Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Postcount +1

Er ingen menneskerett å få lov til å selge et armbåndsur på et internettforum.

Syns 100 poster er bedre enn 20.

Og Siden vi er så godt i gang kan det tilbys brevkurs i rettskriving og generell høflighet.

Problemet med det siste er at ingen som trenger det ville tatt det.

• Liker
Reaksjoner: slobben
Kravsliste for å kunne selge på forumet:
- Minst 1000 poster på forumet
- Påvist ikke medlem av klokkeriet
- Påvist genuin interesse for klokker
- Kan ikke selge klokker for en pris som er påvist over det svært definerte begrepet "markedspris"
- Kan ikke selge klokker man ikke har eid i mindre enn x-år, med mindre "Dagen jeg aldri har trodd skulle komme" eller "En ny grail er på vei inn".
- Plastikk må være tatt av klokken som selges

Ironi slutt...

Godt jeg kan more deg med et innlegg.

Jeg tenker du burde forsøke å lese hele posten min før du kommenterer. Ingen selger under markedspris, heller ikke undertegnede. Du mener kanskje jeg burde solgt til pålydende, og latt noen andre ta en evt. gevinst? Eller kanskje jeg bare burde beholdt en klokke jeg ikke ville ha?

Siden du tydeligvis følger godt med kan du jo ta en titt på mine andre salg her på TS og vurdere hvor mange av disse er gjennomført med profitt. I samme slengen kan du se hvor lenge jeg har hatt mine klokker som har vært til salgs. Et gammelt ordtak sier at en enslig svale gjør ingen sommer.

Jeg er på TS fordi jeg er opptatt av klokker, ikke fordi jeg har noe mål om å tjene penger på min hobby. Salg er dessverre en nødvendighet i denne hobbyen, da penger ikke vokser på trær.

Du tenker vel ikke særlig langt, gjør du vel? Du prøverer portrettere dette som at eneste valg du kunne hatt var å la fortjenesten gå noen andre til gode, eller beholde en klokke du ikke ville ha, det stemmer ikke. Du kunne fint sagt neitakk til klokken, og latt neste på listen få den. Samt du legger ut klokken SAMME dag som du hentet den fra forhandler, så det er åpenbart du kun søkte rask profitt. Du ga jo ikke klokken en sjanse engang.

Jeg la ut et ur jeg har to av for å sjekke dette med markedsverdi, «invisteringsglade» entusiaster mm.

Kort oppsummert, så la jeg en av mine to 114060 ut på Finn i dag til 66 600,-. Dette er veil pris for et nytt norsk ur. Min var også helt «ny», norsk og ubrukt.

I løpet av 58 min hadde jeg 12 henvendelser. Noen ville by mer, noen ville kjøpe for oppsatt pris og noen ville prute. Jeg kjente igjen to av de som prutet. Den ene var en «Inivisteringsglad» person som teppebomber klokkeriet med ur til salgs og den andre en som boostet prisen på en SDK4 med opphav her.

Ikke sikkert på hva jeg ville ha ut av dette, men det er uansett mange som vil tjene noen tusenlapper og noen som bare vil ha en klokke som har lang ventetid.

Det er uansett kjekt og se hvordan utviklingen har gått med klokker i Norge. Da jeg startet i min nåværende jobb i 2009, så hadde ingen av min kollegaer annet enn enkle/rimelige ur. I dag har samme gjengen ur fra blant annet Breitling, Omega, TAG og Rolex.

Anyway.. Uret ble solgt til en hyggelig kar for veil pris:) Gratulerer med en rykende fersk Sub.

Redigert:
Jeg la et ur jeg har to av for å sjekke dette med markedsverdi, «invisteringsglade» entusiaster mm.

Kort oppsummert, så la jeg en av mine to 114060 ut på Finn i dag til 66 600,-. Dette er veil pris for et nytt norsk ur. Min var også helt «ny», norsk og ubrukt.

I løpet av 58 min hadde jeg 12 henvendelser. Noen ville by mer, noen ville kjøpe for oppsatt pris og noen ville prute. Jeg kjente igjen to av de som prutet. Den ene var en «Inivisteringsglad» person som teppebomber klokkeriet med ur til salgs og den andre en som boostet prisen på en SDK4 med opphav her.

Ikke sikkert på hva jeg ville ha ut av dette, men det er uansett mange som vil tjene noen tusenlapper og noen som bare vil ha en klokke som har lang ventetid.

Det er uansett kjekt og se hvordan utviklingen har gått med klokker i Norge. Da jeg startet i min nåværende jobb i 2009, så hadde ingen av min kollegaer annet en enkle/rimelige ur. I dag har samme gjengen ur fra blant annet Breitling, Omega, TAG og Rolex.

Anyway.. Uret ble solgt til en hyggelig kar for veil pris:) Gratulerer med en rykende fersk Sub.

Kudos til deg! Du kan glede deg over å være en av de få her inne med genuin klokkeinteresse, og ikke gribber med påslag på veil.pris

Du tenker vel ikke særlig langt, gjør du vel? Du prøverer portrettere dette som at eneste valg du kunne hatt var å la fortjenesten gå noen andre til gode, stemmer ikke. Du kunne fint sagt neitakk til klokken, og latt neste på listen få den. Samt du legger ut klokken SAMME dag som du hentet den fra forhandler, så det er åpenbart du kun søkte rask profitt. Du ga jo ikke klokken en sjanse engang.

Denne saken skal jeg gjerne diskutere med deg i ukesvis, jeg elsker nemlig unge bedrevitere som har enerett på sannheten.

Jeg er også avhengig av å ha siste ord i alle saker, så jeg kommer ikke til å gi meg :p:D

Som du kanskje vet var Speedy Tuesday en spesiell klokke, som det ikke var mulig å se før den faktisk kom til meg. Klokken ble hentet, prøvd og lagt ut for salg. Med tanke på alle Tuesdayene som er lagt ut for salg i det siste tror jeg det er en viss fare for at noen andre ville tatt gevinsten dersom jeg hadde valgt å ikke hente den ut, ja.

Jeg kan trøste deg med at gevinsten ble svært liten, hvis det hjelper.

Som sagt, les hele posten før du svarer. Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for mine salg, og står for det jeg skrev om gevinstfokus.

Litt morsomt er det også at du faktisk skrev en PM til meg for en stund siden der du synes det var ille hvor rimelig jeg solgte en Reverso o_O

Denne saken skal jeg gjerne diskutere med deg i ukesvis, jeg elsker nemlig unge bedrevitere som har enerett på sannheten.

Jeg er også avhengig av å ha siste ord i alle saker, så jeg kommer ikke til å gi meg :p:D

Som du kanskje vet var Speedy Tuesday en spesiell klokke, som det ikke var mulig å se før den faktisk kom til meg. Klokken ble hentet, prøvd og lagt ut for salg. Med tanke på alle Tuesdayene som er lagt ut for salg i det siste tror jeg det er en viss fare for at noen andre ville tatt gevinsten dersom jeg hadde valgt å ikke hente den ut, ja.

Jeg kan trøste deg med at gevinsten ble svært liten, hvis det hjelper.

Som sagt, les hele posten før du svarer. Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for mine salg, og står for det jeg skrev om gevinstfokus.

Litt morsomt er det også at du faktisk skrev en PM til meg for en stund siden der du synes det var ille hvor rimelig jeg solgte en Reverso o_O

Så du mener det er din plikt å forhindre at den neste på ad-listen er potensiell gevinstfokusert? Å anta neste er lik som deg, er vel ikke helt innafor. Jeg var selv online da reservasjonsmuligheten var tilgjengelig, men siden jeg vet godt dette ikke var et ur for meg så valgte jeg la være å reservere, tenkte ikke: vel da reserverer jeg en, så gjør jeg noen lette skattefrie kroner i fortjeneste så Ola Nordmann som faktisk digger klokken må punge ut ekstra"

Ikke kritisert dine andre annonser, men blir ikke helt genuin klokkeinteresse å handle for å selge med påslag. Om du mener du ikke er i klokkeinteressen med et delfokus på fortjeneste, så ikke gå hen og krev rask fortjeneste av andre medklokkeentusiaster, eller?

Så du mener det er din plikt å forhindre at den neste på ad-listen er potensiell gevinstfokusert? Å anta neste er lik som deg, er vel ikke helt innafor. Jeg var selv online da reservasjonsmuligheten var tilgjengelig, men siden jeg vet godt dette ikke var et ur for meg så valgte jeg la være å reservere, tenkte ikke: vel da reserverer jeg en, så gjør jeg noen lette skattefrie kroner i fortjeneste så Ola Nordmann som faktisk digger klokken må punge ut ekstra"

Ikke kritisert dine andre annonser, men blir ikke helt genuin klokkeinteresse å handle for å selge med påslag. Om du mener du ikke er i klokkeinteressen med et delfokus på fortjeneste, så ikke gå hen og krev rask fortjeneste av andre medklokkeentusiaster, eller?

Klokken ble nok bestilt mange måneder før den ble levert. At markedsprisen i mellomtiden har gått opp noen få kroner, kan da ikke lastes @Consigliere. Om jeg ikke husker feil, lå det flere andre ute i samme periode og langt over det denne klokken ble solgt for.

Jeg tror kjøperen av denne klokke ble veldig glad, så hva er problemet?

Jeg er en av dem som ikke bryr meg nevneverdig om priser og annonser, folk får i utgangspunktet gjøre som de vil. Markedet bestemmer prisen, sånn er det bare. Det er kjøper som bestemmer prisen til slutt, ikke selger.

Det jeg ikke liker er folk som driver aktivt kjøp og salg for gevinstens skyld, og som ikke er klokkeinteresserte. Jeg sier ikke at man ikke kan være både entusiast og serieflipper med fortjenestefokus, men jeg liker ikke det ensidige fokuset på gevinst.

Du mener tydeligvis at jeg ikke er meningsberettiget fordi jeg har solgt en ny klokke en gang, med en begrenset gevinst. Som sagt utfordrer jeg deg til å se på mine kjøp og salg, jeg kan love deg at jeg ligger på minussiden. Man blir for øvrig ikke mer eller mindre entusiast av å tjene eller tape penger på kjøp og salg. Hadde jeg vært interessert i å tjene (evt. spare) penger hadde jeg logget meg av TS for godt :eek:

For øvrig skjønner jeg lite av din siste påstand, men kjenner jeg deg rett kommer det vel en ny post snart - med noen nye påstander, som igjen må besvares.

Redigert:
Klokken ble nok bestilt mange måneder før den ble levert. At markedsprisen i mellomtiden har gått opp noen få kroner, kan da ikke lastes @Consigliere. Om jeg ikke husker feil, lå det flere andre ute i samme periode og langt over det denne klokken ble solgt for.

Jeg tror kjøperen av denne klokke ble veldig glad, så hva er problemet?

Poenget er jo klokken ble bestilt, for så tas ut og selges med påfølgende påslag bare noen timere senere. Det vil da si at det er nærliggende tro klokken ble i utgangspunktet bestilt for å gjøre fortjeneste, siden det tar litt mer enn 4-8 timer å avgjøre om klokken er ens smak, ref alle som kjøper ur på ny etter å ha solgt ved å eid i uke- eller månedsvis, selv da er man ikke tydeligvis klar over likspotensiale for klokken. Jeg kunne også gjort det samme, men ser ikke behovet for å gjøre penger på andre med samme interesse, når jeg vet at klokken ikke vil være innenfor min preferanse.

Angående salgspris, var vel den strategisk priset lavere enn de andre som lå ute i samme tidsperiode @Ph34r bumpet sin fra 69k og nedover og det var andre som lå over 65k som også måtte bumpes. Markedsprisen for ST synker, og 2012 eksemplarer er ikke "limitert" - om par år får man dem under retail, akkurat som CK2998, som startet med påslag på nypris og nå går for under nypris.

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=570876 nypris 7000 dollar, legges ut for 6000 med 5 påfølgende bumps.

Jeg er en av dem som ikke bryr meg nevneverdig om priser og annonser, folk får i utgangspunktet gjøre som de vil. Markedet bestemmer prisen, sånn er det bare. Det er kjøper som bestemmer prisen til slutt, ikke selger.

Det jeg ikke liker er folk som driver aktivt kjøp og salg for gevinstens skyld, og som ikke er klokkeinteresserte. Jeg sier ikke at man kan være både entusiast og serieflipper med fortjenestefokus, men jeg liker ikke det ensidige fokuset på gevinst.

Du mener tydeligvis at jeg ikke er meningsberettiget fordi jeg har solgt en ny klokke en gang, med en begrenset gevinst. Som sagt utfordrer jeg deg til å se på mine kjøp og salg, jeg kan love deg at jeg ligger på minussiden. Man blir for øvrig ikke mer eller mindre entusiast av å tjene eller tape penger på kjøp og salg. Hadde jeg vært interessert i å tjene (evt. spare) penger hadde jeg logget meg av TS for godt :eek:

For øvrig skjønner jeg lite av din siste påstand, men kjenner jeg deg rett kommer det vel en ny post snart - med noen nye påstander, som igjen må besvares.

Du kan se til svaret jeg svarte til Rød.

Poenget her er vel at Omega og LE's er bare oppspinn. Årsak til høyere bruktpris enn nypris rett etter slipp av ny LE er hypen på nett, etterfulgt av den aller første klokken ut av AD, som gjerne går raskt og høyt i pris. Andre som får sin klokke senere fra AD følger denne prisingen, samtidig som de som betalte blodpris (ikke på venteliste) ønsker å selge klokken videre for det dem selv betalte. Dette går da naturligvis ikke, fordi i mellomtiden har det dukket opp 3 andre av samme klokke på samme forum, og løsningen er at man må bumpe. Etter noen mnder er prisene relativt edruelige, og et års tid er hypen helt bort, erstattet av en ny LE. 2-3 år senere er LE'en et tapsprosjekt, som med alle andre Omegas.

Poenget er jo klokken ble bestilt, for så tas ut og selges med påfølgende påslag bare noen timere senere. Det vil da si at det er nærliggende tro klokken ble i utgangspunktet bestilt for å gjøre fortjeneste, siden det tar litt mer enn 4-8 timer å avgjøre om klokken er ens smak, ref alle som kjøper ur på ny etter å ha solgt ved å eid i uke- eller månedsvis, selv da er man ikke tydeligvis klar over likspotensiale for klokken. Jeg kunne også gjort det samme, men ser ikke behovet for å gjøre penger på andre med samme interesse, når jeg vet at klokken ikke vil være innenfor min preferanse.

Angående salgspris, var vel den strategisk priset lavere enn de andre som lå ute i samme tidsperiode @Ph34r bumpet sin fra 69k og nedover og det var andre som lå over 65k som også måtte bumpes. Markedsprisen for ST synker, og 2012 eksemplarer er ikke "limitert" - om par år får man dem under retail, akkurat som CK2998, som startet med påslag på nypris og nå går for under nypris.

Og der dukket det opp en ny og velformulert påstand; du kjenner selvfølgelig bakgrunnen for min bestilling og påfølgende salg?

Jeg føler egentlig ikke noe behov for å forklare meg, men jeg skal gjøre det likevel. Jeg hadde faktisk håpet at dette endelig ble "min" Speedy, selv om jeg nok ble revet med i hypen rundt bestillingen. Da jeg fikk klokken i hånden, et halvt år senere enn forutsatt, fant jeg raskt ut at dersom jeg skal ha en Speedy til - så blir det den klassiske moonwatch, til halv pris.

Skjønner at denne diskusjonen ikke fører til noe særlig fornuftig, så jeg tror jeg sier god ettermiddag og takker for meg - med mindre det kommer noen nye poster som jeg bare må kommentere :D

Jeg har til gode å se en klokkehandel som ble utført under tvang. Derfor er det vanskelig å stille seg bak påstanden om at "spekulantene", disse skitne menneskene som ønsker høyest mulige priser for sine ur og som kanskje på toppen av det hele er uten - eller med for lav - klokkeinteresse, er de som har drevet markedsprisene opp og skapt eventuelle prisingsbobler. Det er rimeligere å anta at en generell økt etterspørsel etter en vare som som er eller oppleves som knapp har skapt prisnivåene vi observerer.

Til gjengjeld har jeg sett altfor mange mennesker som opplever seg krenket av handler de ikke var part i.

2b8662ee1180dce8a9fc10015891fa78--let-it-go-song-elsa-let-it-go.jpg

• Liker
Reaksjoner: KTS69 og Chronodiver