Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Jeg ønsker i utgangspunktet nå å samle det meste av klokkediskusjon i de mer generelle forumkategoriene. Mer aktivitet/momentum, mindre fokus på spesifikke merker.

Men i likhet med alt annet her på Tidssonen, er aldri noe skrevet i sten. Men det skal få litt tid. Deal with it.

En helt "level playing field" syns jeg i utgangspunktet er en fin greie for merker. Men finnes det aktører som ønsker å fremheve "sine" merker, finnes det løsninger for det. Ja, da er det pengene som rår – og hvorfor skulle det ikke være det? Det er ikke gratis å drive Tidssonen.

Sett fra en annen side –
Hvorfor skal f.eks. den superprofitable giganten Rolex, med store profitable forhandlere i Norge, fremheves like mye som mindre merker hvor en engasjert forhandler/distributør aktivt tar initiativet til å promotere sitt merke og støtte TS som institusjon?

Jeg er selvsagt ikke negativ til at penga rår, er jo tross alt blåruss, men det er jo bare å se på det sponsede underforumet til IWC: kun 1 tråd har hatt aktivitet i november. For seiko: 3 tråder. Man kan jo spørre seg om det er korrekt fremgangsmåte for å promotere sitt merke.

Ellers vil jeg vel tippe at det er Rolex/Omega som genererer flest tråder, innlegg og trafikk til siden?

Når disse smeltes inn i "Klokkediskusjon", blir da resultatet at førstesiden på underforumet som regel vil bestå av Submariner-tråden, GMT-tråden, YM-tråden, Seamaster-tråden, Rolex subculture, BB58-tråden, Hva-lanserer-rolex-på-baselworld2019-tråden og slik sett motvirke formålet?

Jeg er selvsagt ikke negativ til at penga rår, er jo tross alt blåruss, men det er jo bare å se på det sponsede underforumet til IWC: kun 1 tråd har hatt aktivitet i november. For seiko: 3 tråder. Man kan jo spørre seg om det er korrekt fremgangsmåte for å promotere sitt merke.

Ellers vil jeg vel tippe at det er Rolex/Omega som genererer flest tråder, innlegg og trafikk til siden?

Når disse smeltes inn i "Klokkediskusjon", blir da resultatet at førstesiden på underforumet som regel vil bestå av Submariner-tråden, GMT-tråden, YM-tråden, Seamaster-tråden, Rolex subculture, BB58-tråden, Hva-lanserer-rolex-på-baselworld2019-tråden og slik sett motvirke formålet?

Når IWC og Seiko diskuteres, skjer det i disse forumene. Utvilsomt mer synlig, utvilsomt mer tilgjengelig over tid.

Jeg tror du overvurderer den relative aktiviteten knyttet til Omega / Rolex, i forhold til øvrige tråder. Kanskje nettopp fordi de har hatt egne fora ;)

Men tiden vil vise hvordan det går. Jeg ber ikke om at alle skal være enige, men at vi gir det en sjanse.

@Jon Henrik
Jeg ønsker i utgangspunktet nå å samle det meste av klokkediskusjon i de mer generelle forumkategoriene. Mer aktivitet/momentum, mindre fokus på spesifikke merker. Synd! Uenig. Savner allerede Rolex og PAM-mappene! God underholdning og enklere søk etter nerdeinfo slik det var i gamledager.

Men i likhet med alt annet her på Tidssonen, er aldri noe skrevet i sten. Men det skal få litt tid. Deal with it. OK:)

En helt "level playing field" syns jeg i utgangspunktet er en fin greie for merker. Men finnes det aktører som ønsker å fremheve "sine" merker, finnes det løsninger for det. Ja, da er det pengene som rår – og hvorfor skulle det ikke være det? Det er ikke gratis å drive Tidssonen. Null stress med sponsoravdeling, også fint å tydeliggjøre hvem som er bransjeaktører ift kunde/brukere/avhengige/asylanter/gale. Burde kanskje vært en merkemulighet på brukere som jobber i klokkebutikker så vi vet hvilke tunge som taler?

Burde kanskje vært en merkemulighet på brukere som jobber i klokkebutikker så vi vet hvilke tunge som taler?

Sponsorer er merket. Øvrige brukere, som har tilknytning til bransjen, skal per regelene representere seg selv som privatpersoner, og ikke business. Det følgere både jeg og moderatorene med på, og har ikke inntrykk av at det ikke funker.

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Sponsorer er merket. Øvrige brukere, som har tilknytning til bransjen, skal per regelene representere seg selv som privatpersoner, og ikke business. Det følgere både jeg og moderatorene med på, og har ikke inntrykk av at det ikke funker.
Neida, jeg har heller ikke noe problem med dagens ordning og jeg har ingen indikasjon på rolleblanding!

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
En helt "level playing field" syns jeg i utgangspunktet er en fin greie for merker. Men finnes det aktører som ønsker å fremheve "sine" merker, finnes det løsninger for det. Ja, da er det pengene som rår – og hvorfor skulle det ikke være det? Det er ikke gratis å drive Tidssonen.

Vent nå litt. Mener du å si at Tidssonen ikke eksisterer i kraft av seg selv?

giphy.gif

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Synes dette er helt feil vei å gå, vil man ha bare en feed av alle mulige tråder kan man like godt konvertere til å bli reddit-basert. Nå er det plutselig unødvendig vanskelig å sjekke de forskjellige trådene jeg bruker å sjekke. Tror det er på tide å ta en pause fra TS og se hva jeg synes en gang i fremtiden...

Forumet må nødvendigvis organiseres som et hierarki. For at dette, og ethvert annet hierarki, skal være effektivt, så må det ha en form for balanse. Etter den siste endringen, så har balansen i hierarkiet blitt fryktelig skjevt.

I skrivende stund, har underforumet Klokkediskusjon 10.107 tråder, hvorav 424 tråder med innlegg i 2018.
Til sammenligning, har underforumet Høyhorologi 24 tråder, hvorav 10 tråder med innlegg i 2018.

En så stor ubalanse som dette, fører dessverre til dårlig oversikt og lav brukervennlighet. Det kan jeg ikke like...

Det at TS har et hierarki i trådene er i seg selv årsaken til at jeg er på TS her som forum og (tilnærmet) aldri inne på TS på FB. (Klokkeriet har ikke blitt vurdert).

Strukturen på TS gjør det ryddig for meg som bruker. Det at denne har blitt endret vil gi litt @#%&§ i starten. Det er for tidlig å felle en dom over resultatet. Det er nå en litt ny logikk som må læres.

Det beste ville være å samles om en oppsummering om 2-3 uker.

Dette kommer sikkert til å gå fint.

8- )

Dette ble bare rot, jeg vil ha det gamle TS tilbake.

Jeg også.
Gi meg tilbake tiden der alle kunne skrive noenlunde korrekt.
Et TS hvor alle var genuint interessert i klokker, og ikke prisutvikling og "invisteringer".
De gode tidene hvor folk var ydmyke i forhold til egen og andres kunnskap, hvor diplomatiet rådet og kranglefanter ble møtt med overbærende vennlighet.
De gode gamle dagene hvor man faktisk gikk til sengs litt glupere enn da man sto opp om morgenen etter å ha vært på TS.

Kan heller ikke like "det nye forumet".
Ikke like rotete og uoversiktlig som Klocksnack, men definitivt et skritt i gal retning etter min mening.
Av erfaring fra andre forum, kan jeg se for meg at det nå kan komme til å bli startet mange tråder med tilnærmet like tema.
Ja, jeg vet det finnes en søkefunksjon, men hvor mange (og særlig nyere medlemmer), finner på / gidder å søke etter alt mulig for å poste i riktig tråd?

Jeg bruker stort sett nye innlegg-knappen for lesing (og skriving). I tillegg hender det jeg leter en eldre tråd, men populær, så da klikker jeg meg inn på relevant kategori, f.eks. Rolex, f.eks når jeg vil poste et bilde i submariner tråden som er forholdsvis levende og derfor gjenfinnbar med få klikk og lite scrolling. Samtidig får jeg tilfeldigvis også sett andre tråder, som er relevant for meg siden jeg liker rolex, og kanskje leser/skriver i flere.
Hvis jeg nå i stedet må bla i en hovedkategori med 10x mer innhold og aktive tråder, er det ikke sikkert jeg poster så mye i "nisjetrådene" da jeg ikke finner de i farten, da de er mye lenger ned på listen. Dessuten snakker jeg om mindre populære tråder enn nevnte (dårlige) eksempel...
I tillegg vil andre småmerker og spennende tråder drukne i mellom Rolex- og Omegatråder.

Jeg kjøper ikle argumentet om at det er urettferdig at de store merkene er synlige selv om de ikke sponser. Et forum bør være brukerbasert så lamgt det lar seg gjøre, dvs. hvis det er mange som er interessert i Rolex og Omega, så er det helt naturlig at dette reflekteres i forumet!

Det er vil alltid være utfordrende å skille kommersielle interesser fra andre, og jeg har ingen problemer med sponsede underforum/tråder, men det bør ikke gå på bekostning av et dynamisk interesse-styrt forum. Det er ikke inndeling rller ekskusivitet i seg selv som gjør sponsing ok, men det er synlighet, inklusive at merker/leverandører tillater å poste egne tråder og svare i andre, forumoverskrifter, i tillegg til evt. Klisterede tråder, samt reklame/bannere. Hele tiden med god informasjon om hvem som står bak og at det er sponset.

Å eksludere andre underforum som i utgangspunktet er der pga forumets brukere og deres interesser, blir som å prøve å styre innholdet på forumet generelt kun mot de merkene som betaler. Det synes jeg blir helt feil. Da vil de små merkene også tape. Tenk om Rolex bestemmer seg for å markedsføre her med disse prinsipper og deres muskler? Da vil det bli en forumkategori for hver Rolexmodell, og en liten tråd for alt annet. Og på kjøp og salg sidene, vil det bli betaling der 70% av fortjenesten skal gå tilbake til Rolex... Og hele tidssonen kan døpes om til Rolex-sonen.

(En annen ting, er dette egentlig riktig tråd for denne diskusjonen?)

Vennligst gå tilbake til topic.

Off-topic-innlegg vil bli slettet.

EDIT: Utdyper litt, da min korte og direkte kommentar tydeligvis gir rom for feiltolkninger.

1. Det må gjerne uttrykkes misnøye med forumet her i tråden – det er tross alt en tråd for små irritasjonsmomenter i hverdagen. Hvor konstruktivt eller underholdende det er, kan diskuteres.

2. Lange redegjørelser med egne meninger om driften av TS osv. hører derimot ikke hjemme i denne tråden. Jeg tar selvkritikk for å ha kommet med svar noen innlegg opp, som bidro til å sette kursen mot videre utsporing.

3. Jeg har sagt mitt, og har ikke noe behov for å måtte forsvare mine avgjørelser vedrørende det operative her på TS. Skulle noen likevel ha et sterkt behov for å dele sine tanker med andre brukere, bør det tas i en egen tråd. Det er alt.

4. Gi det en sjanse da folkens. Minner om at det foreligger mer data og statistikk på bruk enn det som kommer til syne for registrerte medlemmer, og at TS – sammenlignet med stort sett det som er av fora – har klart å holde det gående på et stabilt høyt nivå (men naturligvis ikke helt uforandret) i 11 år. Husker flere upopulære valg, som senere har vist seg å være smarte trekk.

Husker hylekoret da vi switchet fra vBulletin til Xenforo. Prøv gjerne et vBulletin 4 nå, og føl hvor kjipt det er.

Husker også hylekoret da vi avviklet visning av annonser i "Nye innlegg" – og ikke minst hylekoret da vi tidligere i år lot annonser dukke opp der, som en test :)

Redigert: