Tror jeg ville ringt fedex og fått orden i det, jeg har mine tvil om det der bare er en feil som vises i trackingen...
Noe hint om hva du har på vei?
At jeg har fått enda en ny forkjølelse. Betaler prisen for å ha vært så lite forsiktig med påkledning i kulden... Har lært nå - ser ut som en pingvin når jeg går ut.
Men å fryse gjør vel kroppen mer mottakelig for smitte? Så helt borti natten er det vel ikke.Med mindre det er en hazmat-drakt du tar på deg, tviler jeg på at klærne hjelper deg i å unngå virussmitte.
Myter uten vitenskapelig belegg kan jeg ikke like.
Men å fryse gjør vel kroppen mer mottakelig for smitte? Så helt borti natten er det vel ikke.
At naboen fikk beskjed om å avslutte en meget støyete fest, for 30 min siden, og siden har skrudd opp volumet minst fem hakk, og har galvanized på repeat. Operasjon sikringsskap igangsettes snarlig, jeg har slitsom dag i morgen og dette gjør den ikke bedre
Med mindre det er en hazmat-drakt du tar på deg, tviler jeg på at klærne hjelper deg i å unngå virussmitte.
Med mindre det er en hazmat-drakt du tar på deg, tviler jeg på at klærne hjelper deg i å unngå virussmitte.
Hmm.
Merkelig, det å gå uten skjerf i kulden har flere ganger ført til hoste og så, om jeg ikke gjør noe med det, forkjølelse. Dette skjedde denne gang også - jeg gikk ut i kulden uten skjerf og alt for tynn jakke. Begynte så å hoste på kvelden. Neste dag tar jeg i evig klokskap og går ut igjen uten skjerf og samme jakke, noe som medfører verre hoste og kraftigere forkjølelse på kvelden, og videre til i dag.
Har da lært fra barndommen av at dårlig bekledning lett leder til forkjølelse, og erfaring forteller det samme?
Som Birostris sier er forkjølelse som følge av utilstrekkelig bekledning (innenfor rimelighetens grenser) kun en myte (og en meget utbredt en sådan). Det har blant annet vært foretatt eksperimenter hvor både avkjølte og ikke-avkjølte testpersoner fikk plassert et forkjølelsesvirus i nesen. Her ble det ikke avdekket noen signifikant forskjell i sannsynligheten for infeksjon.
Men det er en liten vri: Typiske forkjølelsesvirus trives bedre i kalde temperaturer enn varme (når de er utenfor kroppen, f.eks. i luften). Smittefaren kan derfor (kanskje) være noe større på kalde høst/vinterdager. Noen hevder også at virus overlever lenger på kalde slimhinner enn varme og at denne utvidede eksponeringen kan øke sjansen for en virusinfeksjon.
Folk på Internett som på død og liv for all del ikke skal lære seg grammatikk komma enten det er Engelsk eller Norsk.
Og sist, men ikke minst komma høylytte folk som ikke forstår at folk rundt dem kanskje ikke har lyst til å høre absolutt alt de sier.
Hvis det er umulig å bli forkjølet uten å bli smittet av andre hvordan pådro den første personen til å bli forkjølet seg en forkjølelse da ?