Nybegynnertråden

Tissot er absolutt et merke med god kvalitet i forhold til pris og Creationwatches er en veldig bra webside å bestille fra, har masse positiv feedback her på sonen. Du kan alternativt sjekke ut Certina og Seiko som leverer gode klokker i samme prisklasse..

Ja, Tissot er ok. Eksakt samme "innmat" som i Certina. Den modellen er dessuten ren, enkel og stilig.

Kjøp den nå med en gang, for i løpet av kort tid får du ti eller flere svar her inne som råder deg til å legge til litt ekstra, for eksempel det dobbelte av du allerede har lagt til side, og kjøpe noe annet.

legge til litt ekstra, for eksempel det dobbelte av du allerede har lagt til side, og kjøpe noe annet.

Du mener selvsagt i tillegg til hele innholdet av BSU og sparekonto nå, ikke sant? :p

Synes Tissoten er en fin og ærlig klokke til en meget overkommelig pris.

Sjekk dog ut Seiko 5 serien, de er utrolig mye klokke per krone.

OK - mitt dumme spørsmål (jeg likte initiativet til denne tråden).

Hvorfor fokuseres det så innstendig på "in-house" verk?
Enkel produksjonsteknikk tilsier at jo større serier du har av et produkt - jo større sansynlighet er det for at produktet er/blir korrekt utformet.

Eksempel :
Hvis AP håndproduserer 100 verk og ETA/Valjoux maskinproduserer 10 000 verk - hvilket tror man det er mest sannsynlig å finne feil i? 100 "prototyper" eller 10 000 Valjoux i året som har blitt produsert siden 1970 (årstall fra Wikipedia, har dog ingen formening om hvor mange Valjoux som produseres årlig).

Kvaliteten på ETA/Valjoux verk er jo høyst sannsynlig vesentlig bedre enn verk som er produsert i små partier.

Hvorfor er så mange villige til å betale MER for urverk som - høyst sannsynlig - er dårligere enn de masseproduserte.

Godt urverk = jo mer nøyaktig og stabilt - jo bedre må det jo være??? Er det noe jeg ikke har skjønt? Hvilke premisser ligger til grunn for å vurdere/klassifisere et urvek?

Og hvor "in house" er egentlig et "in-house" urverk? Har de eget steinbrudd, smelter steinen og utvinner jern , tilsetter komponenter og lager eget stål, som de deretter får frest/stanset ut til egnede små urverkskomponenter som de til slutt får behandlet og monterert egenhåndig. Tipper at svææææært mye er "outsorcet"

Hvorfor skal 10 urmakere i en liten urmakerverksted være i stand til å produsere bedre urverk enn et stort konsern med 1000 urmakere, ingeniører og designere?

PS! Jeg skjønner selvsagt at mye av sjarmen blir borte med maskinproduserte - men hvor mye skal sjarm koste? Og ikke minst - vil man betale MER for et (antageligvis) dårligere produkt?

Huff - det var mye tekst. Ser frem til kommentarer og oppklaringer!

Ydymykt,
"The Player":D

Forkortelser

Hei!
Jeg er relativt ny her på TS, og har lagt merke til at det er mange forkortelser ute og går. Kunne noen laget en liten oversikt over de mest vanlige forkortelsene og hva de betyr?

Mathfjeld startet med en slik liste over forkortelser for et halvt års tid siden inne i SP.
Nå er han vel så opptatt med å vente på sin nyerhvervede 5513 at han ikke får gjort noe på en stund, men jeg foreslår at han tar opp igjen den tråden da han allerede er kommet et godt stykke på vei.

Hører du, Mathfjeld, du må ut av koma og komme deg i jobb :D

PS: SP = Salon Privee = et underforum som du får tilgang til gjennom å bli støttemedlem. Støttemedlemskap får man kjøpt i TS-shoppen.

Det med inhouse er vel mer fordi man vil ha noe unikt, og noe som er brukt mer tid på, bedre håndtverk osv.
Produseres vel rundt om 7000 GO verk årlig, mot Rolex sine 800.000? (Mener jeg å huske, rett meg gjerne!)
Hvis det var kun presisjon man var ute etter, kunne man kjøpt quartz, eller?

Valjoux verk blir kanskje litt kjedelig og lite spennende, i forhold til f.eks. et verk fra JLC. Hvor de tester verkene i 1000 timer samt. har levert og leverer til andre "high end" merker.
ETA har jo muligheten til å selge verkene sine så billig nettopp fordi de er masseproduserte, og ikke nødvendigvis lagt så mye ressurser i.

Denne videoen fra patek passer jo ganske bra :) :
http://www.youtube.com/watch?v=_dwBk7-uPmc

@The Player ad in-house:

Dette har vært diskutert her på forumet i flere titalls tråder. Det blir som å spørre på et MC-forum om hvilket dekkmerke eller oljetype som er best. Glem det, bare glem det.

Hvorfor Rolex er så gjevt har neppe noe med håndarbeid å gjøre. De produserer klokker i samme tempo som GM produserer biler. Det vil sannsynligvis si at alle nye Rolex som selges i Norge i løpet av ett år er ferdigprodusert innen lunsj den første dagen.
Da tror jeg heller på en kombinasjon av kvalitet (minus lenker og verk, disse må jo ha service hvert 4. år), design, markedsføring og massesuggesjon - med hovedvekt på de to siste.

@The Player ad in-house:

Dette har vært diskutert her på forumet i flere titalls tråder. Det blir som å spørre på et MC-forum om hvilket dekkmerke eller oljetype som er best. Glem det, bare glem det.

Hei Minuteman - og takk for sist. Snart på tide med en ny skål med en ny vin:)

Jeg ønsker ikke starte en tråd med "hva som er best", men ønsker innstendig å vite :

-hvorfor mange mener det er bedre
-hvor "in-house" er egentlig et "in-house" verk?
-hvlike premisser utover nøyaktighet/stabilitet ligger til grunn for vurdering av urverk? Innovasjon osv...

Det er absolutt ikke meningen å starte en diskusjon om hva som er best (ser nå at mit forrige innlegg legger litt opp til det....sorry)

Hei Minuteman - og takk for sist. Snart på tide med en ny skål med en ny vin:)

Jeg ønsker ikke starte en tråd med "hva som er best", men ønsker innstendig å vite :

-hvorfor mange mener det er bedre
-hvor "in-house" er egentlig et "in-house" verk?
-hvlike premisser utover nøyaktighet/stabilitet ligger til grunn for vurdering av urverk? Innovasjon osv...

Det er absolutt ikke meningen å starte en diskusjon om hva som er best (ser nå at mit forrige innlegg legger litt opp til det....sorry)

Bra!

Ta en titt på denne filmen - om du har drøye 30 minutter å avse - så får du på en meget informativ måte presentert de fleste svar.
Jeg er ikke biased mht Glashütte Original som manufaktur her (til tross for at en av mine x'er er på filmen),.... men dette er ord og bilder som på grensen til det rørende kommuniserer hva in-house står for. Og som i prinsippet kan overføres til andre 100% in-house manufakturer.

Det er håndverkskunst på høyeste nivå.

[video=youtube;ntYwiyvlhh0]http://www.youtube.com/watch?v=ntYwiyvlhh0[/video]

Det er håndverkskunst på høyeste nivå.

Tilsynelatende....

Ignoring decades of innovation is one thing ,but the ugly fact with GO , is the movements are only finished where the customer can see it . Under the dial the movements have a hard time distinguishing themsevles from ETA .Don't get me wrong I like there watches , but there is nothing original about them ,so any comparision to JLC is laughable . The fact that I work for JLC has nothing to do with either , the movements are just not as well made .( I don't mean to throw bombs but it's true ) I just noticed that was my 1000th !!

Dette er fra post nr 25 i denne tråden.

Dette var nytt for meg, og det virker som GO kutter svinger for å holde prisen nede. Men man skal ikke ta det for god fisk uten å få slik info fra flere hold. Dersom Tidemann tar service på GO selv, så er det bare å ta en telefon for å få bekreftet denne påstanden.

Takker for hyggelige svar. Da ble det tissot på meg :)

Tror jeg nesten må holde meg unna TS en liten stund nå så jeg ikke bruker opp hele lønna på klokker.

Bra!

Ta en titt på denne filmen - om du har drøye 30 minutter å avse - så får du på en meget informativ måte presentert de fleste svar.

Takk Moore - de fleste av mine spørsmål ble besvart her. Spørsmålet om hvorfor "in-house" koster så meget mer enn ETA skal herved ikke stilles:)

Må jo innrømme at filmen gjorde at mine egne ur med "in-house" verk steg i rang:cool:

Jeg har egentlig et par spørsmål til, men for at ikke Minuteman skal minne meg på at visse aspekt ikke skal diskuteres, så dropper jeg de...

Jeg har egentlig et par spørsmål til, men for at ikke Minuteman skal minne meg på at visse aspekt ikke skal diskuteres, så dropper jeg de...

Hahaha! Nå lo jeg faktisk godt, og lenge.

Det var ironisk ment det jeg skrev lenger opp her. Skal sette på en liten smiley neste gang;)

Takk for sist til deg også, forresten. Det var hyggelig. Jeg er klar for gtg, vin og klokkehandel når som helst.

Hahaha! Nå lo jeg faktisk godt, og lenge.

Det var ironisk ment det jeg skrev lenger opp her. Skal sette på en liten smiley neste gang;)

Takk for sist til deg også, forresten. Det var hyggelig. Jeg er klar for gtg, vin og klokkehandel når som helst.

.....ta det med ro - tar faktisk det meste du skriver som ironisk:p:p:p:p

GTG -er klar! Har faktisk både en ny "in-house" og en Valjoux-basert å ta med.....

Slenger meg på og stiller noen dumme spørsmål jeg også.

Hva kjennetegner egentlig et kvalitetsurverk? Hva gjør ett urverk bedre enn ett billig?

Regner selfølgelig med at det går på nøyaktighet, pålitelighet og at det "varer i hundre år", men hva er den fysiske forskjellen inne i selve urverket?

Jo flere tannhjul jo bedre?

Og ikke minst, hvordan kan jeg skille de to fra hverandre uten å måtte ty til avanserte forklaringer fra internett?

Dette kan jeg like! Det er litt av en verden dette her, og det er ikke alltid lett å henge med. Jeg begynner med et forsiktig spørsmål, det kommer sikkert fler:

Hvorfor er det prisforskjell her? Pga plassering av skrift på skiven? Jeg synes ikke det blir så mye tøffere enn dette:

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=5970709&rid=0

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=6010070&rid=0

Ivrig selger btw..

Den ene er litt eldre, men ganske mye mer medtatt, derfor er den litt rimeligere? Jeg aner ikke. Kjempefine klokker forresten.