Ny Submariner, trenger noen tips.

Jeg får vel stikke ut nakken igjen, men jeg ser ikke den helt store forskjellen på gammel og ny Sub, og i hvert fall ikke nok til å bytte fra ny til gammel.
Jeg vet at den nye har ny lås og keramikk bezel, men hva ellers?

Den har nytt urverk cal 3135. Med Blue Parachrom Hairspring.

Og det er anti refleksjons belegg på cyclopsen, samt Blå pigmentert superlumen (luminova), og GlideLock systemet, til fin justering av lenken i låsen.

Jeg personlig har falt pladask for den nye kassen syns den er litt større, men mere fast (tyngre) litt mere kvalitets følelse. Det er selvsagt en smaks sak. Keramisk Bezel er jo en fordel og veldig for seg gjort.. samt den nye lenken og låsen er super fin syns jeg... :) :D

Review of the Rolex 116610 Submariner | Luxury Tyme: The Rolex Reference Page

[video=youtube;1pIl4ygyuwY]http://www.youtube.com/watch?v=1pIl4ygyuwY[/video]

[video=youtube;NSF1See7kmU]http://www.youtube.com/watch?v=NSF1See7kmU[/video]

At man fortsatt kan se at det er samme modell er liksom poenget, slik jeg har forstått det.

Greit nok, men jeg trodde det var noe større ute å gikk siden en eller annen i denne tråden mente at folk selger den nye typen for å kjøpe en av gammel type. Eller de raskt kvitter seg med den nye typen fordi den av en eller merkelig grunn ikke var tilfredstillende.

Greit nok, men jeg trodde det var noe større ute å gikk siden en eller annen i denne tråden mente at folk selger den nye typen for å kjøpe en av gammel type. Eller de raskt kvitter seg med den nye typen fordi den av en eller merkelig grunn ikke var tilfredstillende.

Alltid gjevest med det siste, vet du ;)

Men det er både og, de riktig gamle Subene (++) er jo enda mer attraktive, hvis man er interessert i vintage.

Jeg skjønner poenget med at de er relativt like... Er jo hevet over enhver tvil når du ser dem at dette er variasjoner av samme klokke.... Den største forskjellen i mine øyne er opplevd kvalitet når du har dem i hånda... (Her er jeg i ferd med å gjøre meg upopulær...) Den gamle føles "billig" og skranglete ut i forhold til den nye! For noen er dette en del av sjarmen, og for de med mindre håndledd er det et pluss at den gamle oppleves som mindre og tynnere. For min del er det bare den nye som er aktuell! (Famous last words!)

Jeg skjønner poenget med at de er relativt like... Er jo hevet over enhver tvil når du ser dem at dette er variasjoner av samme klokke.... Den største forskjellen i mine øyne er opplevd kvalitet når du har dem i hånda... (Her er jeg i ferd med å gjøre meg upopulær...) Den gamle føles "billig" og skranglete ut i forhold til den nye! For noen er dette en del av sjarmen, og for de med mindre håndledd er det et pluss at den gamle oppleves som mindre og tynnere. For min del er det bare den nye som er aktuell! (Famous last words!)

Halle luja...

Jeg er en stor fan av The Big Bang Theory. I kveld var det en episode der Sheldon måtte kaste en sandwich han hadde bestilt. Den hadde alt han ville ha og alt han alltid fikk på sandwichen, men indigrensene var lagt på i feil rekkefølge.

Jeg får visse assosiasjoner ikke bare i denne tråden, men i hele forumet.

Jeg er en stor fan av The Big Bang Theory. I kveld var det en episode der Sheldon måtte kaste en sandwich han hadde bestilt. Den hadde alt han ville ha og alt han alltid fikk på sandwichen, men indigrensene var lagt på i feil rekkefølge.

Vi snakker jo dog om klokker hvor djevelen er i detaljene, hva ellers er poenget med å bruke disse summene på noe satt sammen av ekstremt små detaljer?

Forskjellen på ny og gammel sub merker du når du ser begge, det er som en ny og en 10 år gammel Mercedes e-klasse - begge er kvalitetsbiler og man skjønner hva man ser på om man er litt interessert, men det er åpenbart mange år mellom dem.

Jeg har en gammel og en ny Rolex. Riktignok gammel Seadweller og ny Gmt ceramic. Må si at jeg liker den gamle kassen bedre. Lenken er dog mer skranglete på den gamle, men ikke når den er på hånden.. Ikke i tvil om at gmt ryker om noen skal gå.

Vi snakker jo dog om klokker hvor djevelen er i detaljene, hva ellers er poenget med å bruke disse summene på noe satt sammen av ekstremt små detaljer?

Forskjellen på ny og gammel sub merker du når du ser begge, det er som en ny og en 10 år gammel Mercedes e-klasse - begge er kvalitetsbiler og man skjønner hva man ser på om man er litt interessert, men det er åpenbart mange år mellom dem.

En 10 år E-klasse har tapt sine hundretusener, Suben koster det samme på bruktmarkedet etter 10 år som den gjorde som ny...
En 10-20 år gammel 16610 koster rett over 30K, en 1 år gammel 116610 koster rett over 40k.

Imponerende av Rolex!!!:D

Entusiasme kjennetegnes jo gjerne med at man er langt mer enn snittet opptatt av detaljene. Klokker er jo vitkelig en interesse hvor detaljene står i fokus :)
Hvis klokkegjengen her hadde vært like entusiastisk opphengt i alle detaljene ved livet kunne vi kanskje sammenliknet oss mer med eksempelet ditt.
Til trådstarter; veldig kult med en oppdatering på dine erfaringer. Bra du er fornøyd med klokken også!

En 10 år E-klasse har tapt sine hundretusener, Suben koster det samme på bruktmarkedet etter 10 år som den gjorde som ny...
En 10-20 år gammel 16610 koster rett over 30K, en 1 år gammel 116610 koster rett over 40k.

Imponerende av Rolex!!!:D

Det er korrekt, men har ingenting med poenget mitt å gjøre :).

Nå er jo rekkefølgen på dandering en smakssak, og høyst subjektivt. Noen liker salamien oppå osten, andre må ha den under.

Denne restauranten (forumet) har klart å finne en dynamikk mellom gjester, matrettene, drikkevarene og kokkene som fungerer. Det er stort sett stamgjester som er her, og alle er stort sett tilfreds med JLC Atmos-færen.

En gang iblant kommer det gjester som klager på suppa, synes kjøttet er for mørt, og ikke forstår funksjonen med ost og vin, da dette ikke er noen fullverdig dessert.

Som regel pleier disse gjestene å relativt raskt å sette pris på de hyggelige omgivelsene og den stabile kvaliteten vedrørende både maten og muligheten til å ha hyggelige diskusjoner med andre gjester. Enkelte ganger må noen av gjestene veilede den surmulende gjesten noe, før vedkommende forstår konseptet.
Da blir alle gjestene veldig glade, og går tilbake til å spise og konversere i ro og mak.

Det pleier å være lettere å endre seg selv, enn å endre "hele verden".
For de som ikke ønsker det, finnes nok av andre restauranter.
Jeg tror freakforum har ny meny...

Nå er jo rekkefølgen på dandering en smakssak, og høyst subjektivt. Noen liker salamien oppå osten, andre må ha den under.

Denne restauranten (forumet) har klart å finne en dynamikk mellom gjester, matrettene, drikkevarene og kokkene som fungerer. Det er stort sett stamgjester som er her, og alle er stort sett tilfreds med JLC Atmos-færen.

En gang iblant kommer det gjester som klager på suppa, synes kjøttet er for mørt, og ikke forstår funksjonen med ost og vin, da dette ikke er noen fullverdig dessert.

Som regel pleier disse gjestene å relativt raskt å sette pris på de hyggelige omgivelsene og den stabile kvaliteten vedrørende både maten og muligheten til å ha hyggelige diskusjoner med andre gjester. Enkelte ganger må noen av gjestene veilede den surmulende gjesten noe, før vedkommende forstår konseptet.
Da blir alle gjestene veldig glade, og går tilbake til å spise og konversere i ro og mak.

Kunne du ikke bare be meg om å holde kjeft?

+ 1 Utrolig godt formulert @Entropy

Skille:

@Klokkomaniac jeg tror det er plass til alle i denne restauranten, og flere av medlemmene har vært her mange tusen ganger, og har en lidenskap for hobbyen sin som gjør at noen er villige til å bruke seks-syvsiffret beløp på denne interessen hvor da som sagt lidenskapen ligger i detaljene (helt utrolig hva enkelte kan her inne, og det er morsomt å følge med).

En litt mer form for ydmykhet og litt mer forhåndsundersøkelser før uttalelser hadde nok hjulpet deg lettere inn i restauranten. Du har særdeles mange innlegg på kort tid og mye av det du spør om kan enkelt søkes opp på Forumet. Da har du fått et par konkrete tilbakemeldinger, og med litt korrigering vil du nok oppleve dette som et hyggelig sted - det er jo bedre å få denne tilbakemeldingen mens du sitter i baren og venter på at bordet blir ledig.

Redigert av en moderator:
+ 1 Utrolig godt formulert @Entropy

Skille:

@Klokkomaniac jeg tror det er plass til alle i denne restauranten, og flere av medlemmene har vært her mange tusen ganger, og har en lidenskap for hobbyen sin som gjør at noen er villige til å bruke seks-syvsiffret beløp på denne interessen hvor da som sagt lidenskapen ligger i detaljene (helt utrolig hva enkelte kan her inne, og det er morsomt å følge med).

En litt mer form for ydmykhet og litt mer forhåndsundersøkelser før uttalelser hadde nok hjulpet deg lettere inn i restauranten. Du har særdeles mange innlegg på kort tid og mye av det du spør om kan enkelt søkes opp på Forumet. Da har du fått et par konkrete tilbakemeldinger, og med litt korrigering vil du nok oppleve dette som et hyggelig sted - det er jo bedre å få denne tilbakemeldingen mens du sitter i baren og venter på at bordet blir ledig.

Først, beklager til trådstarter for at vi drifter ut av sporet han startet i.

Jeg er medlem av flere spesialfora på nett. Noen av dem er jeg relativt noob i (som her), andre er jeg mere spesialist i.
Jeg har aldri fått en mottagelse som jeg har fått her noe annet sted. Her inne blir helt enkle uttalelser blåst helt ut av proposjoner, og dere går ikke av veien for å forskjellsbehandle grovt.
Jeg postet at jeg kunne få kjøpt en ny Sub i utlandet for ca 43000 NOK. Øyeblikkelig kom det flere poster som advarte meg mot å gjøre noe ulovlig, link til artikkel der en fikk bot på over 100000 kr for å smugle en Rolex, og klar beskjed om at det er forbudt å omtale ulovligheter her på forumet.
Greit nok, men så ramlet jeg over denne tråden der trådstarter har kjøpt Rolex på Kanariøyene. Hva er reaksjonen her?
Gratulerer med kjøpet!
Når det gjelder gammel og ny Sub så begynte jeg å tro at det var noe galt med meg. Så jeg ba guttunger på 10 forklare forskjellen på de to. Hmmm, den der er litt større, og den er litt forskjellig ved knappen. Ellers er det ingen forskjell.
Så når jeg sier det her og får mange reaksjoner fra dere på hvor uforstående jeg er? Vel, da er det ikke jeg som er problemet, det er dere. Klokkene er like, og det er helt greit, men det er ingen forbrytelse å si det.
At jeg har vært aktiv her? Ja, jeg lurer på mye, og jeg synes det er hyggeligere å diskutere med mennesker enn å google. Ikke visste jeg at at være aktiv var en overskridelse av en eller annet uskreven regel heller.
Det er kanskje et sovende forum dere vil ha?

Hvor lenge synes dere at vi nye skal stå med lua i hånda før man får lov til å si noe?

Redigert av en moderator:
Å kjøpe klokke i utlandet er helt lovlig, det har jeg selv gjort to ganger. Begge ble momset inn.
Det som er tilfellet i denne tråden er annerledes enn hva som ble sagt i din egen tråd. Og derfor en annen reaksjon.
Det er ikke slik at jeg er ute etter å "ta deg". Men om du prøver å se dine egne innlegg (som det har blitt reagert på) utenfra, så tror jeg at du også kan, hvis du prøver, se at mange innlegg du har kan oppfattes som noe negative?
Ingen ting er mer ønskelig enn at du trives her, men hvis flere forskjellige påpeker at noe fremstår som negativt, er det som regel _noe_ i det.

Om du prøver å være mindre provokatør, så skal jeg øyeblikkelig sette strek å se dine nye innlegg med nye øyne.
Om du ønsker å fortsette å påpeke hele dette forumets feil og mangler, så vil jeg oppfatte deg som et forumtroll, og enkelt og greit sette deg opp på ignoreringslisten. Det kommer nok flere til å gjøre, med konsekvens at respons uteblir.
Verden går sin gang og alt er fryd og gammen.

Ha en fin helg.

Jeg bruker ikke blande meg inn i slike diskusjoner men må bare…
Du mener vel ikke seriøst at du ikke ser forskjell på gammel og ny sub?
Selv kona mi som synes hele klokkeinteressen er bare sprøyt ser det med en gang.

Først, beklager til trådstarter for at vi drifter ut av sporet han startet i.

Jeg er medlem av flere spesialfora på nett. Noen av dem er jeg relativt noob i (som her), andre er jeg mere spesialist i.
Jeg har aldri fått en mottagelse som jeg har fått her noe annet sted. Her inne blir helt enkle uttalelser blåst helt ut av proposjoner, og dere går ikke av veien for å forskjellsbehandle grovt.
Jeg postet at jeg kunne få kjøpt en ny Sub i utlandet for ca 43000 NOK. Øyeblikkelig kom det flere poster som advarte meg mot å gjøre noe ulovlig, link til artikkel der en fikk bot på over 100000 kr for å smugle en Rolex, og klar beskjed om at det er forbudt å omtale ulovligheter her på forumet.
Greit nok, men så ramlet jeg over denne tråden der trådstarter har kjøpt Rolex på Kanariøyene. Hva er reaksjonen her?
Gratulerer med kjøpet!
Når det gjelder gammel og ny Sub så begynte jeg å tro at det var noe galt med meg. Så jeg ba guttunger på 10 forklare forskjellen på de to. Hmmm, den der er litt større, og den er litt forskjellig ved knappen. Ellers er det ingen forskjell.
Så når jeg sier det her og får mange reaksjoner fra dere på hvor uforstående jeg er? Vel, da er det ikke jeg som er problemet, det er dere. Klokkene er like, og det er helt greit, men det er ingen forbrytelse å si det.
At jeg har vært aktiv her? Ja, jeg lurer på mye, og jeg synes det er hyggeligere å diskutere med mennesker enn å google. Ikke visste jeg at at være aktiv var en overskridelse av en eller annet uskreven regel heller.
Det er kanskje et sovende forum dere vil ha?

Hvor lenge synes dere at vi nye skal stå med lua i hånda før man får lov til å si noe?

Først og fremst så er det ingenting i veien for å handle klokker i utlandet. Det er jo bare kjekt. Får knyttet en meget god opplevelse sammen med klokkekjøpet, og gode minner i ettertid.

Jeg svarte på spørsmålet ditt ang forskjell på 16610 vs 116610.

Om klokkene fremstår som like i dine øyner så er det greit. Vi er alle forskjellige, men her inne så er det de små detaljene som betyr noe. Litt røde detaljer på en Submariner 1680 kan fort bli 45-50k i prisforskjell.

Vi er vandt til at folk ikke forstår dette. Vi er entusiaster. Du som er spesialist på andre spesialforum burde jo vite å sette pris på detaljer :rolleyes:

Det er bra du poster, men som nevnt tidligere kan det være en idè å være litt mer ydmyk.

Ser man ikke forskjell på en ny og en gammel sub er det da overhodet ikke noe poeng i å kjøpe den nye da man åpenbart ikke er interessert i detaljer og da skjønner jeg ikke helt poenget med å bry seg overhodet?

Det er en enorm forskjell på å smugle inn en klokke og det å handle en klokke i utlandet.

Personlig har jeg opplevd at tollen har satt opp en egen passkontroll for å ta oss etter et klokkekjøp i utlandet og mange av rådene du tolker som moralistiske og smålige er uendelig mye bedre enn du forstår.