Patek Philippe-tråden

Nautilus funker helt fint til joggetur, 5980 er jo en stoppeklokke :cool::mrgreen:

IMG_3061.jpg
 
Liste til 5711

Jeg var i Sveits i helgen. Startet kvelden i Geneve, og tok noen dager i Mürren i de Bernesiske alpene før turen gikk tilbake til Geneve.


Var innom PP Boutique og fikk satt meg opp på liste til 5711. Det var mest sannsynlig raskere å stå i liste der, så da valgte jeg det.

I mellomtiden prøvde jeg denne skjønnheten : 5726A - den følte helt fantastisk. Selvsagt "noe" dyrere enn 5711, men kanskje en kandidat til senere? -Vil nok uansett ha 5711 først, så kan jeg heller ta andre modeller senere. Så nå gleder jeg meg til det blir min tur :)


 
Jeg var i Sveits i helgen. Startet kvelden i Geneve, og tok noen dager i Mürren i de Bernesiske alpene før turen gikk tilbake til Geneve.


Var innom PP Boutique og fikk satt meg opp på liste til 5711. Det var mest sannsynlig raskere å stå i liste der, så da valgte jeg det.

I mellomtiden prøvde jeg denne skjønnheten : 5726A - den følte helt fantastisk. Selvsagt "noe" dyrere enn 5711, men kanskje en kandidat til senere? -Vil nok uansett ha 5711 først, så kan jeg heller ta andre modeller senere. Så nå gleder jeg meg til det blir min tur :)



Hva sa de om ventetiden @Klokkesamler? Jeg har nemlig stått på den listen snart i 2 år? Hva var listeprisen?
 
Redigert av en moderator:
Jeg kontaktet Bjerke med ønske om å kjøpe en 5711 i midten av oktober (man ønsker jo å støtte den norske bransjen), og de oppga en ventetid på 2-2,5 år. Jeg dro til Paris, ganske tilfeldig, et par uker senere og stakk innom Patek-butikken. De oppga en ventetid på 6-12 mnd, og siden det ikke var noe depositum, så satte jeg meg på listen. Dette var 24. okt.

Nøyaktig 71 dager senere (inkl en juleferie), mandag 5. januar, ringte min nye venn Bernardo meg opp og sier at de har fått inn et eks som jeg kan få. Påfølgende lørdag tusler jeg inn i sjappa, og en liten halvtime senere sitter skjønnheten på håndleddet. En relativt happy day.

Jeg heier på norske ADer, men det er jo nesten provoserende at de må operere med ventetider på over 2 år, når det tar 2 mnd hos merkets egne butikker (med en smule flaks).

På vei inn i 10 Place Vendome
IMG_7729.jpg


Endelig ute på gata
IMG_7738.jpg


Tilbake på hotellet
IMG_7745.jpg


Toget til flyplassen dagen etter
IMG_7804.jpg
 
Redigert:
Nydelig klokke uten tvil. Kjenner at også jeg vil ha 5711. Selv med mine hårete apearmer.
 
Har alltid likt 5711 godt, men i det siste har det begynt å nærme seg et "den skal jeg ha" stadie :mrgreen:

Hvordan er bruktmarkedet for disse? Og ser at flere kjøper i utlandet, hvordan slår det ut sånn ca prismessig kontra å kjøpe i Norge? Med mva såklart.
 
Har alltid likt 5711 godt, men i det siste har det begynt å nærme seg et "den skal jeg ha" stadie :mrgreen:

Hvordan er bruktmarkedet for disse? Og ser at flere kjøper i utlandet, hvordan slår det ut sånn ca prismessig kontra å kjøpe i Norge? Med mva såklart.

I utgangspunktet tjener man ikke så mye på å kjøpe i utlandet, jeg betalte faktisk mer for klokken i Frankrike (fransk pris - fransk mva + norsk mva) enn listeprisen var på Urmaker Bjerke, men ettersom Bjerke ikke har justert prisen etter at kronen har blitt betydelig svekket de siste månedene, så er det vel relativt sannsynlig at den skal opp 10-20-30 tusen...?

Bruktmarkedet er, etter hva jeg skjønner, veldig bra. For selger. Denne klokken finnes jo ikke tilgjengelig til kjøp noe sted, det er ventelister i hele verden, noe som gjør at det alltid er kjøpere som er interessert i pent brukte klokker de kan få levert på dagen. Jeg sjekket chrono24 den dagen jeg kjøpte min, og den billigste brukte 5711 som lå ute kostet 10 % MER enn hva jeg betalte i Paris (etter at jeg trakk fra fransk mva).

Men jeg er ingen ekspert, kom gjerne med innspill dere andre som har mer erfaring med PP enn meg!
 
@Timekeeper - Ventelisten var jeg ble presentert var alt fra 1,5 år til 2 år.

De tok heller ingen depositum, derfor jeg satt meg på den listen og ikke hos Bjerke.



Hadde jeg ikke låst depositumet hos Bjerke hadde jeg stått der.


Prisen var på ca. 22 000 CHF. Nå fikk jeg ikke med meg om det var med eller uten lokal VAT, dessverre.
 
Redigert av en moderator:
CHF har steget kraftig.

Får håpe neste mann på listen til 5711 ikke er fra Norge. Sentralbanken i Sveits ønsker ikke lenger å benytte seg av samme taktikk for å beskytte verdien til francen. Etter nyheten sprakk gikk franken opp til 10 kr. Den ligger nå godt og stabilt på 8,71 kr. Den har riktignok fått noen korreksjoner underveis, men flere markeder som enda ikke har åpnet, så spennende å se fremover.

Det er forresten en oppgang på 16,1% på intradagen.
 
Leste et sted at PP senker prisene sine: "Effective immediately, Patek Philippe reduces Price of all old models 20%."
 
"Effective immediately, Patek Philippe reduces Price of all old models 20%.Whereas they reduce 7% to 8 % on all 2013 and 2014 models. This is a shock to me as Patek Philippe should not go that far for 20% price reduction."


Gjelder ikke her, tror jeg.
 
Vilken underbar klocka det hær ær. Tyværr inte min. Men kanske en dag...



(ledsen før usel bildkvalitet, inte alltid helt lætt att få till det i AD ljussættning...)