smak.

Og @scharnke - jeg er nok ikke helt i mål enda.
Ting tar tid.
Det har jo blitt noe "prøving og feiling" underveis.... Vel, "feiling" er nok noe misvisende, all den tid de ur jeg har hatt, har vært riktige på det tidspunktet jeg har anskaffet dem.

Samlingen endrer seg ettersom preferanser endrer seg. Et par tre "ikoner" vil alltid inngå som fast inventar, i tillegg til ur med særlig affeksjonsverdi. Disse ligger greit på plass nå.
Blant mange alternativer, finnes det absolutt noen som pent kunne supplert samlingen. På den mer dressy side - og komplikasjonsmessig - mangler jeg en Minute Repeater. Av "samleobjekter" finnes pene versjoner hos både Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne og Patek Philippe jeg gjerne kan tenke meg. (Men, en Calatrava er ikke på den listen).
I sportskategorien ville jeg nok vurdert inn en Rolex Daytona. I edelt metall - av alle ting....

Så får vi se hva fremtiden bringer. Endringer i og av preferanser skjer jo hyppig i denne bransjen, så jeg skal på ingen måte sette to strek under dette "svaret"....:)
 
Redigert av en moderator:
K.I.S.S @Moore

M.R og C.V =
[video=vimeo;69341040]http://vimeo.com/69341040[/video]

5207R er bare helt syk!
 
Redigert av en moderator:
Hva er grunnen til at de har valgt akkurat den rytmen og tonefallet? Ville tro at et mer harmonibasert tonefall ville høres penere ut.
 
K.I.S.S @Moore


5207R er bare helt syk!


Veldig enig @Entropy.
Et fantastisk ur.
Samtidig lot jeg meg nok forføre enda det lille ekstra av 5074P. Hadde ikke protestert veldig om noen tvang på meg en slik.... :p


Hva er grunnen til at de har valgt akkurat den rytmen og tonefallet? Ville tro at et mer harmonibasert tonefall ville høres penere ut.

Interessant, @jsf
Rytmen/tempo på Minute Repeaters, med lav tone for timer, two-tone for kvarteret og høy tone for minuttene - såvel som intervallene - er relativt like. Det er ikke her "nyansene" befinner seg.
Forskjellene ligger i tonene.

For Patek Philippe er konstruksjonen av tonene vitenskap. Dette er tross alt det ypperste og (kanskje) den mest sofistikerte komplikasjon som produseres i dag. Tonene er gjenstand for nøye og bevisste valg.
Hammeren slår mot den spesielt tilpassede og avstemte stålringen som ligger rundt urverket mot kassen. (I parentes bemerket; - "selvsagt" var det A-L Breguet som oppfant denne også - og på den måten kunne presentere Minute Repeater for klokkeverdenen. Inntil da hadde man "bare" repeaters som markerte timer, kvarter, halv-kvarter og 5-minutter).

Anyways; - tonene...
Patek Philippe gjør nøye analyser av lyd og lydkvalitet. Det er faktisk slik at ingen Minute Repeater fra Patek Philippe har samme tonelyd. Dette betyr at det er ulik lyd på alle ur - også de i samme serie. Hvilket enklest kan sammenliknes med våre fingeravtrykk.Tilsynelatende likt, men ulikt.
Patek Philippe´s President, Philippe Stern, sa det engang slik:
“Even if you don’t know anything about watches, you can judge for yourself if the sound is not the best.”

For å perfeksjonere lyden på Minute Repeaters har Patek Philippe gjennomgått år med utvikling i samarbeid med The Federal Polytechnic School of Lausanne (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne - EPFL) og Geneva School of Engineering. Her har man forsket og eksperimentert med ulikt materiale og gjennomført omfattende tester for å finne den kombinasjon og komposisjon av metall som optimaliserer lydkvaliteten.
Fascinerende.

Men uansett, bottom line blir vel noe i retning det Philippe Stern selv sa; - dette blir nok opp til en selv å vurdere.
Patek Philippe virker å være tilfreds med harmonien i tonefallet i sine Minute Repeaters.
Jeg er tilbøyelig til å være enig.
:)
 
Redigert av en moderator:
Veldig enig @Entropy.
Et fantastisk ur.
Samtidig lot jeg meg nok forføre enda det lille ekstra av 5074P. Hadde ikke protestert veldig om noen tvang på meg en slik.... :p




Interessant, @jsf
Rytmen/tempo på Minute Repeaters, med lav tone for timer, two-tone for kvarteret og høy tone for minuttene - såvel som intervallene - er relativt like. Det er ikke her "nyansene" befinner seg.
Forskjellene ligger i tonene.

For Patek Philippe er konstruksjonen av tonene vitenskap. Dette er tross alt det ypperste og (kanskje) den mest sofistikerte komplikasjon som produseres i dag. Tonene er gjenstand for nøye og bevisste valg.
Hammeren slår mot den spesielt tilpassede og avstemte stålringen som ligger rundt urverket mot kassen. (I parentes bemerket; - "selvsagt" var det A-L Breguet som oppfant denne også - og på den måten kunne presentere Minute Repeater for klokkeverdenen. Inntil da hadde man "bare" repeaters som markerte timer, kvarter, halv-kvarter og 5-minutter).

Anyways; - tonene...
Patek Philippe gjør nøye analyser av lyd og lydkvalitet. Det er faktisk slik at ingen Minute Repeater fra Patek Philippe har samme tonelyd. Dette betyr at det er ulik lyd på alle ur - også de i samme serie. Hvilket enklest kan sammenliknes med våre fingeravtrykk.Tilsynelatende likt, men ulikt.
Patek Philippe´s President, Philippe Stern, sa det engang slik:
“Even if you don’t know anything about watches, you can judge for yourself if the sound is not the best.”

For å perfeksjonere lyden på Minute Repeaters har Patek Philippe gjennomgått år med utvikling i samarbeid med The Federal Polytechnic School of Lausanne (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne - EPFL) og Geneva School of Engineering. Her har man forsket og eksperimentert med ulikt materiale og gjennomført omfattende tester for å finne den kombinasjon og komposisjon av metall som optimaliserer lydkvaliteten.
Fascinerende.

Men uansett, bottom line blir vel noe i retning det Philippe Stern selv sa; - dette blir nok opp til en selv å vurdere.
Patek Philippe virker å være tilfreds med harmonien i tonefallet i sine Minute Repeaters.
Jeg er tilbøyelig til å være enig.
:)

Du leverer igjen @Moore! Dette var interessant. Jeg regnet med at PP hadde gjennomgått en nøye analyse av metaller og toner, men den informasjonen du kommer med her er jo absolutt mer enn jeg hadde regnet med. Man lærer mens man lever!


Og gratulerer med en særdeles nydelig JLC. Dette må vel kunne regnes som Grailen Indiana Jones selv ville lett etter. ;)
 
Redigert av en moderator:
Det er bare å bøye seg i støvet for deg, Moore!
Jeg har lest mange artikler, blogger, etc om klokker, men dette overgår alt!

En sann fryd å lese! Takk takk takk
 
Fantastisk samling Moore! Samtlige ur i samlingen din er "drømmeur" fra min side. Da jeg bladde gjennom førsteposten i denne tråden la jeg merke til at alle urene er over 10mm tykke. Er det ikke da på tide med noe litt tynnere? JLC UltraThin kanskje??
 
Du leverer igjen @Moore! Dette var interessant. Jeg regnet med at PP hadde gjennomgått en nøye analyse av metaller og toner, men den informasjonen du kommer med her er jo absolutt mer enn jeg hadde regnet med. Man lærer mens man lever!

Og gratulerer med en særdeles nydelig JLC. Dette må vel kunne regnes som Grailen Indiana Jones selv ville lett etter. ;)

Takk så mye, jsf!
JLCn gjør definitivt sin nytte - et virkelig eksepsjonelt ur, må si det. Vakkert å se på. Og bare så vakkert å ..."ha på".
Vi trives.:eek:

Og Patek Philippe...
Joda, det er mitt inntrykk at det (også der) ikke er overlatt noe til tilfeldighetene.....


Ooops...
Gjør han det jeg.... tror han gjør....?:)

Jeg har et langt stykke igjen å gå innen klokker ser jeg..:)



Takker for den,....
Men, strengt tatt er vel egentlig "det viktige" å bare være..... på vei. Sin egen vei.
Til sitt eget "Rom".
:cool:
 
Redigert av en moderator:
Det er bare å bøye seg i støvet for deg, Moore!
Jeg har lest mange artikler, blogger, etc om klokker, men dette overgår alt!

En sann fryd å lese! Takk takk takk


1080


Jeg takker ydmykt, @Filip!
Hyggelig at ord, ur og bilder faller i smak....:cool:


Fantastisk samling Moore! Samtlige ur i samlingen din er "drømmeur" fra min side. Da jeg bladde gjennom førsteposten i denne tråden la jeg merke til at alle urene er over 10mm tykke. Er det ikke da på tide med noe litt tynnere? JLC UltraThin kanskje?? 

Takk så mye, @Almås!

Tykkelsen på urene er definitivt .....tilfeldig.
For meg er det diameteren som først og fremst er det interessante. Det har så langt gitt meg en idealstørrelse rundt 40-43 mm.
Det er imidlertid ikke noe mål i seg selv å søke etter "lave" eller tynne ur.
Men, jeg ser forsåvidt poenget til de som mener det "politisk korrekte" dressuret bør være lavt.... og gli under mansjetten.

Anyways; - der bryter jeg gladelig konvensjonene (i den grad de eksisterer i den moderne horologiske verden) og går med akkurat det ur jeg føler for - både til casual, dress og smoking. :)
Kort sagt; - jeg er ikke enig med dem som mener dressur = lave ur.

Men for all del; - tynne kan også være pent...

218
 
Redigert av en moderator:
...Et rom med hvitt gulv, hvitt tak, hvite vegger og hardhet som en marshmellow?
Ah... The madness.

Hver og en er nok i sin egen lille boble, når man driver som man gjør i denne hobbyen. :cool:
Morsom galskap.

Han winder en automatisk klokke med høyrehånda ja ;)

Nice....
Det var akkurat det som var min første tanke også...:p

For noen fantastiske klokker du har Moore!:cool:

Stor takk, Jas!
Hyggelig de faller i smak:)

1139
 
Redigert:
Det har vært en sannn glede å lese om urene dine og utviklingen av samlingen din @Moore. Kombinasjonen av velformulerte historier og refleksjoner, krydret med utsøkte bilder av herlighetene, har vært en stor inspirasjonskilde :)
 
Redigert av en moderator: