SIHH 2016 (18. - 22. januar)

Tar av meg hatten for Kari. Han overgår seg selv igjen. Sinnsykt heftig skive med noen helt "insane" detaljer!
Var skeptisk til Voutilainen sin lugdesign. Men nå har jeg blitt så voksen at jeg forstår uttrykket. Selv krona er perfekt, selv om noen sikkert kommer til å påpeke at den er noe stor. Men hvis den hadde vært mindre, ville den sett for liten ut. Alt henger sammen med alt!
Voutilainen__Vingt-8_wg_623v2.jpg

Lurer på hvor mange skiver som ligger i søppelkassen for hver av dem som blir plassert i en klokke.

Juryen er fortsatt ute...

Ny:

Gammel:

Definitivt gammel!
Datovinduet og ulike sub-dials er jo det som gjøre denne klokka unik.
Syns også den gamle og mer markante overgangen til lenka er kulere.
Hele designet er blitt rundere, liker de tydelige kasseformene og røffe lenka på den gamle bedre.
Disse tre faktorene er det som, for meg, har gjort designet på denne unik, nå syns jeg den blir kjedeligere.

Definitivt gammel!
Datovinduet og ulike sub-dials er jo det som gjøre denne klokka unik.
Syns også den gamle og mer markante overgangen til lenka er kulere.
Hele designet er blitt rundere, liker de tydelige kasseformene og røffe lenka på den gamle bedre.
Disse tre faktorene er det som, for meg, har gjort designet på denne unik, nå syns jeg den blir kjedeligere.

Juryen er ikke lengre ute. Den gamle dømmes flottere, av mange av de samme grunnene. Særlig datovinduet mellom 4 og 5 føles veldig generisk.

Denne, derimot...Woo-hah!
https://www.hodinkee.com/articles/the-vacheron-constantin-overseas-ultra-thin-perpetual-calendar

Mye bra i år, selv om jeg føler at det beste er det som for alltid kommer til å være utenfor rekkevidde. Den Langen er noe av det flotteste jeg har sett.

Edit: Hva er tanken bak månedsvisningen på den nye VC perpetual calendaren? Er det delt opp i 4års visning for å ta høyde for skuddår?

Redigert:
Juryen er ikke lengre ute. Den gamle dømmes flottere, av mange av de samme grunnene. Særlig datovinduet mellom 4 og 5 føles veldig generisk.

Denne, derimot...Woo-hah!
https://www.hodinkee.com/articles/the-vacheron-constantin-overseas-ultra-thin-perpetual-calendar

Hvorfor ta til takke med datoproblematikk når man kan løse det ved å gå for denne i stedet? ;)

Edit:
Mye bra i år, selv om jeg føler at det beste er det som for alltid kommer til å være utenfor rekkevidde. Den Langen er noe av det flotteste jeg har sett.

Edit: Hva er tanken bak månedsvisningen på den nye VC perpetual calendaren? Er det delt opp i 4års visning for å ta høyde for skuddår?
Stemmer. For øvrig ble vel denne også lansert med samme kaliber:

Edit: Uæ, feil bilde - mente denne:
Vacheron-Constantin-Patrimony-Perpetual-Calendar-Collection-Excellence-Platine-aBlogtoWatch-2.jpg

Redigert:
Hvorfor ta til takke med datoproblematikk når man kan løse det ved å gå for denne i stedet? ;)

Edit:

Stemmer. For øvrig ble vel denne også lansert med samme kaliber:

Edit: Uæ, feil bilde - mente denne:
Vacheron-Constantin-Patrimony-Perpetual-Calendar-Collection-Excellence-Platine-aBlogtoWatch-2.jpg
Tanken er vel kanskje god, men synes at det er andre produsenter som kanskje har løst det på en litt bedre måte enn å få inn 48 mnd på den lille plassen. Tror det ville vært en dealbreaker for min del.

• Liker
Reaksjoner: FMS
Søt lita krone på den der VC'n som er rett over her. Mye å justere via den knøttlille krona...eller skal man også benytte de forsenkede "trykknappene" på urkassen over og under den lille krona?

Søt lita krone på den der VC'n som er rett over her. Mye å justere via den knøttlille krona...eller skal man også benytte de forsenkede "trykknappene" på urkassen over og under den lille krona?
Det følger vel med et lite verktøy til de små knappene som brukes sammen med kronen

Tanken er vel kanskje god, men synes at det er andre produsenter som kanskje har løst det på en litt bedre måte enn å få inn 48 mnd på den lille plassen. Tror det ville vært en dealbreaker for min del.
Totalpakken her omfatter riktignok utrolig mye på 4,05mm tykkelse..

Overrasket over at ingen har kommentert lanseringene til Montblanc ennå, retningsskiftet etter at en viss Lambert tok over er etter min mening veldig interessant, men frykter at de modellene som hadde vært interessante å tafse på (Heritage Chronometrie Annual Calendar og Twincount Date) aldri kommer til Norge..

Er det noen meninger om det som har blitt sluppet eller er det ikke interessant med mindre det er priset til en liten villa med sjøutsikt;)?

• Liker
Reaksjoner: Oscr
Overrasket over at ingen har kommentert lanseringene til Montblanc ennå, retningsskiftet etter at en viss Lambert tok over er etter min mening veldig interessant, men frykter at de modellene som hadde vært interessante å tafse på (Heritage Chronometrie Annual Calendar og Twincount Date) aldri kommer til Norge..

Er det noen meninger om det som har blitt sluppet eller er det ikke interessant med mindre det er priset til en liten villa med sjøutsikt;)?

Nå har sannelig Montblanc også kommet med ting som koster både store og små villaer denne gangen. :) Dette lommeuret med tourbillon og worldtimer hadde definitivt vært noe til bunaden!

Montblanc-Tourbillon-Cylindrique-110-Years-5676-263x175.jpg

Likte som deg også umiddelbart Twincounter Daten! Er vel ikke noe som skulle stoppe den å finne veien til Norge?

Montblanc-Heritage-Chronometrie-Date-by-Hand-4.jpg

Personlig har jeg litt anti dato på subdials. Denne er jo utrolig smakfull, men det er noe som lugger for meg. Etter en stund med kontemplering, fant jeg ut at det må være fordi jeg ble eksponert for en del falske klokker i min ungdom, og der var ofte en av sub-dialsen til de falske kronografene erstattet med et datohjul. Men det er jo bare meg.

Synes Montblanc gjør mye riktig og Minerva-linken og egne in-house urverk viser at de mener alvor. Litt skuffende derfor at Twincounter Daten har Sellita-base, men da blir kanskje prisen hyggelig også.

• Liker
Reaksjoner: havarduf og Guest571
Trodde at IWC skulle lansere en ny stabel med Aquatimer klokker, men så langt så har jeg jo bare sett en stabel med 55mm vegg-ur i pilotserien....

Vis vedlegg 834
Vis vedlegg 835 Vis vedlegg 836 Vis vedlegg 837

Sannsynligvis min favoritt fra årets. Cartier gjør mye kult, digger diveren som kom under fjorårets SIHH også! Tycks?

Jeg likte den. Blir spennende å prøve den på hånden. Synes dykkeren fra i fjor ble veldig massiv og stor på armen, men kasseformen

Kasseformen får meg for øvrig til å tenke litt på Laurent Ferrier Galet Squere-modell, men kanskje mest på Piagets Emperador Coussin-kasse.

Og da passer det jo å nevne denne SIHH-nyheten: Piaget Emperador Coussin XL 700P.

Emperador-linjen har vært en av mine favoritter fra Piaget. Altiplano også, som har en av de flotteste skeletal-urene jeg vet om. Kombinasjonen av disse der i mot... Ikke helt solgt, selv om det rent teknisk er kjempeinteressant.

images

Jeg likte den. Blir spennende å prøve den på hånden. Synes dykkeren fra i fjor ble veldig massiv og stor på armen, men kasseformen

Kasseformen får meg for øvrig til å tenke litt på Laurent Ferrier Galet Squere-modell, men kanskje mest på Piagets Emperador Coussin-kasse.

Og da passer det jo å nevne denne SIHH-nyheten: Piaget Emperador Coussin XL 700P.

Emperador-linjen har vært en av mine favoritter fra Piaget. Altiplano også, som har en av de flotteste skeletal-urene jeg vet om. Kombinasjonen av disse der i mot... Ikke helt solgt, selv om det rent teknisk er kjempeinteressant.

images

Har ikke prøvd dykkeren på hånden så kan ikke si noe om størrelsen men denne skal være i 40 mm - og ikke 42 :) Blir nok en liten testing når denne kommer i butikken, ja.

Drive-de-Cartier-Sihh-2016-29.jpg

Tenkte med engang på laurent Ferrier når jeg så den selv. Hadde ikke sett Piaget Emperador før. Rent teknisk er jo dette et helt annet ur - også i prisklasse!

Vis vedlegg 834
Vis vedlegg 835 Vis vedlegg 836 Vis vedlegg 837

Sannsynligvis min favoritt fra årets. Cartier gjør mye kult, digger diveren som kom under fjorårets SIHH også! Tycks?

Den er lekker. Starpris på 6250 dollar er heller ikke ublu pris for pakken du får her .
http://www.watchuseek.com/sihh-2016-cartier-drive/
http://www.ablogtowatch.com/cartier-drive-de-cartier-watch/
https://www.hodinkee.com/articles/the-cartier-drive-a-new-mens-watch-with-an-eye-to-the-past

Med en Cartier som dette ville jeg nok jålet det helt ut og tatt den i roségull. Det er bare riktigere.

Redigert:
Trodde at IWC skulle lansere en ny stabel med Aquatimer klokker, men så langt så har jeg jo bare sett en stabel med 55mm vegg-ur i pilotserien....
De gikk vel ganske tidlig ut og lanserte 2016 som 'The year of the Flieger', så tipper det er årsaken til at vi ikke så noen Aquatimere her. Vil tro disse, om noen, vil bli sluppet senere i år. Kanskje parallelt med Baselworld? Men det har sikkert @Jon Henrik mer korrekt info om.
Om han ikke ble for opptatt med Adriana Lima i år og da...;)