Så ut i fra det jeg leser i tråden nå så vil en 116610LN snart koste opp mot 70k ny?? Det er med andre ord bare tid av veien hvis man vil gjøre et lite "kupp" da?
116610LN kostet jo 66 hos Bjerke i slutten av 2014. 10% påslag blir jo over 70. Nesten det samme som ny SD kostet i fjor. Blir litt spennende å se om prisen faktisk går såpass opp.
Sikkert mange som sitter på gjerdet og venter. Når prisene går opp skal mange selge på en gang og bruktprisen devalueres noe i forhold til hva man forventer. Vi så vel det litt etter sommeren 2014.
Dette betyr i så fall at 116520 har hatt en prisøkning på rundt 20k det siste året. Det er så hinsides..
Tydeligvis dumt å selge 2 Daytonaer ila. 2014...
Oppdatert liste
114060: 54.850,-
116000: 39.350,-
116234: 58.600,- (Datejust Silver Dial Jubilee Bracelet)
116520: 87.950,-
116610LN: 62.550,-
116610LV: 66.350,-
116613LN: 98.700,-
116618LN: 251.500,-
116600: 76.450,-
116660: 88.800,-
116660: 91.150,- (D-blue)
116710LN:61.750,-
116710BLNR: 65.550
116713LN: 95.700,-
116719BLRO: 281.900,-
214270: 47.850,-
216570: 59.450,-
Jeg synes alltid Daytona har vært relativt "billig" sett opp mot andre modeller Rolex har, hvis man tenker over hva man får. Inhouse chono-verk i toppklasse, kanskje et av de bedre verkene. Og en modell med masse historie og nydelig design. Kan være enig at det er galskap, men de gale har det godt, er det ikke slik
Skille
Jeg er 100% sikker på at Rolex har stålkontroll på sin prisstrategi. Hvem vet, kanskje de ønsker å selge mindre klokker, men til høyere stykkpris? Rolex er eksperter på å klare å beholde sin posisjon. De går ikke i "rabattfella".
Har ikke sikre kilder på dette, men jeg leste at Rolex under finanskrisen, kjøpte tilbake klokker fra forhandlerene, for å sikre økonomien og holde driften i gang, samt at det ikke skulle være slik at forretninger som sleit under krisen, skulle falle for fristelsen å selge ut alt av Rolex på billigsalg. Har somsagt ikke referanser på dette, men tror på historien, da Rolex kan være truende til å gjøre alt hva de makter for å beholde sin possisjon i markedet.
Det det er lite tvil om, er at Rolex blir dyrere og dyrere for hvert år som går, så får man velge om man ønsker å være med karusellen eller ikke. Som nevnt tidligere, er jeg sikker på at Rolex vet hva de holder på med, og finner de ut at kundene fortsatt er interesserte, selv om de skrur opp prisene, så gjør de dette.
...
Tenkt dere at Rolex har ikke så lys at så mange folk kjøper 3 vintage solgt XX år siden i sted av 8 ny klokker: Dårlig business.
Og da er løsningen å sette opp nyprisene kraftig? Nei. Folk som kjøper vintage gjør det uavhengig av nyprisene. Hvis det mot formodning skulle være en kjøpssammenheng her - så er ironien at jo mer nyprisene øker, jo mer stiger vintage også.
En prisstigning er rett rundt hjørnet. Den kommer kanskje ikke i januar, men det er sannsynlig den kommer før Basel. Norske forhandlere kommer også til å justere prisliste ifht valutakursene. Så et påslag på 10-12% er ikke uventet å komme i nær fremtid.
Du har helt klart et poeng @Hammerfjord, men jeg tror ikke at vintage-prisene er noe som uroer Rolex særlig mye. De tenker ikke nødvendigvis volum på samme måte som mange andre merker eller klokkehus, men har jo gang på gang vist at de klarer å sementere sitt varemerke langsiktig.
Og en som kjøper en "James Bond" på Antiqorum eller Sothebys eller noe slikt for en latterlig høy pris, har enten fullstendig los på kun å ha ting som ingen/svært få andre har (og dermed ikke den som kjøper moderne Rolex uansett) eller så har vedkommende så god råd at et slikt kjøp ikke nødvendigvis reduserer antallet moderne klokker
At Rolex står seg som et merke som holder verdien sin meget godt, og faktisk er en investering (og ja, jeg mener rent økonomisk her ingenting annet) det er jo bare good for business. Det er jo ting som dette som får den "vanlige mannen i gata" som kjøper feks en Submariner i stål, til å rasjonalisere ovenfor seg selv at dette er lurt. Rent bortsett fra at det også selvsagt er det merket som har størst gjenkjennelsesgrad by far, og tillegges mest prestisje (Og igjen, rent økonomisk her og ikke horologisk prestisje nødvendigvis)
Vintage Rolex og moderne Rolex er to helt forskjellige ting.