Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Folk som ikke har vært i militæret, men som burde ha vært i militæret.

Ellers kanskje en sammenheng med dette?

Foreldre som har unge i bånd.

"de lærer best av egne feil, sålenge faren ikke overstiger skrubbsår og neseblod er det ingen grunn til å gripe inn"-

Etter et rask sjekk i et gammelt fotoalbum fant jeg bilder av meg selv som smårolling med bånd.
Dette var visstnok en nødvendighet da jeg i følge min mor aldri lærte meg å gå, men "reiste meg opp og løp" raskere enn voksne familiemedlemmer.
Hadde visst noe sånt som 3 voksne på meg til enhver tid for å unngå forsvinning, trafikkulykker, fall utfor stup, etc.
Ikke noe nymotens over dette altså...;)

6BB3B4D0-42C0-45DA-B889-622020EAD3ED_zpsbbahvhe8.jpg

37c1b462d20d40f3c9c030986b69f6c02a66fae9b5f1b9871cb71daecf26e625.jpg

En hel ettermiddag på hhv. legevakt og påfølgende akuttmottak på Barneklinikken, i frykt for hjernehinnebetennelse på minstejento..

WTF!!:mad:

Utlendingene tar studentboligene,
De får gratis utdanning og bostedsgaranti når de kommer til Norge. Kanskje ikke så rart at antallet utenlandsstudenter har eksplodert og at de kan være i ferd med å skyve norske studenter ut av studentboligene? I Oslo er nå 7 av 10 som får tildelt studentbolig fra utlandet.

Les mer: https://www.nrk.no/norge/1.13196968

Ja, ja. Det er slik snillismen i Norge skal fungere. En norsk student i Norge betaler et tresifret lakenbeløp. En utenlandsk betaler ingenting og får med studuiehybel. Hva er problemet?

8

Null hull i nærmere 30 år, men nå skal jeg plutselig trekke tre visdomstenner. Blir lite penger til klokkekontoen forover :confused:

Du får vel noe støtte i den forbindelse hvis de må opereres ut? Jeg fikk det, men det kan skyldes at det er lenge siden jeg tok mine. (Det var den gang dinosaurene gikk her...)

8

Ja, ja. Det er slik snillismen i Norge skal fungere. En norsk student i Norge betaler et tresifret lakenbeløp. En utenlandsk betaler ingenting og får med studuiehybel. Hva er problemet?

8

Norske studenter får også gratis utdannelse, mye av grunnen til at de får bostedsgaranti er for å få dem til å komme. Høyskolene ønsker å fylle opp plassene sine. Å sitte i India på finn.no å se etter hybel er ikke helt gjennomførbart. Norske studenter kan gjennom høyskolene sine program gå gratis på skole i veldig mange land (gjelder sikkert ikke for hele utdannelsesløp i utlandet). Og får da også hjelp med bolig.

• Liker
Reaksjoner: ebrygfjeld
Norske studenter får også gratis utdannelse, mye av grunnen til at de får bostedsgaranti er for å få dem til å komme. Høyskolene ønsker å fylle opp plassene sine. Å sitte i India på finn.no å se etter hybel er ikke helt gjennomførbart. Norske studenter kan gjennom høyskolene sine program gå gratis på skole i veldig mange land (gjelder sikkert ikke for hele utdannelsesløp i utlandet). Og får da også hjelp med bolig.

Greit nok det. Men slik ordningen er nå er det tilnærmet umulig å være fulltidsstudent og leve av stipendet alene siden man blir presset ut på det private leiemarked. Noe jeg regner med er noe av irritasjonsgrunnlaget til @Gin.

For å kunne leve greit(spise ok + fylla en gang eller to i mnd/andre ting som koster penger, klær mm.) beregner jeg ca 4 høvdinger. Med et stipend på 7,7k i måneden betyr det at jeg i praksis må ha tak over hodet + strøm/internett dekket for 3700 eller mindre i måneden. Det er et helt urealistisk lavt beløp på det private leiemarkedet, som man jo blir tvunget til å bruke siden det er så få studentboliger. En må regne med å måtte ut med minimum 4500-5000 inkl. nevnte utgifter om en ønsker å bo relativt sentralt i en av de større studentbyene, hvilket jo er praktisk siden en gjerne ikke har bil.

Det realistiske beløpet risikerer for øvrig å bli høyere enn 4500-5000. 3 dager etter inntaket på høyere utdanning er markedet basically sopet for alt av boliger under 5000 i sentrum og umiddelbar omegn.

Dette resulterer i at en enten må få stønad hjemmefra, hvilket ikke er et reelt alternativ for mange og for de som har muligheten er det ikke særlig kult når man er et par og tyve og ønsker å være selvstendig. Alternativt at man jobber deltid.

Sistnevnte fungerer forsåvidt greit nok - om en får jobb. Jobber selv én kveld(+ litt ekstra nå og da) i uka, og får dermed nok til å leve greit. Problemet er at det ikke finnes jobb til de 30 000 studentene her i Bergen. Husk at de aller fleste studenter vil konkurrere om de samme deltidsjobbene som "innfødte" VGS-elever i 2. og 3. gym, så pluss på noen tusen til i konkurransen om jobbene.

Husk også at "anbefalt"/gjennomsnittlig tidsbruk på de hardere studiene gjerne er rundt 37,5-40 timer/uka. Hvilket i praksis betyr at en student som ønsker gode karakterer samtidig som man skal overleve gjerne må ligge på en 120% arbeidsuke. Man har heller ikke særlig ferie, fordi en per nå(heldigvis "snarlig" endring) ikke har stipend til å dekke husleie om sommeren. Denne tiden går dermed med til jobb. :)

+1 @OBHaugland Ikke lenge siden jeg var der selv. Men, no offence, når man kommer ut i arbeidslivet oppdager man at studentlivet definitivt hadde sine fordeler.. Jeg jobbet deltid mens jeg studerte. Var litt hjemme hos foreldre en gang i blant og raidet kjøleskap og fryser. Det var en grunn til at jeg gikk rundt med en billig Seiko i den perioden, men vi vet jo at det er absolutt ingenting galt med det. :)

Jeg hadde en kamerat i kollektivet (man må bo i kollektiv som student. Sånn er det bare) som overlevde utelukkende på stipend. Men siden jeg ikke var så gira på å sanke bær for å lage eget syltetøy, bake eget brød 3 ganger i uka, eller spise first price fiskegrateng valgte jeg heller å jobbe kvelder og helger. Jobbet som vekter i Securitas som var, faktisk, helt konge fordi jeg kunne jobbe så mye jeg orket med masse bra kveld/natt/hellidagstillegg. I tillegg kunne jeg lese skole på jobb. Funket fint og var bra for arbeidsmoralen mener nå jeg. Men nei, å være student i Norge er ikke og blir nok aldri særlig lukrativt.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Norske studenter får også gratis utdannelse, mye av grunnen til at de får bostedsgaranti er for å få dem til å komme. Høyskolene ønsker å fylle opp plassene sine.

Norske studenter som velger å studere utenlands må betale "blod", hvorfor skal utlendinger få studere gratis her?
"Fylle opp plassene sine" - eller fortrenge Norske studenter?
I praksis skjer dette når terskelen for å få en bolig blir så høy og/eller et antall studieplasser reserveres for utlendinger.

I mitt hode er dette et svik mot dagens unge.

WTF, melding fra NSB - hvor i h@?"& står togene, på månen?

Østfoldbanen kjøres først f.o.m. tirsdag klokken 03.00. Ingen lokaltog mandag.
R20 Halden-Oslo vil kjøre uten stopp Rygge - Oslo S mandag 31. oktober.