Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Annonser som tar forbehold om "sendes for kjøpers risiko". Hvis man selger en ting og inngår kontrakt med spedisjonsselskap / posten, så må man jo ta ansvaret selv som selger hvis ting ikke kommer frem. Ærlig talt.
Det har vel blitt diskutert tidligere, og så lenge det er gjensidig enighet om at postsending er å foretrekke, så ligger selgers ansvar frem til pakken glir over disken. Derfra er det kjøpers ansvar. Men @ErikR kan gjerne komme med et bedre svar?

Det er jo dog liten tvil om hvor det moralske ansvaret ligger..
 
  • Liker
Reaksjoner: JohanB og Loevhagen
Sånne ting kan det jo være lurt at kjøper og selger avtaler seg imellom.. det finnes omfattende standarder for dette som f.eks. Incoterms, men da dreier det seg som regel om litt høyere summer.

Det moralske ansvaret ligger kanskje hos den som har unnlatt å inngå en god nok avtale ;)
 
Postprodukter er selgers eiendom inntil den er overlevert i henhold til produktkriteriet. Det kan være alt fra postkasse til overlevering med signatur.

Når pakken er i transit har avsender valgt å stole på posten med dette ansvaret og i tilfellet det oppstår avvik vil forsendelsen kunne være forsikret. Men det kommer an på hvilket produkt man har valgt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tja. Avvik fra det som følger av kjøpsloven (salg mellom næringsdrivende og salg mellom privatpersoner) vil jo kreve en eller annen form for samtykke eller avtale. Kjøper kan velge å forsikre gjenstanden for å dekke risiko ved forsendelse.

§ 7.Plasskjøp og sendekjøp.
(1) Skal tingen bringes til kjøperen på samme sted eller innenfor det område der selgeren vanligvis sørger for å bringe ut slike ting (plasskjøp), skjer levering når tingen mottas der.

(2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen.

(3) Er tingen solgt «fritt», «levert» eller «fritt levert» med angivelse av et bestemt sted, anses den ikke levert før den er kommet fram til dette sted.
 
At sykkeltyvene prøver å bryte opp garasjen neste natt også for å tømme hele garasjen.. Heldigvis holdt den.

Sove i bilen kommende natt?

Du kan jo vurdere å installere en snubletråd. Om ikke annet får du en overraskelse når du selv går i den ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det som er ekstra artig med annonsen er at selger ikke har kompetanse til å legge inn et ordentlig bilde! Her er det på lavmål med print screen fra mobiltelefon! Dette er et kompetansenivå som blir mer og mer vanlig. I slike situasjoner er min første tanke; Stakkars....

8

Blir nok et lynkjapt salg av båten før vinteren :D ...ikke!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Når luftpumpen har én desimal, mens dekktrykksensoren har to. Hnnnngggg! #ocd

20160912_174012.jpg
 
Svenskekrom?
Av jord er du kommet, til jord skal du bli.. Haha:) Nei, det er vel ikke no særlig med rust, men litt riper og bulker finnes. Det er så ufattelig deilig med en bil jeg kan slenge fra meg på nærmeste matbutikk uten å være livredd for en parkeringsbulker. Også var det dette med skomakerens sko, osv... Men, nå blir det vel en ny bil om ikke så altfor lenge.

Og siden jeg har dratt tråden OT, så er mitt bidrag til tråden her nå;

Folk som slenger opp døra i nabobilen! Fuck you!
 
Værmeldinga lover kanonvær i Bergen! På fridagen min til og med!
Dagen kommer med regn og torden. Selv som islending begynner jeg å bli vær-/sinnssyk av å bo her :mad:
 
  • Liker
Reaksjoner: OBHaugland
Værmeldinga lover kanonvær i Bergen! På fridagen min til og med!
Dagen kommer med regn og torden. Selv som islending begynner jeg å bli vær-/sinnssyk av å bo her :mad:
Var nettopp en uke på Island. Ekkert rok eða rigning, bara yndislegt veður! (oversatt fritt etter dårlig opplæring) Galskap å bo i Bergen framfor Island! :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Gunnar