En liten avsporing når det først er snakk om pris, verdi og merkevareverdi..
På Forbes liste over de hundre mest verdifulle merkevarene i verden (datert november 2013) finner man Rolex på plass nummer 68, forøvrig den eneste klokkeprodusenten som er med på listen (
her). Rolex har jobbet målrettet i mange år for å bygge verdi i merket sitt såvel som produktet og høster nå fruktene av det, og med all rett spør du meg. De leverer et fantastisk produkt med en unik historie pakket inn i en av verdens hundre mest verdifulle merkevarer.
What's not to like?
;—)
Å være en verdifull merkevare er et tveegget sverd fordi det koster veldig mange markedsføringskroner å bygge opp og vedlikeholde en høy brand value, samtidig som man ofte er opptatt av å prise varen "riktig" slik at det blir "eksklusivt nok". Les: Kunstig høyt. Resultatet av dette er
ofte at produktet som tilbys har et langt dårligere forhold mellom kvalitet og produksjonskostnader på den ene siden, og pris til kunden på den andre, enn mange andre produkter i markedet. Klokkeprodusenter har en fordel ved at oppstartskostnader for egen produksjon (inhouse) er veldig høy. Det gjør at dette misforholdet i mindre grad blir umiddelbart synlig enn i andre produktkategorier som f.eks. klær, bager, vesker, solbriller etc. etc.
Likevel: Det er en grunn til at jeg f.eks. aldri ville finne på å kjøpe en bag fra f.eks. Louis Vuittom (grøss) eller et av de andre mer eller mindre eksklusive merkene som overprises på det aller groveste så lenge det finnes produsenter som f.eks. Saddleback leather og Filson - som til og med kan fikse spesialbestillinger til samme eller bedre kvalitet til en lavere pris, i tilleg til det normale produktutvalget. (Ihvertfall Saddleback Leather.) Det er en grunn til at jeg aldri vil kjøpe en konfeksjonsdress til mer enn det vil koste meg å få en relativt rimelig bespoke dress laget
til meg - reisen inkludert. Og den grunnen handler ikke (bare) om at jeg vil ha mest mulig for pengene jeg bruker, men at jeg vil ha noe som gjerne gir meg en merverdi - f.eks. perfekt passform, vissheten av at det jeg har er relativt unikt, en visshet om at jeg støtter sunne bedrifter med gode holdninger, eller noe annet som gir meg en godfølelse. Det er det mange selskaper på den listen som IKKE gir meg, for å si det forsiktig.
I tillegg kommer selvfølgelig at man, når man velger produkter fra merker som er voldsomt profilerte, ender opp i samme bås som en helt masse smakløse, tafatte, nyrike schmucks uten smak, stil eller eget syn på noe som helst. Les: Kjipe. harry mennesker. Sonen er et godt eksempel på at det ikke nødvendigvis er noen bekymring akkurat for Rolex (ihvertfall veies det opp for av andre oppegående mennesker). Rolex kan vel neppe heller beskyldes for å prise seg for høyt hvis du sammenlikner med flere merker som faller meg inn i forbifarten. Samtidig er det andre merker som er mer eksklusive i form av mindre produksjon, som ikke nødvendigvis er mindre interessante urverksmessig eller historiemessig, som priser seg lavere enn Rolex. Men uansett: merke
verdi i seg selv har null verdi. Det bør ihvertfall ha
liten verdi for fleste med egen hjerne og ikke alt-for-overdreven trang til posering.
- Mine trehundre cent litt sent en tirsdagskveld.