Patek Philippe-tråden

F339D7E3-5F46-4F07-9893-BB7B6B85BD7B.jpeg
 
Jeg har bestemt meg for å ta steget opp til neste nivå, det vil si å "oppgradere" og kjøpe meg min første Patek.

Jeg har alltid likt Nautilus, og som en begynner-Patek, har jeg derfor landet på at det må bli en Nautilus. Spørsmålet er bare hvilken?

Jeg elsker blå skive på ur, og har alltid likt 5711. Per nå har jeg imidlertid landet på 5712 i stål, mye på grunn av tilnærmet uendelig ventetid på 5711. På den annen side er det kjedelig å vente i flere år, få 5712, for så å finne ut at jeg heller skulle brukt årene på å vente på en 5711...

Jeg føler 5712 gir mer "value" for pengene med tanke på komplikasjonene. Prisforskjellen (ny) er heller ikke så stor. Sett fra et økonomisk perspektiv og annenhåndsverdi burde man selvsagt valgt 5711.

Er det noen av dere som har erfaring med 5711 vs. 5712 og hvordan man opplever forskjellen, Hva foretrekkes? Er det eventuelt noen som har forslag til andre ur som kan være mulige kandidater som første patek? Aquanaut er vel en naturlig kandidat, men gir meg ikke de samme våte drømmene som Natutilusen :)

Til info, Bjerke sier cirka 7 års ventetid på 5712 og har vel mer eller mindre stengt listen for 5711.
Patek Salon sier cirka 2 års ventetid på 5712 og cirka 5 år på 5711.
 
......
Er det noen av dere som har erfaring med 5711 vs. 5712 og hvordan man opplever forskjellen, Hva foretrekkes? Er det eventuelt noen som har forslag til andre ur som kan være mulige kandidater som første patek?

Takk som deler. Når kommer din?
Et annet godt alternativ med blå-skive er: 5980
5980_1AR_001_1.jpg


Nesten som 116613LB med chronograph og god vekt i en Nautilus-kasse med 120m WR.
Men så er prisen deretter.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Min kommer nok dessverre ikke før om cirka to år ettersom jeg relativt nylig satte meg opp på listen i Geneve.
5980 i stål hadde vært et meget godt alternativ for meg, men da må jeg bevege meg ut på bruktmarkedet i utlandet, og da må jeg si at nykjøp frister veldig!
 
CHF 29,300 inkludert lokal VAT.

Så med fradrag av VAT og norsk MVA så er vi sånn cirka på norsk pris +/- avhengig av valutakurs på tidspunktet.

Eneste draw-back med Patek Salon er at de (iht. min erfaring) krever at man er kunde fra før eller møter opp fysisk i Geneve for å sette seg opp på listen..
 
Min kommer nok dessverre ikke før om cirka to år ettersom jeg relativt nylig satte meg opp på listen i Geneve.
5980 i stål hadde vært et meget godt alternativ for meg, men da må jeg bevege meg ut på bruktmarkedet i utlandet, og da må jeg si at nykjøp frister veldig!
Ligger jo en 5980 ute nå i skrivende stund.. Hvem kan det væreo_O:rolleyes:
 
@Risti4life - Når satte du deg på listen i Geneve?

Jeg har handlet der tidligere, og satt meg på liste i sommer. Da fikk jeg beskjed om at det var 3 år.

Husk: På Patek Saloon prioriterer de gode kunder. Min 5711 ble utsatt med nesten 1 år fordi andre viktigere kunder ble prioritert.