Prisstigning på Rolex - Fremover og bruktprisene?

Hjelper også at kvalitetsforskjellen (opplevd kvalitet samt presisjon) er hode og skuldre over de fleste alternativer jeg har prøvd i sammenlignbar prisklasse (Omega, TH, breitling).

Fikk nylig min tredje rolex, som står stødig på +1sek/døgn, min forrige hadde ennå lavere avvik. Ingen av breitlingene mine har vært i nærheten av dette, ei heller omegaen.

Tja, opplevd kvalitet ift pris er og blir subjektivt, og jeg tviler egentlig på at Rolex har mer nøyaktige verk enn feks Omega/Breitling.
Og det sier jeg med to Rolex i boksen og ingen Omega eller Breitling :)
 
Callahan
Opprinnelig postet av Lilac
Hjelper også at kvalitetsforskjellen (opplevd kvalitet samt presisjon) er hode og skuldre over de fleste alternativer jeg har prøvd i sammenlignbar prisklasse (Omega, TH, breitling).

Fikk nylig min tredje rolex, som står stødig på +1sek/døgn, min forrige hadde ennå lavere avvik. Ingen av breitlingene mine har vært i nærheten av dette, ei heller omegaen.
Tja, opplevd kvalitet ift pris er og blir subjektivt, og jeg tviler egentlig på at Rolex har mer nøyaktige verk enn feks Omega/Breitling.
Og det sier jeg med to Rolex i boksen og ingen Omega eller Breitling

Jeg har en 2500C Omega som har 1 sek avvik /dag men til nå er det min SeaHawk 2 pro som viser seg best der med +1 sekund avvik på 5 dager som jeg målt en gang(+/- kompensasjon)
Forklart der:
http://www.tidssonen.no/forum/klokk...ux-sea-hawkiipro-review-engelsk-review-20278/

Jeg lest en gang om en fyr som fikk 0 sek på 1 uke med en Rolex Daytona: Men urverket var en Zenith El Primero...
 
Tja, opplevd kvalitet ift pris er og blir subjektivt, og jeg tviler egentlig på at Rolex har mer nøyaktige verk enn feks Omega/Breitling.
Og det sier jeg med to Rolex i boksen og ingen Omega eller Breitling :)

Ingen av mine fem breitlinger, riktignok med ETA verk, har gått mindre enn +6 sek/døgn ved anskaffelse. I tillegg er ikke opplevd kvalitet subjektivt når det kommer til finish. Prøv å dra en microfiberklut over en speedmaster/kjenn på den nye pro3 lenka til breitling. Det både ser ut som og føles som det ikke er noe reell kvalitetskontroll.
 
Ingen av mine fem breitlinger, riktignok med ETA verk, har gått mindre enn +6 sek/døgn ved anskaffelse. I tillegg er ikke opplevd kvalitet subjektivt når det kommer til finish. Prøv å dra en microfiberklut over en speedmaster/kjenn på den nye pro3 lenka til breitling. Det både ser ut som og føles som det ikke er noe reell kvalitetskontroll.

Litt tullball spør du meg ;)

Mikrofiberklut glir fint over min Speedmaster. Nå har jeg ikke eid en Rolex av nyere dato, men har hatt en del på hånden og har fått sett nærmere på de. Har selv et svakt punkt for Rolex så i mine øyne er de alle vakre, men at de er flere hakk over Omega i kvalitet/finish tror jeg er en SOLID overdrivelse. Finnes nok flere merker som er "mer for pengene" enn Rolex i denne prisklassen. For eksempel mener jeg personlig at man får mer for pengene hvis man kjøper en Glashütte Original.

Har forøvrig en Rolex submariner 16613 i boksen selv :)

PS! Rolex har gjennom tidene ikke vært kjent for å produsere de mest holdbare lenkene heller. De nye er nok bedre enn de var før, men sammenlign strekk i lenken på min Tissot Navigator fra 70-tallet med en Submariner fra samme tid så tror jeg du får deg en overraskelse. Der hadde tydligvis Tissot skjønt noe Rolex ikke hadde skjønt ;)
 
Redigert:
En annen ting jeg tror rolex har lykkes med er å ha et veldig bevisst forhold til bruktmarkedet. Med en gang tilgjengeligheten er tenderer mot å være større enn etterspørselen sitter jeg med en følelse av produksjonen strupes slik at det ønsket forhold balanserer seg.

Høres kanskje litt vel kynisk ut, men personlig er jeg nesten bombesikker på at dette er fakta.
 
En annen ting jeg tror rolex har lykkes med er å ha et veldig bevisst forhold til bruktmarkedet. Med en gang tilgjengeligheten er tenderer mot å være større enn etterspørselen sitter jeg med en følelse av produksjonen strupes slik at det ønsket forhold balanserer seg.

Høres kanskje litt vel kynisk ut, men personlig er jeg nesten bombesikker på at dette er fakta.

Du er forbaske rett amigo. Rolex balansere sin produksjon etter nøye kalkulering om salget verdens over...
Ikke noe nytt der: De har jobbet hardt for å holde balansen mellom etterspørsel og salg.
Det er en vel kjent greie hos Rolex for disse som har studert varemerket de siste 30 år etter den "Wall-Street Golden Boys Time" som har propulsert Rolex i 90 taller som " society achievement symbol" og resultert i sirka tredobling av en del modeller sine priser mellom 1986 og 1996.
 
Ja til prisstigninger. Gjerne kvartalsvise.

dance.gif


pp.gif
pp.gif
pp.gif
 
De 3 siste tusen år, er det bare rubin prisen som gikk konstant opp... Ikke en gang gullen.
Det kommer nok hardere krisetider enn 2008: Snart. Dessverre.
 
De 3 siste tusen år, er det bare rubin prisen som gikk konstant opp... Ikke en gang gullen.
Det kommer nok hardere krisetider enn 2008: Snart. Dessverre.

Haha, slik som på Island når økonomien gikk adundas og det eneste kloke man kunne bruke penger på var gull-rolexer. Da var man i det minste trygge på at man hadde likvide midler
 
Haha, slik som på Island når økonomien gikk adundas og det eneste kloke man kunne bruke penger på var gull-rolexer. Da var man i det minste trygge på at man hadde likvide midler

Morsomt ja: Krisen i Island var ikke noe man kan kalle en verdens problem.
Når jeg sier at verre tider enn den verdens krise som var i 2008 er å forvente, betyr det at vi har bare sett overflaten av det til nå.
Det er for mye luft penger i verden og våres økonomisk system er ikke lagt for å vokse noen andre ting enn gjeld.
 
Prisene på Rolex betyr ingenting i forhold til husprisene f. eks. Når en helt ordinær enebolig i Stavangerdistriktet koster 7MNOK, så er det DET som bekymrer meg mer. Men, det er tema for en annen tråd. :)
 
Prisene på Rolex betyr ingenting i forhold til husprisene f. eks. Når en helt ordinær enebolig i Stavangerdistriktet koster 7MNOK, så er det DET som bekymrer meg mer. Men, det er tema for en annen tråd. :)

Jeg er fullstendig enig med deg der!
Men jeg ser på det som en helhet: Grådighet vokser og alle oppfører seg som pengene vokser på tre.
Rolex gjør det samme: Det skal pushe prisene til boblen sprekker.
Det som er bekymrede er at folk miste oppfatning av "hva er verdt hva" og erstatter det med "hva den gale markedet er villig til å betale for"...
Når en insider sier til meg at Rolex har en fortjeneste som går fra X8 til X12 på klokkene sine , er jeg ikke overrasket siden de er blant de største og sikkert de meste effektiv klokkeprodusentene.
Det betyr at din Sub kostet kanskje 6000 Kr å produsere.
Forstår du sammenheng?
 
Jeg er fullstendig enig med deg der!
Men jeg ser på det som en helhet: Grådighet vokser og alle oppfører seg som pengene vokser på tre.
Rolex gjør det samme: Det skal pushe prisene til boblen sprekker.
Det som er bekymrede er at folk miste oppfatning av "hva er verdt hva" og erstatter det med "hva den gale markedet er villig til å betale for"...
Når en insider sier til meg at Rolex har en fortjeneste som går fra X8 til X12 på klokkene sine , er jeg ikke overrasket siden de er blant de største og sikkert de meste effektiv klokkeprodusentene.
Det betyr at din Sub kostet kanskje 6000 Kr å produsere.
Forstår du sammenheng?

Sånn er det jo med de fleste produsenter og burde ikke være noen sensasjon.
Et Omega ur med et modifisert innkjøpt urverk, koster sikkert bare et par tusen i ren produksjonskost, men koster allikevel 30' i butikk.

AD skal ha 40% og produsenten skal ha igjen for både produktutvikling, garanti kostnader og markedsføringskostnader - da blir det dyrt for oss som er "hekta":eek:
 
Jeg er fullstendig enig med deg der!
Men jeg ser på det som en helhet: Grådighet vokser og alle oppfører seg som pengene vokser på tre.
Rolex gjør det samme: Det skal pushe prisene til boblen sprekker.
Det som er bekymrede er at folk miste oppfatning av "hva er verdt hva" og erstatter det med "hva den gale markedet er villig til å betale for"...
Når en insider sier til meg at Rolex har en fortjeneste som går fra X8 til X12 på klokkene sine , er jeg ikke overrasket siden de er blant de største og sikkert de meste effektiv klokkeprodusentene.
Det betyr at din Sub kostet kanskje 6000 Kr å produsere.
Forstår du sammenheng?

Ja, det er bare å ta av seg hatten og gratulerer til Rolex! Enig?