-Nå tror jeg nok at eiere av tyske premiumbiler får litt ufortjent tyn av og til - blant annet fra undertegnede - men jeg velger å se på det som et kompenserende tiltak for alle gangene de finner på et eller annet tanketomt uten å få tyn for det...
For noen år siden var jeg på vei ned en bakke her på Hareid med en liten autobahn-maskin bak meg - rett bak meg. Nederst i bakken er et kryss, og der kommer det susende inn fra venstre en kar som frasier seg vikeplikten - i den grad at han suser rett under vikepliktskiltet Vegvesenet pedagogisk nok har satt opp for å understreke at parkeringsplassen ved Spar ikke er å anse som forkjørsveg.
Jeg velger å ikke benytte meg av påkjørselsretten, hugger i bremsene, og rekker å gløtte opp i bakspeilet akkurat i tide til å se før nevnte premiumbil nærme seg meget raskt. Skallen som elegant frasa seg vikeplikten for et par sekunder siden gir meg en umiskjennelig gest idet han suser forbi en halvmeter foran panseret mitt - også tysk bil, forøvrig, solidariteten er død- og så kommer autobahnmaskinen og forsøker å ta Dieseldyret i toeren. Dunk.
Jeg sukker, trekker til håndbrekket og går ut, akkurat i tide til å møte føreren av den lille tyske - som skjeller meg ut etter noter for ikke å følge med - man kan da for f**** ikke bråbremse slik når det kommer folk like bak!
Han blir spakere og spakere da jeg bare står og ser på ham - og synker litt sammen da jeg spør om vi skal ta med akkurat det utsagnet i skademeldingen.
Jaja. Skader på Dieseldyret - ny kopp til hengerfestet, nitten kroner hos Biltema.
På den lille tyske - ny karbongrill (!), radiator, oppretting og lakk av panser++ - vesentlig mer enn nitten kroner.