Nytt klokkekjøp!

Personlig er det nok kun Seamaster 30'en som hadde vært aktuell for meg der.

Den sorte tipper jeg er en re-dial.

Prisen tør jeg ikke si noe om, er ikke helt oppdatert på vintage Omega lenger. Men opplever den hvertfall ikke som noe røverkjøp. :)

Selger er forøvrig medlem her på forumet.

Jeg har også kikket på disse, av ren nysgjerrighet. Det er fine klokker med small-seconds kl 6, men jeg er ikke så begeistret for dette gullet. Sier derfor som Rousp over her; Semaster 30 i stål er den jeg liker best av dem. Etter hva jeg har lest skal dette være helt ok ur og med rimelig bra urverk. Du kan sikkert finne drøssevis av dem på eBay, men da vet du ikke alltid hva du får.

Selger her er "verdenskjent" som Omegaspesialist og jeg tror ikke du har noe å frykte i så måte. Dersom du finner et ur som du føler at du bare må ha (forelskelse ved første blikk), så er det vel bare å knalle til :D

Selv kjøpte jeg en gammel Longines med oppusset skive som jeg betalte mer enn nok for, men angrer ikke et sekund. Det er til syvende og sist hva du mener selv som betyr noe.

Jeg synes chronoen er lekker og ville valgt den uten tvil:) Synes det estetisk er meget fint med kun to subdials på skiven og klokken du henviser til ser meget bra ut! Jeg har vurdert å kjøpe den noen ganger for en god stund siden, og fikk lyst på den igjen nå. Longines er jo et solid, og trolig litt undervurdert merke (men det kommer seg stadig) og du får evt mye klokke for pengene:) Lykke til med valget!

Synes Longines Master Collection er veldig undervurdert.
Har selv to av dem og er veldig fornøyd.
Ser Mogens selger en identisk den ene min nå, det er ett godt kjøp.

Har kikket litt på Finn.no og funnet noen vintage Omegaklokker.

Hva tror dere om prisen for disse vintage klokkene?
Og generelt om urverk osv? Bra klokke for pengene?

Torje;)

Min mening om vintage generelt og vintage omega spesielt.

Vintage klokkene er ofte veldig mye klokke for pengene. Snakker vi Omega som er nevnt her for eksempel snakker vi den tidens superur, som er fullt på høyde med mye av det som lages i dag.

Forutsetningen er selvfølgelig at vintage klokker appelerer til deg. Mange som ikke får godfølelsen og vintageklokker og det omtales jo hyppig som skrapmetall, men det er smak og behag.

Med vintage kan du få deg en pen dressklokke til mellom to og fem tusen kroner som barnebarna dine kan arve om du tar vare på den.

Personlig elsker jeg vintageklokker og synes det er spennende å se på andre også. Treffer jeg andre med vintageklokker er det stort sett en av to. Enten er de klokkeinteresserte elles så har de arvet klokken og den har en høy affeksjonsverdi og gjerne en historie med på kjøpet.

Så konkret til på pris. Vanlig omega prises gjerne mellom to og tre tusen (forutsatt at man kjenner litt servicehistorikk), men prisen avhenger veldig av skiven. Pen skive=høy pris.

Legger ved et bilde av mine tre vintage omegaer.
7a0ea3a3.jpg

Min favoritt.
Ganske sprengt budsjett hvis han kjøper en slik!
Er du relativt ny i klokkebusinessen som meg, vil du fort oppdage at smaken endrer seg hele tiden. Kjøp en klassiker eller noe som er lett å selge. Eller en god vintage :)

Protid vs Urverket.no

Takk for alle forslag og tilbakemeldinger! :) Forstår hva du mener upngo.mp, men jeg har kikket på klokker i 3 år, og den dyreste klokken jeg har kjøpt til nå har kostet ca 3000 kr. Har brukt lang tid på å komme frem til neste og første dyre klokke. Har vert innom følgende klokker: Cartier Tank Solo, Omega Seamaster, Vintage Omega, Vintage generelt, Junghans, Breitling Superocean Heritage 38 mm, (som jeg fremdeles har utrolig lyst på men i neste omgang), Archimede Pilot, Longines Legend Diver osv osv...Helt utrolig mye flott der ute. Vanskelig å bestemme seg. Men jeg vet at når jeg først har fått klokken på hånden så kommer jeg til å elske den. Men nå er det på tide å handle, og ikke bare stirre på et bildet av klokka som jeg finner på google.

Smaken endrer seg, men den endrer seg vel mest det første året. Nå vet jeg mer hva jeg ønsker, hva jeg trenger og hva jeg liker. Tror at Longines Master er en klokke som, til nå gir meg mest mtp design, urverk, merke og "egenskaper" til den prisen :) Har til gode å prøve Breitling Superocean Heritage 38 mm...Får jeg til det kan jeg etterpå velge klokke med senket skuldre.. Noen der ute som vil la meg prøve en:p ?

Takk for forslag boenna_69:)! Retrograden er nydelig, men den blir for dyr. Det som var så flott med Longines Master Collection, er at selve designet er utrolig flott og "eksklusivt", urverket er bra og solid, Longines som merke er pålitelig og kjent for god kvalitet og PRISEN. Her får jeg en kjempeklokke som for meg, er mer eller mindre perfekt for en pris som jeg syns er passende for meg å bruke. Synes at 10-13 000 kr for en helt ny klokke er greit innenfor budsjettet :) Kommer jeg over 15 000 er det kansje andre klokker jeg heller ville kjøpt for den prisen.

MEN, jeg var i dag hos Protid i Bergen og prøvde en Longines Master. De skal få inn et par nye, en av dem har jeg lyst på. Men prisen var mye høyere hos protid enn på urverket.no. Jeg fikk også inntrykk av at de ikke helt stolte på urverket.no og sa at "vi aner ikke hvordan de får til de prisene" ? Noen som har opplevd dette? Hos protid får jeg jo 5 års reklamasjonsgaranti... Kan være lurt.

Klokken jeg kikker på fra urverket.no er denne:
http://www.urverket.no/longines-master-chronograph-silver-dial-croco-strap-p-7024.html

På protid mener jeg at den ville koste et par tusen mer. Nermere 17.000... mulig jeg roter litt her.

Uansett, hvilke erfaringer har dere med urverket.no ?

Blandede erfaringer med urverket her inne. Søk litt på det, og du vil finne mange meninger.

Mange erfaringer ja. De negative jeg har lest går stort sett enten på at de ikke kunne skaffe klokken (det bruker de noen uker på å finne ut) eller så stammer den negative feedbacken fra gammelt av når det var litt tull med norsk moms osv. :)

Men, negative erfaringer finner man jo alltid. Uansett om det er en gråmarkedsforhandler eller et AD. Jeg har for eksempel såpass dårlig erfaring med Protid på galleriet at jeg nok aldri kommer til å legge penger igjen i den butikken.

Som nevnt før er den Master Chronoen nydelig, og du gjør nok et godt kjøp:) Så det stod 38mm på den siste du linket til.. Mulig feil fra urverket.no der (de rører jo litt med info der). Men kjøp uansett den i 40mm, det er er perfekt størrelse på den klokken:) Angående pris, så bør de ikke være alt for vanskelig å få feks 10% rabatt hos AD og da nærmer prisene seg hverandre, du får plussene med norsk AD og du slipper å vente i lang tid på klokken:)

Hos protid får jeg jo 5 års reklamasjonsgaranti...

Ettersom urverket.no er en norsk butikk skal de forholde seg etter norske lover og regler. Dvs. du skal i teorien ha samme rettigheter ved kjøp der som ved kjøp hos AD.

Ettersom urverket.no er en norsk butikk skal de forholde seg etter norske lover og regler. Dvs. du skal i teorien ha samme rettigheter ved kjøp der som ved kjøp hos AD.

Strengt tatt er jo urverket er svensk butikk;)

Men det er korrekt at siden de henvender seg til norske kunder med .no-domene og priser ink. norsk mva må de forholde seg til norsk kjøpslov...

På min vei mot "the one", har jeg nå tatt en liten "svipptur" innom denne:

Samlingen min trengte en nydelig pilot. Kommer i midten av november ;)

Men, dette er bare en liten del av ferden. Jeg trasker videre ;)

Så Stowaen er en ventepølse til noe annet? Hmm... Du må jo få deg en ventepølse til ventepølsa da... November er et stykke unna ;)

Gratulerer med en flott klokke. Har vurdert denne selv flere ganger!