Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Har noen spørsmål til ekspertene, har denne 7021/0 submarineren fra ca. 1971 , skiven skal visstnok være orginal og urørt. Den har riktig Moon look som er typisk for de tidlige skivene som var feilprodusert på denne tiden, men jeg stusser ved at den lader seg når jeg lyser på den og tar den i mørket. Da lyser lumen veldig godt i noen minutter etterpå, men på tidligere klokker jeg har hatt fra samme tidsepoke, har tritiumen kun lyst svakt i helt mørkt rom, og ikke latt seg påvirke av "opplading" lyskilder først. Legger ved etpar bilder . På forhånd tann

Vedlegg

• IMG_5113.JPG
    IMG_5113.JPG
    50,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_5117.JPG
    IMG_5117.JPG
    121 KB · Visninger: 0
  • IMG_5116.JPG
    IMG_5116.JPG
    100,6 KB · Visninger: 0
Re-lume?
Tritiumen burde vært "død" etter så mange år.
Det ser også ut til at det er forskjeller i patina'en på skive og visere.
Dette trenger ikke nødvendigvis bety at noe er muffens, men kan indikere at noe er byttet og/eller re-lume.

Re-lume?
Tritiumen burde vært "død" etter så mange år.
Det ser også ut til at det er forskjeller i patina'en på skive og visere.
Dette trenger ikke nødvendigvis bety at noe er muffens, men kan indikere at noe er byttet og/eller re-lume.
Viseren er malt om for å matche skiven, men syns det er rart at skiven lar seg "lade" av lyskilder, og selger er fast bestemt på at det skal være sånn. Min erfaring fra tidligere klokker, som 1680 osv, er at lumen ikke lar ser påvirke av lys, men avgir litt lys hele tiden.

Har noen spørsmål til ekspertene, har denne 7021/0 submarineren fra ca. 1971 , skiven skal visstnok være orginal og urørt. Den har riktig Moon look som er typisk for de tidlige skivene som var feilprodusert på denne tiden, men jeg stusser ved at den lader seg når jeg lyser på den og tar den i mørket. Da lyser lumen veldig godt i noen minutter etterpå, men på tidligere klokker jeg har hatt fra samme tidsepoke, har tritiumen kun lyst svakt i helt mørkt rom, og ikke latt seg påvirke av "opplading" lyskilder først. Legger ved etpar bilder . På forhånd tann

Hei, søkte tidligere på nett om samme fenomen vedr 5513 fra slutten av 60-tallet, og det virker som det absolutt er mulig, pga blandingen med zinc i tritium. Hva som gjelder tudor og årstall er jeg usikker på, men er vel ikke usannsynlig at det er samme forklaring. Google gjerne mer, men du kan jo starte på denne artikkelen.

Jeg er ingen ekspert, men jeg har en 7021/0 fra 1969. Min lyser abolutt ingenting uansett hva jeg lyser på den med. Lumen er 100% død. Nå skal det sies at det ikke er sikkert at skiven på min er original - det kan være en tidlig service-skive. Men jeg har snakket med urmakere som sier det ikke er umulig at den faktisk er original.
Men skiven og viserne dine kan jo være originale, men relumet på et tidspunkt?
IMG_8477.JPG

Hva skal man si om dette? Gråmarkedsforhandler med svartebørspriser?
upload_2017-8-17_13-41-35.png

Kan ikke se at det er foretatt noen prisjustering på Rolex.com... Ser forøvrig at bla Exp II også ligger i pris over veiledende.
(innlegget hører vel strengt tatt under Handel, men berører vel for det meste de som er interessert i ny Rolex, derav plasseringen)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva skal man si om dette? Gråmarkedsforhandler med svartebørspriser?
Vis vedlegg 53939
Kan ikke se at det er foretatt noen prisjustering på Rolex.com... Ser forøvrig at bla Exp II også ligger i pris over veiledende.
(innlegget hører vel strengt tatt under Handel, men berører vel for det meste de som er interessert i ny Rolex, derav plasseringen)

Urverket justerte prisene opp i perioden "alle" antok at det ville komme en prisøkning, og de har ikke justert de ned etter at denne økning ikke kom.

• Liker
Reaksjoner: Bezel
Urverket justerte prisene opp i perioden "alle" antok at det ville komme en prisøkning, og de har ikke justert de ned etter at denne økning ikke kom.

Og de har også tidligere skrudd opp prisen på modeller som er vanskelige å skaffe på grunn av lang leveringstid.

• Liker
Reaksjoner: Bezel
Og de har også tidligere skrudd opp prisen på modeller som er vanskelige å skaffe på grunn av lang leveringstid.

Det er heldigvis helt frivillig å handle. Og livsnødvendige varer er det vel strengt tatt nesten ikke.....

Når baklokket er preget med COMEX, så er verdien så godt som 0. Slike klussete inskripsjoner på baklokket ødelegger heeeele klokken.

Jeg kan nok, strekke meg, til å gi et par tusen for den!

8- D

(Edit: wow...!)