Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Jeg kan ikke like, at det ikke er mulig å gå ut på restaurant i Oslo, uten å måtte forholde seg til Svensker
Typisk Svensk kelner : Svarer med "absolutt" og "jätte bra" - uansett hva du bestiller, for så å glemme bestillingen din før denne er nådd kjøkkenet :mad:.

Min protest = kr 0.- i tips til utlendinger og +20% i tips til Norske kelnere:cool:

Kan ikke like dette @Gin , selvsagt med forbehold om min habilitet i spørsmålet :mrgreen:
Min empiri har vist at kødder og fanter finnes representert bland alle verdens 196 nasjonaliteter,
men at svensker - selve bæresøylen i norsk servicenæring - er aper i dress kan jeg vanskelig tro det ville jo absolut inte varit jättebra :)
 
Redigert av en moderator:
Kan ikke like dette @Gin , selvsagt med forbehold om min habilitet i spørsmålet :mrgreen:
Min empiri har vist at kødder og fanter finnes representert bland alle verdens 196 nasjonaliteter,
men at svensker - selve bæresøylen i norsk servicenæring - er aper i dress kan jeg vanskelig tro det ville jo absolut inte varit jättebra :)

+1 dette er veldig langt ifra det inntrykket jeg, og alle jeg har snakket med det om, har. "Svensk service" er et positivt ladet uttrykk for meg :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg kan ikke like at Norge bidrar med å løse arbeidsledighets problemet blant ungdom i Sverige og i Syd/Øst-Europa, ved å tilby disse grupper jobber her.
Dette samtidig med at arbeidsledigheten er stigende blant Norske ungdommer og det nesten har blitt umulig for arbeidsvillig Norsk ungdom og få tak i deltidsstillinger, ved siden av studier eller skole.

At folk ikke ser denne sammenheng, men kun er glad for at en blid ung "Svenske" kommer med den ølen som de bestiller ved et restaurant besøk, kan jeg heller ikke like.
 
Norske ungdommer er late. Man kan ikke forvente å få en sommerjobb om man søker i juni.

Har man derimot en kveldsjobb gjennom hele året er det lettere å få mange sommervakter.
 
Norske ungdommer er late. Man kan ikke forvente å få en sommerjobb om man søker i juni.

Har man derimot en kveldsjobb gjennom hele året er det lettere å få mange sommervakter.

Er nok riktig for noen, men langt fra alle Norske ungdommer er late.
Kjenner flere som lenge har vært aktive i søken etter deltidsstillinger, uten å lyktes med og komme på intervju engang.
Det er betegnende syntes jeg, at en stor matvare kjede har en "fast" annonse ute på Finn for deltidsstillinger, hvor hele utlysningsteksten er på Svensk.
En søknad på Norsk, eller et oppmøte av en Norsk ungdom virker nærmest diskvalifiserende.

Jeg tror dette er og vil være svært problematisk for den oppvoksende generasjon.
Ved å bidra til å løse det samme problemet for andre land, så skaper Norge et fremtidig problem for seg selv.

Se på håndverksfag, det finnes jo ikke lærling plasser å oppdrive innenfor byggfag lenger - det er mer attraktivt for bedriftene å hente inn Polakker o.l. for å få arbeidet unna.
Alle norske ungdommer kan ikke ta en "master", noen må utføre og passer også best til mer praktiske fag.
 
Redigert:
Er nok riktig for noen, men langt fra alle Norske ungdommer er late.
Kjenner flere som lenge har vært aktive i søken etter deltidsstillinger, uten å lyktes med og komme på intervju engang.
Det er betegnende syntes jeg, at en stor matvare kjede har en "fast" annonse ute på Finn for deltidsstillinger, hvor hele utlysningsteksten er på Svensk.
En søknad på Norsk, eller et oppmøte av en Norsk ungdom virker nærmest diskvalifiserende.

Jeg tror dette er og vil være svært problematisk for den oppvoksende generasjon.
Ved å bidra til å løse det samme problemet for andre land, så skaper Norge et fremtidig problem for seg selv.

Se på håndverksfag, det finnes jo ikke lærling plasser å oppdrive innenfor byggfag lenger - det er mer attraktivt for bedriftene å hente inn Polakker o.l. for å få arbeidet unna.
Alle norske ungdommer kan ikke ta en "master", noen må utføre og passer også best til mer praktiske fag.

Her må jeg si meg enig med deg, @Gin. I et halvt år søkte jeg stillinger på butikk og annet, uten å bli innkalt til intervju. Fikk bare det samme standardiserte svaret på mail: "dessverre er ikke du med videre i søknadsprosessen, men takk for at du søkte", men takket være en kompis fikk han meg i kontakt med et vikarbyrå som ga meg jobb på dagen, og her jobber jeg fremdeles. Det morsomme er at vikarbyrået har kontorer i Norge, Danmark og Sverige, men samtlige av de som er ansatte på de norske kontorene snakker svensk og nettsidene er preget av svensk :p
 
Redigert av en moderator:
+1 dette er veldig langt ifra det inntrykket jeg, og alle jeg har snakket med det om, har. "Svensk service" er et positivt ladet uttrykk for meg :)
Enig. Mange søte svenske jenter i serviceyrker som stadig bidrar til at jeg har en god dag med godt humør. :rolleyes:
Norske ungdommer er late. Man kan ikke forvente å få en sommerjobb om man søker i juni.

Har man derimot en kveldsjobb gjennom hele året er det lettere å få mange sommervakter.
Dette, derimot, er jeg ikke enig i. For det er bare vås. Dagens ungdommer møtes med krav fra skole, idrett, venneflokken og samfunnet forøvrig som er mange ganger høyere enn de var for bare ti år siden. Når de fleste av dem i tillegg prøver å ha både deltids- og sommerjobb og jobber hardt dersom de får den, vitner kommentaren om en total mangel på kontakt med virkeligheten.
 
Husk at de svenske servitørene eller butikkansatte får ikke jobben fordi de er svenske, men fordi de vil og kan jobbe.

Hvordan forholdene var for ti år siden vet jeg lite om, men jeg vet at med litt arbeidslyst og ståpåvilje har jeg nå i fire år studert fulltid mens jeg har jobbet 30-50% på kvelder og helger.

Mitt første innlegg er naturligvis satt veldig på spissen, men jeg kjenner MANGE som heller bruker 5 kvelder i uka på å se på tv samtidig som de klager på høy husleie i Oslo. Dette er da snakk om oppegående smarte, men late norske studenter.
 
Her må jeg si meg enig med deg, @Gin. I et halvt år søkte jeg stillinger på butikk og annet, uten å bli innkalt til intervju. Fikk bare det samme standardiserte svaret på mail: "dessverre er ikke du med videre i søknadsprosessen, men takk for at du søkte", men takket være en kompis fikk han meg i kontakt med et vikarbyrå som ga meg jobb på dagen, og her jobber jeg fremdeles. Det morsomme er at vikarbyrået har kontorer i Norge, Danmark og Sverige, men samtlige av de som er ansatte på de norske kontorene snakker svensk og nettsidene er preget av svensk :p

Min første jobb var å rydde bruskasser på Kiwi, dette begynte jeg med når jeg var 15 eller 16.

Møtte opp i butikken, fant butikksjefen leverte en søknad og pratet litt løst. Gikk innom en uke senere og spurte og hun hadde sett på søknaden. Det hadde hun ikke. Gjorde det samme uken etter. Tredje gangen hadde hun gjort det og jeg fikk jobben. Fordi jeg gjorde mer enn å maile over en tynn søknad.

Jobbet for noen år siden på et treningssenter i Oslo og mottok MANGE søknader fra ungdommer og studenter. Og tro meg når jeg sier at en av ti søknader så ut som en søknad. Ofte var det en kort mail uten cv eller egen søknad. Flere ganger stod det feil mottaker i søknadene da de ble masseutsendt til mange treningssentere. Det var noen få som personlig leverte gode søknader. Og de fikk jobb.
 
Redigert av en moderator:
Er nok riktig for noen, men langt fra alle Norske ungdommer er late.
Kjenner flere som lenge har vært aktive i søken etter deltidsstillinger, uten å lyktes med og komme på intervju engang.
Det er betegnende syntes jeg, at en stor matvare kjede har en "fast" annonse ute på Finn for deltidsstillinger, hvor hele utlysningsteksten er på Svensk.
En søknad på Norsk, eller et oppmøte av en Norsk ungdom virker nærmest diskvalifiserende.

Jeg tror dette er og vil være svært problematisk for den oppvoksende generasjon.
Ved å bidra til å løse det samme problemet for andre land, så skaper Norge et fremtidig problem for seg selv.

Se på håndverksfag, det finnes jo ikke lærling plasser å oppdrive innenfor byggfag lenger - det er mer attraktivt for bedriftene å hente inn Polakker o.l. for å få arbeidet unna.
Alle norske ungdommer kan ikke ta en "master", noen må utføre og passer også best til mer praktiske fag.


Deler din bekymring. Det er litt pussig at vi er blitt en integrert del av arbeidsmarkedet i EU når det norske folket to ganger har stemt nei til EU. Nei, det kan jeg ikke like.
 
Min første jobb var å rydde bruskasser på Kiwi, dette begynte jeg med når jeg var 15 eller 16.

Møtte opp i butikken, fant butikksjefen leverte en søknad og pratet litt løst. Gikk innom en uke senere og spurte og hun hadde sett på søknaden. Det hadde hun ikke. Gjorde det samme uken etter. Tredje gangen hadde hun gjort det og jeg fikk jobben. Fordi jeg gjorde mer enn å maile over en tynn søknad.

Jobbet for noen år siden på et treningssenter i Oslo og mottok MANGE søknader fra ungdommer og studenter. Og tro meg når jeg sier at en av ti søknader så ut som en søknad. Ofte var det en kort mail uten cv eller egen søknad. Flere ganger stod det feil mottaker i søknadene da de ble masseutsendt til mange treningssentere. Det var noen få som personlig leverte gode søknader. Og de fikk jobb.

Skal nok innrømme at din fremgangsmåte var litt mer aktiv enn min, og det er sikkert en god grunn til at du fikk jobb i tidlig alder @Mathfjeld. Jeg kjenner til prinsippet om masseutsendelse også, har gjort dette selv :p
 
Redigert av en moderator:
For 30 år siden arbeidet norske i butikkene og restaurantene. Norske vasket gulv på kontorer... Jeg har problemer med å tro at denne typen nordmenn ikke lenger finnes!

Du hører (rasister?) som sier utlendinger kommer og tar jobbene. Hvor er da de norske som vil støvsuge på kontoene i Oslo ? Og være kelnere på restaurantene? NAVer de? Eller klør de slik i fingrene etter å gripe etter støvkluten at de ikke får skrevet en søknad?

:cool:
 
Jeg kan ikke like … at de som kan kjøpe én eller flere klokker til 50.000+ blir indignert av at de ikke blir servert av personer som ikke snakker flytende norsk - og mene at folk fra andre land med høyere arbeidsledighet enn i Norge ikke skal få komme hit å tjene penger.
 
Jeg kan ikke like … at de som kan kjøpe én eller flere klokker til 50.000+ blir indignert av at de ikke blir servert av personer som ikke snakker flytende norsk - og mene at folk fra andre land med høyere arbeidsledighet enn i Norge ikke skal få komme hit å tjene penger.
Med dét flotte og balanserende innlegget fra Loevhagen foreslår jeg at tema som toucher innpå politiske grunnholdninger avsluttes; det blir så fort fryktelig ubehagelig om vi skal begynne å diskutere politikk på TS. KLOKKER, gutter, KLOKKER! Eller UR, som Gin ville sagt.

Og annet apolitisk snikksnakk selvfølgelig.
 
Kan ikke like at jeg hører Øya, når jeg ikke skal på den selv! :( Ingen "må se"-band for meg riktignok, men flere jeg gjerne skulle fått med meg.
 
Jeg kan ikke like … at de som kan kjøpe én eller flere klokker til 50.000+ blir indignert av at de ikke blir servert av personer som ikke snakker flytende norsk - og mene at folk fra andre land med høyere arbeidsledighet enn i Norge ikke skal få komme hit å tjene penger.

Jeg skjønner ikke helt hvilken sammenheng det er mellom prisen på mine UR og min bekymring for utviklingen i arbeidsmarkedet?

@aek har imidlertid et poeng med at dette lett blir politisk, så jeg slipper denne nå.
 
Redigert av en moderator:
Eller UR, som @Gin ville sagt.

Artig med slike ord som nesten går av moten. Ur er flott! Det må vi bruke mer!!!

Andre som har prøvd å bruke ordet "lærerinne" på foreldremøter på barnas skole?
Det anbefales! De andre foreldrene ser rart på deg.....

8-D