Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Ulven: Han godeste Mark Rippetoe har noen tips.
[video=vimeo;22631714]http://vimeo.com/22631714[/video]
 
At naboen fikk beskjed om å avslutte en meget støyete fest, for 30 min siden, og siden har skrudd opp volumet minst fem hakk, og har galvanized på repeat. Operasjon sikringsskap igangsettes snarlig, jeg har slitsom dag i morgen og dette gjør den ikke bedre
 
Tror jeg ville ringt fedex og fått orden i det, jeg har mine tvil om det der bare er en feil som vises i trackingen...

Noe hint om hva du har på vei? :p

Fikk svar fra leverandøren- han hadde sendt meg feil trackingnummer. Sorry FedEx- at jeg kunne tro feilen lå hos dere.... ;)
 
At jeg har fått enda en ny forkjølelse. Betaler prisen for å ha vært så lite forsiktig med påkledning i kulden... Har lært nå - ser ut som en pingvin når jeg går ut. :p
 
Redigert:
At jeg har fått enda en ny forkjølelse. Betaler prisen for å ha vært så lite forsiktig med påkledning i kulden... Har lært nå - ser ut som en pingvin når jeg går ut. :p

Med mindre det er en hazmat-drakt du tar på deg, tviler jeg på at klærne hjelper deg i å unngå virussmitte.

Myter uten vitenskapelig belegg kan jeg ikke like.
 
Med mindre det er en hazmat-drakt du tar på deg, tviler jeg på at klærne hjelper deg i å unngå virussmitte.

Myter uten vitenskapelig belegg kan jeg ikke like.
Men å fryse gjør vel kroppen mer mottakelig for smitte? Så helt borti natten er det vel ikke.

Skille
Liker ikke å bruke 10 timer på å komme meg fra Bergen til Tromsø på grunn av snøkaos,
Like heller ikke at jeg må stå opp klokken 04.30 i morgen for å ta morgenflyet videre til Hammerfest.
Sist men ikke minst, så liker jeg ikke at -2 i Tromsø føles som -100 grader alle andre steder.
 
Men å fryse gjør vel kroppen mer mottakelig for smitte? Så helt borti natten er det vel ikke.

Neida, hypotermi (altså SKIKKELIG kald, redusert kjernetemperatur) fører til stor nok sentralisering av blod til å påvirke perifert immunforsvar. Men jeg tviler på at det er det vi snakker om når folk flest sier de er kalde. Har i hvert fall jeg lest meg til. :)

Apropos: Uendelig lei av å pugge varianter av titalls forskjellige beta-blokkere og statiner som strengt tatt er like, oppfunnet vare for at alle produsentene skal få sin del av set lukrative hjerte-karsykdommarkedet.
(Beklager, gretten, kverulerende og lei medisinstudent med eksamen i morgen)
 
At naboen fikk beskjed om å avslutte en meget støyete fest, for 30 min siden, og siden har skrudd opp volumet minst fem hakk, og har galvanized på repeat. Operasjon sikringsskap igangsettes snarlig, jeg har slitsom dag i morgen og dette gjør den ikke bedre

Her er du for så vidt ikke på hva jeg ikke savner med å bo i strøket ditt :p
 
Med mindre det er en hazmat-drakt du tar på deg, tviler jeg på at klærne hjelper deg i å unngå virussmitte.

Myter uten vitenskapelig belegg kan jeg ikke like.

Hmm.

Merkelig, det å gå uten skjerf i kulden har flere ganger ført til hoste og så, om jeg ikke gjør noe med det, forkjølelse. Dette skjedde denne gang også - jeg gikk ut i kulden uten skjerf og alt for tynn jakke. Begynte så å hoste på kvelden. Neste dag tar jeg i evig klokskap og går ut igjen uten skjerf og samme jakke, noe som medfører verre hoste og kraftigere forkjølelse på kvelden, og videre til i dag.

Har da lært fra barndommen av at dårlig bekledning lett leder til forkjølelse, og erfaring forteller det samme?

:confused:
 
Redigert:
Folk på Internett som på død og liv for all del ikke skal lære seg grammatikk enten det er Engelsk eller Norsk.
TV3.
Bilder på sider som f.eks. Facebook som sier "Lik dette hvis...".
Folk som ikke kan diskutere.
Og sist, men ikke minst høylytte folk som ikke forstår at folk rundt dem kanskje ikke har lyst til å høre absolutt alt de sier.
 
Med mindre det er en hazmat-drakt du tar på deg, tviler jeg på at klærne hjelper deg i å unngå virussmitte.

Myter uten vitenskapelig belegg kan jeg ikke like.

Hmm.

Merkelig, det å gå uten skjerf i kulden har flere ganger ført til hoste og så, om jeg ikke gjør noe med det, forkjølelse. Dette skjedde denne gang også - jeg gikk ut i kulden uten skjerf og alt for tynn jakke. Begynte så å hoste på kvelden. Neste dag tar jeg i evig klokskap og går ut igjen uten skjerf og samme jakke, noe som medfører verre hoste og kraftigere forkjølelse på kvelden, og videre til i dag.

Har da lært fra barndommen av at dårlig bekledning lett leder til forkjølelse, og erfaring forteller det samme?

:confused:

Som Birostris sier er forkjølelse som følge av utilstrekkelig bekledning (innenfor rimelighetens grenser) kun en myte (og en meget utbredt en sådan). Det har blant annet vært foretatt eksperimenter hvor både avkjølte og ikke-avkjølte testpersoner fikk plassert et forkjølelsesvirus i nesen. Her ble det ikke avdekket noen signifikant forskjell i sannsynligheten for infeksjon.

Men det er en liten vri: Typiske forkjølelsesvirus trives bedre i kalde temperaturer enn varme (når de er utenfor kroppen, f.eks. i luften). Smittefaren kan derfor (kanskje) være noe større på kalde høst/vinterdager. Noen hevder også at virus overlever lenger på kalde slimhinner enn varme og at denne utvidede eksponeringen kan øke sjansen for en virusinfeksjon.
 
Som Birostris sier er forkjølelse som følge av utilstrekkelig bekledning (innenfor rimelighetens grenser) kun en myte (og en meget utbredt en sådan). Det har blant annet vært foretatt eksperimenter hvor både avkjølte og ikke-avkjølte testpersoner fikk plassert et forkjølelsesvirus i nesen. Her ble det ikke avdekket noen signifikant forskjell i sannsynligheten for infeksjon.

Men det er en liten vri: Typiske forkjølelsesvirus trives bedre i kalde temperaturer enn varme (når de er utenfor kroppen, f.eks. i luften). Smittefaren kan derfor (kanskje) være noe større på kalde høst/vinterdager. Noen hevder også at virus overlever lenger på kalde slimhinner enn varme og at denne utvidede eksponeringen kan øke sjansen for en virusinfeksjon.

I tillegg er mennesker nærmere hverandre, mer inne og lufter mindre når det er kaldt som gjør smitte mer sannsynlig.
 
God håndhygiene hjelper også tenker jeg, vi tar på mye rart iløpet av en dag. Det er sikkert fler bakterier på mobiler og dørhåndtak enn i toalettet.
 
Folk på Internett som på død og liv for all del ikke skal lære seg grammatikk komma enten det er Engelsk eller Norsk.

Og sist, men ikke minst komma høylytte folk som ikke forstår at folk rundt dem kanskje ikke har lyst til å høre absolutt alt de sier.

;)


Det er plent umulig å pådra seg forkjølelse uten at man smittes av andre. Har man først vært smittet av et forkjølelsevirus blir man aldri smittet igjen av det samme viruset. Man blir immun mot det viruset man har vært smittet av. Akkurat som med influensa. Problemet er at det finnes hundrevis av forskjellige forkjølelsevirus. Barn er derfor mye mer utsatt for forkjølelse enn voksne, som i de fleste tilfeller har hatt et dusin eller fem med forskjellige forkjølelser i løpet av livet.

Viruset trives best ved 32 grader og det er derfor en viss sammenheng mellom kulde, det å bli kald, og utvikling av viruset slik at det fører til forkjølelse.

Trur eg.
 
Når greg sin morgenpost ca. kl: 0613 uteblir. Alltid gøy å våkne opp til en litt lengre og matnyttig post. Det kan jeg ikke like.
 
At den eneste oppdateringen Posten kan gi meg på en pakke sendt fra Tyskland er følgende:
Sendingen er sendt fra avsenderland, 05.12.12
.. kan jeg ikke like :(

Ihvertfall ikke når en pakke fra Singapore sendt på samme måte, brukte syv dager.
Jaja, får håpe jeg får den før jul.
 
Hvis det er umulig å bli forkjølet uten å bli smittet av andre hvordan pådro den første personen til å bli forkjølet seg en forkjølelse da ? o_O
 
Hvis det er umulig å bli forkjølet uten å bli smittet av andre hvordan pådro den første personen til å bli forkjølet seg en forkjølelse da ? o_O

Forkjølelse oppstår ikke av seg selv som følge av kulde, varme, snø eller regn. Det må et virus til.

Hvordan pådro den første personen seg AIDS?

Hva kom først, høna eller egget?
 
At snøen som ligger på gater og fortau gjør det så vanskelig å gå på rulleski. Nei, det kan jeg ikke like!