Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Noen snille og kyndige her inne som kan hjelpe. Jeg leser meg til på nett at det er vanlig at Sea Dweller går på rødt på trykktest hos en "vanlig urmaker" pga HEV´en. Er det fler her inne som har opplevd det?


Ville bare oppdatere denne etter et aldri så lite spa opphold hos urmakern. Dweller`n var tett og meget pen :D Alltid bra å få komplimenter på klokken hos erfarne urmakere. Er da blitt fortalt i ettertid at det er ganske "vanlig" at de slår ut feil på noen test apparater pga Hev´en.

 
Hvis man skulle kjøpe en noe eldre Rolex Datejust 36mm, vil det være mulig å kjøpe den nye "super jubilee" lenka til den? Passer den?

Noen som har noen anelse av hva man eventuelt må regne med å betale for en slik lenke?
 
Hvis man skulle kjøpe en noe eldre Rolex Datejust 36mm, vil det være mulig å kjøpe den nye "super jubilee" lenka til den? Passer den?

Noen som har noen anelse av hva man eventuelt må regne med å betale for en slik lenke?

Slenger på et tillegg til det spørsmålet:

Vil den nye submariner-lenka passe en GMT master 16710 eller 16700?
 
Hvis du skulle beholdt én, hvilken ville det blitt?

image_zps626840e5.jpg
 
Utrolig vanskelig! Nydelige begge to!
Hulken blir mest circus, så jeg ville kanskje gått for den...
(Beholde den, mener jeg!)

:cool:
 
3 spørsmål til de som har fulgt med mer enn meg på bruktmarkedet:

-Hva er riktig pris for nesten ny Explorer II black? (med internasjonal garanti, uten norsk kvittering) 43k?
-Får jeg solgt den igjen for det samme om 1 år?

-Om jeg vurderer å bytte fra 100% støken 2014 sub date 116610LN til sub uten dato 114060, hva er riktig mellomlegg?
(Eller ca verdi på begge, la oss anta begge strøkne 2014 mod. Er det evts stor forskjell med/uten norsk kvittering?)
 
3 spørsmål til de som har fulgt med mer enn meg på bruktmarkedet:

-Hva er riktig pris for nesten ny Explorer II black? (med internasjonal garanti, uten norsk kvittering) 43k?
-Får jeg solgt den igjen for det samme om 1 år?

-Om jeg vurderer å bytte fra 100% støken 2014 sub date 116610LN til sub uten dato 114060, hva er riktig mellomlegg?
(Eller ca verdi på begge, la oss anta begge strøkne 2014 mod. Er det evts stor forskjell med/uten norsk kvittering?)

- 40-45k kan du vel sikkert få for den. Havvo har vel en strøken ute nå til 45k
- pluss/minus er par tusen, ja. Dama hos Bjerke jeg snakket med denne uka signaliserte at det sannsynligvis blir nok et prishopp på Rolex snart.

- Prisforskjell hos AD er vel rundt 10k.

Når det gjelder kvittering så kommer det an på hvem du treffer på. Noen bryr seg om at den er norskkjøpt, andre ikke.
 
-Om jeg vurderer å bytte fra 100% støken 2014 sub date 116610LN til sub uten dato 114060, hva er riktig mellomlegg?
(Eller ca verdi på begge, la oss anta begge strøkne 2014 mod. Er det evts stor forskjell med/uten norsk kvittering?)

Prisforskjellen på veiledende pris er 7700,-, mens prisforskjell ut fra forhandler er ca. 7000,-, så forutsatt at begge to er like fine/norskkjøpt/like gamle osv., så er det der mellomlegget bør ligge.


Helt sikkert, og ikke nok med det min gode mann - vi legger også ved en LV bag ved rask handel:p

For et latterlig opplegg. Klokken er jo virkelig flott, og en jeg kunne tenkt meg (hadde jeg hatt penger), men hvorfor i all verden skal jeg betale ekstra for å få med en dameveske jeg overhodet ikke har bruk for. :mrgreen:
 
Redigert:
Prisforskjellen på veiledende pris er 7700,-, mens prisforskjell ut fra forhandler er ca. 7000,-, så forutsatt at begge to er like fine/norskkjøpt/like gamle osv., så er det der mellomlegget bør ligge.
:

Litt for enkel matematikk. For det første vil en eventuell rabatt gitt ved nykjøp for disse klokkene - og med en lik prosentrabatt - meddføre større kroneavslag på den dyrere klokka. Summasummarum så er prisforskjellen på bruktmarkedet mindre enn den matematiske forskjellen på veiledende pris. Langt mindre. I visse tilfeller ingen forskjell.

Svaret er at @Zawatch bør søke et gitt utvalg selv av lignende to klokker - og at det i snitt vil være en forskjell på disse på mellom 7K og 10K - tviler jeg han vil finne.

Og, siden han ikke skal kjøpe ei gjennomsnittsklokke - men swappe to konkrete klokker, så er det teoretiske svaret i beste fall veiledende.
 
Redigert av en moderator:
Hvis man kikker på Chrono24 så ser det ut som prisforskjellen kan ligge mellom 5-8' Men som @Loevhagen sier; Rent teoretisk ;)
 
Redigert av en moderator:
Litt for enkel matematikk. For det første vil en eventuell rabatt gitt ved nykjøp for disse klokkene - og med en lik prosentrabatt - meddføre større kroneavslag på den dyrere klokka. Summasummarum så er prisforskjellen på bruktmarkedet mindre enn den matematiske forskjellen på veiledende pris. Langt mindre. I visse tilfeller ingen forskjell.

Svaret er at @Zawatch bør søke et gitt utvalg selv av lignende to klokker - og at det i snitt vil være en forskjell på disse på mellom 7K og 10K - tviler jeg han vil finne.

Og, siden han ikke skal kjøpe ei gjennomsnittsklokke - men swappe to konkrete klokker, så er det teoretiske svaret i beste fall veiledende.

Nja, at det ikke er noen forskjell i bruktprisen på en nesten ny 116610 og 114060 er jeg vel ikke enig i. Mulig det ikke er fullt så mye som 7000,- i forskjell, men hvis man ser på prisforlangende på de klokkene som har blitt lagt ut til salgs både her og på finn, så er det ikke så langt unna heller. :)
 
Redigert av en moderator:
Noen erfaring med nbtimes?
Ser han får good-guy stempel noen steder, mens andre har hatt litt trøbbel.
Det jeg dog stusser litt over er at alle klokkene hans har tilnærmet perfekt patina?:confused:
 
Noen erfaring med nbtimes?
Ser han får good-guy stempel noen steder, mens andre har hatt litt trøbbel.
Det jeg dog stusser litt over er at alle klokkene hans har tilnærmet perfekt patina?:confused:

Har kjøpt en Tudor Snowflake av ham. Den skulle være nyservet, men når jeg fikk den gikk den fryktelig dårlig (+ 1 time i døgnet-dårlig). Han tilbød at jeg skulle sende den tilbake til ham, så skulle han få den fikset uten noen kostnad for meg. Jeg takket nei, fordi jeg ikke orket en runde med eksport/import. Sett i ettertid burde jeg heller sendt den tilbake, for nå har den vært hos urmaker i nesten to år.

Min erfaring er altså som følger:

- litt upresis i beskrivelsene sine. Selger de kanskje inn som i litt bedre stand enn de faktisk er. Gambler på at det går bra.
- men tar ansvar dersom det skulle være noe feil med dem.

Før jeg handlet av ham leste jeg mye om han, og fant veldig mange positive tilbakemeldinger. Det var også en del negative spekulasjoner, men ingen som hadde noe konkret, kun spekulasjoner på at klokkene hans var for "perfekte". Spekulasjoner på lasersveising osv. Siden jeg ikke fant en eneste en som faktisk kunne påpeke noe lasersveis, franken e.l., tok jeg sjansen. Jeg regnet med at hvis det faktisk var noe muffens med ham, ville det dukket opp noen konkrete saker, ikke bare spekulasjoner.

Har du funnet noen negative tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt fra ham, eller kun spekulasjoner?

For å oppsummere: Jeg hadde gjerne kjøpt fra ham igjen, så lenge det er noe "billig" som f.eks. en Tudor. Vet ikke om jeg hadde kjøpt en DRSD.
 
Redigert: