Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Innom Bjerke i dag for å teste diverse Rolex-modeller. Har alltid hatt den meningen at jeg ikke liker forstørrelsesglasset på datoen, men har faktisk aldri prøvd en på hånda.

Prøvde først en Deep Sea Dweller. Denne falt ikke i smak. Aaaalt for store og klumpete. Så fikk jeg prøve en sort GMT Master. Heller ikke denne falt i smak. Denne gangen var det i hovedsak forstørrelsesglasset som gjorde det. Spurte så om å prøve Explorer 1. Denne likte jeg godt, men jeg synes den mangler noe. Likevel ikke umulig at denne anskaffes en dag.

Så over til sjokket: Prøvde en DateJust II med blå skive og dato. Denne falt umiddelbart i smak. Kan ikke forklare hvorfor egentlig. Den er bare så utrolig pen og øyet var ikke så forstyrrende på denne.

Som noen sikkert har fått med seg så er jeg på utkikk etter en klokke jeg skal ha på bryllupet mitt. DJII kan fort bli denne klokken. La sparingen begynne!
 
DJii er et godt valg. Et alternativ kan være en av modellene uten dato, for eksempel Sub, men av disse ville jag gått for DJii.

:cool:
 
Innom Bjerke i dag for å teste diverse Rolex-modeller. Har alltid hatt den meningen at jeg ikke liker forstørrelsesglasset på datoen, men har faktisk aldri prøvd en på hånda.

Prøvde først en Deep Sea Dweller. Denne falt ikke i smak. Aaaalt for store og klumpete. Så fikk jeg prøve en sort GMT Master. Heller ikke denne falt i smak. Denne gangen var det i hovedsak forstørrelsesglasset som gjorde det. Spurte så om å prøve Explorer 1. Denne likte jeg godt, men jeg synes den mangler noe. Likevel ikke umulig at denne anskaffes en dag.

Så over til sjokket: Prøvde en DateJust II med blå skive og dato. Denne falt umiddelbart i smak. Kan ikke forklare hvorfor egentlig. Den er bare så utrolig pen og øyet var ikke så forstyrrende på denne.

Som noen sikkert har fått med seg så er jeg på utkikk etter en klokke jeg skal ha på bryllupet mitt. DJII kan fort bli denne klokken. La sparingen begynne!

Kan gå god for DJ2. Har hatt en i bare et par måneder, men jeg vet allerede at den er en keeper! :) Fargespiller i skiva er helt utrolig!
 
Keeper?

2013-08-13173024_zps9ec0e1f4.png
 
Hey,
da jeg var liten, var jeg mye hos naboen. Det eneste jeg husker av klokken hans, var at den var i gull (om det var gull tvers igjennom vet jeg ikke) og at det var forstørrelse over datovinduet.

Er det noen andre klokker enn sub, som har denne forstørrelsen?
Var veldig sjeldent hos naboen de siste årene, og for et halvt år siden gikk han bort. Så å sjekke dette, kan bli vanskelig.

Var først i dag jeg kom til å tenke på det, men jeg husker minimalt av dette, da jeg var veldig liten den gangen.
 
Hey,
da jeg var liten, var jeg mye hos naboen. Det eneste jeg husker av klokken hans, var at den var i gull (om det var gull tvers igjennom vet jeg ikke) og at det var forstørrelse over datovinduet.

Er det noen andre klokker enn sub, som har denne forstørrelsen?
Var veldig sjeldent hos naboen de siste årene, og for et halvt år siden gikk han bort. Så å sjekke dette, kan bli vanskelig.

Var først i dag jeg kom til å tenke på det, men jeg husker minimalt av dette, da jeg var veldig liten den gangen.

Kan nok være en av mange Rolexmodeller. Kanskje en Daydate eller datejust i gull eller doublè?
 
Kan nok være en av mange Rolexmodeller. Kanskje en Daydate eller datejust i gull eller doublè?

Jo mer jeg tenker på det, virker det som det kan ha vært en Day Date (I) i gull. Kan ikke huske en sort gull urskive eller bezel, så tror ikke det kan ha vært Sub.
Mener å huske en riflet bezel også, så Day Date kan være det riktige her :)

Tror ikke den var ekte, hvis det var en Rolex. Er snakk om en kar som var 80 år, og knapt hadde vært i Sverige.
 
Ble ledet inn i fristelsen, explorer'n ble byttet ut med denne. Etter et par dagers bruk begynner denne å vokse på meg. Hmmm...kanskje...

5656ec8d55f3343773ad3a183486e88f_zps2bff8ad5.jpg
 
Tudor oysterdate

Jeg har ikke mye kjennskap til Tudor.
Tidligere har jeg sett på det som ”en Bentley i sammen likning med Rolls Royce”. Det vil si at det var ”stort sett samme bil, men med noe rimeligere utstyr på enkelte deler”. Tudor har således vært en Rolex men med standard ETA-urverk. I alle fall av relativt nyere dato. Nå er vel Tudor blitt eget merke? Er det noen som kjenner historien til Tudor?

Jeg har nå kommet over en gammel Tudor. Denne skal ha et nummer "7961". Noen som vet hva det betyr?

Denne har eget Tudor urverk, men ellers en ”DateJust-innpakning”.

FlowerOysterDate7.jpg


Glasset er vel slikt som man bare kan gni med tannpasta?
Er det noen som vet hva som kan gjøres med skiven? Er dette noe som man bare må krype til korset og kjøpe nytt?
FlowerOysterDate5.jpg


:cool:
 
Mener lug holes gjør seg på natoreim. Barettene blir lette å håndtere, samt føles solide. Uten lug holes hadde sub'en min blitt for snill :)
 
Tenker på nato-rem til Sub 114060. Hva passer best? Svart eller grå?
Er webshoppen utsolgt for admiral-grey?

Kan Perlon-rem være et alternativ?
 
Tenker på nato-rem til Sub 114060. Hva passer best? Svart eller grå?
Er webshoppen utsolgt for admiral-grey?

Kan Perlon-rem være et alternativ?

Ja takk alle tre?!!

Sort Nato til dressen (*brannfakle*)
Grå/Admiralty til mer casual bruk og snillere look,
Perlon om sommeren

En "enabler"
zyju5a4e.jpg
 
God kveld. Jeg har nå hatt min sub 16610 2009 modell i tre måneder og ser en tendens til strekk i lenken. Jeg er klar over at den kan være noe stram rundt håndleddet, men jeg får fint en finger i mellom. Er dette en "svakhet" i lenken, burde jeg ta den ut ett hakk? Det må tas med i betraktningen at lenken var stram og fin da jeg fikk den, så er litt "bekymret" :p
 
Tror ikke du skal bekymre deg for mye, slipp opp ett knepp på lenken og se om det passer deg bedre. Realistisk skal denne lenken tåle mishandling i hvert fall 10-20 år ved daglig bruk.
Tom