Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Daglig må jeg stoppe opp før jeg kjører inn i en rundkjøring fordi jeg må ta høyde for at bilen som er i rundkjøringen kanskje skal til venstre. Hadde folk brukt blinklyset som man gjør i ethvert annet kryss, er det mulig å planlegge og få bedre flyt. Blink høyre, blink venstre - sunn fornuft.
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer15.html

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer
617352.jpg


Fint lite blinking til venstre her, ser du ;)

Problemet er at det ikke finnes særskilte regler for kjøring i rundkjøring. Dette med å blinke til venstre er noe man kan gjøre, men ikke må. Jeg mener at god plassering er nok. Det er verre å ikke blinke seg ut, for da vet man ikke om vedkommende skal gjennom rundkjøringen eller ut ved første arm.

Egentlig handler dette mest om at Samferdselsdepartementet og Vegvesenet må sette seg ned og få laget ordentlige regler for å kjøre i rundkjøring - så slipper man den evige diskusjonen om å blinke til venstre eller ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer
617352.jpg


Fint lite blinking til venstre her, ser du ;)

Problemet er at det ikke finnes særskilte regler for kjøring i rundkjøring. Dette med å blinke til venstre er noe man kan gjøre, men ikke må. Jeg mener at god plassering er nok.
En ting er regler, men det er ikke tvil om at man bidrar til bedre flyt ved å blinke i rundkjøringer. Det er for eksempel ikke alle som vet at man skal velge høyre felt dersom man skal rett frem i en rundkjøring. Dersom vedkommende blinker til venstre kan man være sikrere på at man ikke får en bil inn førerdøren hvis man kommer inn i neste avkjøring og skal til høyre.
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Om den grønne bilen i bildet til venstre hadde blinket til venstre først, så ville jeg som bil på motsatt side av rundkjøring forstått med en gang hvorvidt den skulle rett fram i rundtkjøringa eller faktisk helt til venstre. Når jeg kjørte opp for et par år siden ble jeg lært til å gjøre det sånn. Uheldigvis er det noe jeg ser sjelden på veien og jeg mener det holder igjen trafikk-flyten ettersom jeg alltid må vente ekstra lenge på å forstå hvor biler faktisk skal.
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Ikke for å være en naiv diplomatisk rett person, MEN om alle hadde følt et vist annsvar i det samspillet "trafikken" egentlig tror jeg at både snittfartet hadde ligget nærmere fartsgrensen OG ulykker redusert.

Så var det saken å få folk til p ha riktig kunnskap og holdning da....

Ja så skader det ikke med bedre veier her i norge heller
 
Det er sent, og jeg er sorten fandenivoldsk, så jeg hiver en brannfakkel inn vedr. blinking til venstre inn i en rundkjøring.
Det er totalt unødvendig for flyten i trafikken, og jeg mener bestemt at man er dårlig til å lese trafikkbildet og en under pari sjåfør om man er avhengig av dette.
JM2C.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mysil og Thomas84
Det er sent, og jeg er sorten fandenivoldsk, så jeg hiver en brannfakkel inn vedr. blinking til venstre inn i en rundkjøring.
Det er totalt unødvendig for flyten i trafikken, og jeg mener bestemt at man er dårlig til å lese trafikkbildet og en under pari sjåfør om man er avhengig av dette.
JM2C.
Enig, så her er brannfakkel nr 2.

Blinklys brukes omtrent like mye feil, som riktig. Derfor er det viktigere å kunne "forutse" andre trafikanters bevegelser, basert på deres plassering og fartstilpasning. Jeg irriterer med ikke over manglende blinklysbruk, da jeg leser hvor de skal likevel. Bruk gjerne blinklys også, men gjør det riktig da hvertfall! Ingenting er verre enn idiotene som viser en ting med kjøremønsteret, og noe annet blinklyset.

Alle bilister skulle også tatt MC-førerkort, da hadde man luket ut mye dårlige førere, mens de det var håp for, hadde blitt bedre.
 
Jeg har begynt å blinke til venstre i rundkjøringer det siste året. Det er av respekt for mine medtrafikanter. Det er ingen tvil om at dette bedrer flyten både for meg og andre. Ved å tydeliggjøre hvor jeg skal både med plassering og tegn forhindrer jeg unødvendige situasjoner. Skal jeg til venstre så ser bilistene i mot dette tydelig og venter til jeg har passert i steden for å hive seg inn i rundkjøringen og håpe at jeg skal rett frem. Bedre for meg og bedre for dem.

Riktig plassering av bilen skulle i teorien være tilstrekkelig signal, men dessverre er det mange som ikke gjør dette riktig. Det kan være fordi de ikke kan reglene, eller det kan være de plutselig ombestemmer seg i forhold til retningen de skal.

Det finnes også rundkjøringer hvor plassering i seg selv ikke er nok for å se hvor bilen skal, spesielt rundkjøringer med to filer inn og ut.

Det koster meg ingenting å blinke en ekstra gang i rundkjøringen, og derfor gjør jeg det. Hadde flere gjort det samme ville mange uheldige situasjoner vært unngått og flyten blitt bedre. Det nytter ikke å være verdensmester når andre i trafikken er klønete ;)
 
verdensmester
Jeg påstår ikke jeg er verdensmester.
Jeg påstår at jeg er en bedre sjåfør enn hvermansen(ikke rettet mot deg @Hvermansen) takket være en omfattende opplæring når jeg tok klasse 2.
Man får et mer defensivt blikk på trafikken, og en mer ydmyk holdning i situasjoner som i en liten bil er selvsagte.
Man kan bli skremt over hvor store objekter som får plass i blindsonene på en lastebil, og hvor lite følelse man har med ting man kjører over..
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvermansen
For å ramse opp flere ting man ikke liker i trafikken.

Da folk som har vikeplikt ut av et t-kryss IKKE venter til deres "blendene" semitrailer har kjørt helt gjennom krysset for å sjekke om det kommer noen på hovedveien (meg på mc)

Hadde det ikke vært for at jeg så hjula på tilhengeren til vedkommende UNDER semitraileren røre på seg og akkurat klarte kjøra unna der jeg kom lovelig i 80kmt hadde jeg både vært tannløs og invalid.

Nå skal det sies at fører av denne bilen var sterkt nærme og bli tannløs og invalid selv ca 200m lenger borte på en rasteplass da jeg pent spurte han hva han syns om kjøringa si.

Det skal ikke manger sekunders betenkningstid til før man plutselig IKKE tar livet av noen, og mange trafikenter har jo ikke snøring på konsekvens av handlinger før det faktisk skjer noe.
 
Kan ikke like at jeg forsov meg til 8 toget til Oslo idag morges, og må ta 16 toget istedet. Hade NSB Komfort med vindusplass, og hei ordinær plass ved midtgang. :mad:
 
Årsaken til forvirringen om denne blinkingen er nyttig er ganske enkelt at de fleste norske rundkjøringer er feilkonstruert. De er for små. Vanskelig å bli enig om dette siden størrelse og utforming avgjør om innblinkingen er nyttig eller ikke, men generelt sett er det nyttig i våre tullete små rundkjøringer (skader i alle fall ikke), mens det i skikkelige rundkjøringer er unødvendig.