Patek Philippe-tråden

Norsk forbrukerlov har jeg ikke tenkt på før! Noen spesielle punkter du tenker på? Og serviceinnstilt lokal AD har absolutt en verdi :)

PP 5711/1A koster 21.900 CHF. Med dagens kurs og moms så blir vel dette 184.915*0.92*1.25=211.652 kroner.

Trodde denne var rundt 300 hos norsk AD??

Jeg trodde den var 500 hos norsk AD (basert på bruktprisene på KS) :cool:
 
Norsk forbrukerlov har jeg ikke tenkt på før! Noen spesielle punkter du tenker på? Og serviceinnstilt lokal AD har absolutt en verdi :)

PP 5711/1A koster 21.900 CHF. Med dagens kurs og moms så blir vel dette 184.915*0.92*1.25=211.652 kroner.

Trodde denne var rundt 300 hos norsk AD??

For å trekke fra mva må du dele på 1,08 og ikke gange med 0,92.

Regnestykket blir da 21900*8,44/1,08*1,25=214’.

Dersom du benytter et av de vanlige tax-refund-selskapene koster det ca 3’ og regningen blir (21900-1379)*8,44*1,25=217’.

Altså lite å spare på nypris som hos Bjerke er 220’. Legger du på en flytur t/r Salón blir det dyrere og du mister 5 års reklamasjonsrett. Bruktpris er som det refereres til ca 500’.

Selv syntes jeg det var enklest å ta tunnelbanen ned til Bjerke å kjøpe min 5711 der:)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
For å trekke fra mva må du dele på 1,08 og ikke gange med 0,92.

Regnestykket blir da 21900*8,44/1,08*1,25=214’.

Dersom du benytter et av de vanlige tax-refund-selskapene koster det ca 3’ og regningen blir (21900-1379)*8,44*1,25=217’.

Altså lite å spare på nypris som hos Bjerke er 220’. Legger du på en flytur t/r Salón blir det dyrere og du mister 5 års reklamasjonsrett. Bruktpris er som det refereres til ca 500’.

Selv syntes jeg det var enklest å ta tunnelbanen ned til Bjerke å kjøpe min 5711 der:)

Bare å ringe til Bjerke når de åpner i ti tiden, ta en litt rolig morning hjemme. Satste på at banen er litt forsinket så troppe opp og hente klokken rundt lunsj? Eller var det litt lenger ventetid :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og havarduf
Bare å ringe til Bjerke når de åpner i ti tiden, ta en litt rolig morning hjemme. Satste på at banen er litt forsinket så troppe opp og hente klokken rundt lunsj? Eller var det litt lenger ventetid :p

Neida! De åpner kl 09 på Karl Johan! Så du har ikke så god tid! Rudår melder dog ikke om noen forsinkelser:)
 
@Risti4life
Husk: På Patek Saloon prioriterer de gode kunder. Min 5711 ble utsatt med nesten 1 år fordi andre viktigere kunder ble prioritert.

Takk for info om køsystemet - det er jo også slik hos eneste AD i Norge, så ikke uventet at pp gjør det samme selv.

Er det ikke latterlig lang ventetid på 5711 hos Bjerke nå?
.:

Det gjelder å kjenne kodene når man entrer butikken:

2607288824_3d83ff3189.jpg
 
For å trekke fra mva må du dele på 1,08 og ikke gange med 0,92.

Regnestykket blir da 21900*8,44/1,08*1,25=214’.

Dersom du benytter et av de vanlige tax-refund-selskapene koster det ca 3’ og regningen blir (21900-1379)*8,44*1,25=217’.

Altså lite å spare på nypris som hos Bjerke er 220’. Legger du på en flytur t/r Salón blir det dyrere og du mister 5 års reklamasjonsrett. Bruktpris er som det refereres til ca 500’.

Selv syntes jeg det var enklest å ta tunnelbanen ned til Bjerke å kjøpe min 5711 der:)

220? I mitt hode var det ca. 300.000,- Det er jo veldig gode nyheter :D
 
Det er helt rått hvordan PP har stålkontroll på supply/demand og prisene går i været. Det er jo flere (inkludert undertegnede) som er lysten på å kjøpe, men jeg lurer litt; hvor går egentlig grensen for hva noen er villig til å betale for en 5711? Det vel finne en avtagende nyttefunksjon på en date-only ur i stål?

Disclaimer; jeg eier ikke en Nautilus og det er ingen indikasjoner på at det kommer til å inntreffe med det første.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og acnorway
Det er helt rått hvordan PP har stålkontroll på supply/demand og prisene går i været. Det er jo flere (inkludert undertegnede) som er lysten på å kjøpe, men jeg lurer litt; hvor går egentlig grensen for hva noen er villig til å betale for en 5711? Det vel finne en avtagende nyttefunksjon på en date-only ur i stål?

Disclaimer; jeg eier ikke en Nautilus og det er ingen indikasjoner på at det kommer til å inntreffe med det første.

Hadde dette uret vært så enkelt som du antyder ("date-only") tror jeg det på et tidspunkt vil være en avtagende nyttefunksjon ja, men 5711 har 324 S C verket med den omstridte komplikasjonen Seconde Centrale (central second) - og det vil derfor ikke være mulig å regne en nyttefunksjon på dette uret!

For min del gikk grensa på ca 210' :p:D;)
 
@scharnke - 15202OR er en absolutt drømmeklokke. Som eneste klokke er jeg enig i at det kanskje kan bli litt ensformig, men det er jo bare å kjøpe en rolex. Så har du beater og en fantastisk klokke. 50m ville jeg ikke brydd meg noe om.

@Ture - Jeg har handlet hos PP Saloon i Geneve. Veldig service minded, og de står på dersom du ønsker noe. Ikke hatt noe reklamasjon (faktisk aldri hatt reklamasjon på en klokke før), så det kan jeg ikke svare deg på. Dog er norsk forbrukerkjøpslov ganske skuddsikkert. Jeg har aldri brydd meg hvertfall.


@hanse - Bjerke er Rottary, ikke frimurer ;)
 
Redigert:
Hadde dette uret vært så enkelt som du antyder ("date-only") tror jeg det på et tidspunkt vil være en avtagende nyttefunksjon ja, men 5711 har 324 S C verket med den omstridte komplikasjonen Seconde Centrale (central second) - og det vil derfor ikke være mulig å regne en nyttefunksjon på dette uret!

For min del gikk grensa på ca 210' :p:D;)
Glemte selvsagt å ta central seconds med i min betraktning, det er jo en salig joker.... ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Heisann!

Har en PP5167 jeg har kjøpt av en kollega. 2008 modell som er brukt som en daily beater i snart 10år. Aldri vært servet eller polert. Klokken går med -4sek i døgnet og trekker opp bra. Har en del dinger på siden av bezelen, Og du ser at klokken er brukt (up close). Har tenkt å ta den på service fordi den fortjener det etter så mange år i arbeid. Spørsmålet som jeg ønsker å belyse er;

Bør jeg kjøre polering av kasse etc.?

Hadde dette vær en eldre sub eller Rolex-stål hadde jeg aldri vurdert det. Men siden det er Patek.. bør den skinne som ny igjen eller la den være i sin sportyglans?
 
Jeg syntes en sportsklokke kan ha litt battlescar's. Men her vet jeg
det er delte meninger @Bid

Kanskje en lett polering vil være veien å gå? Eller spare polering til du eventuelt skal selge den en dag.....
 
  • Liker
Reaksjoner: Bid