SIHH 2019 - Lanseringer og forhåpninger

Jeg gremmes og synes det er trist at Panerai igjen lanserer modeller som distanserer seg fra det opprinnelig.
Det som gjorde PAM til det de egentlig var. IMHO.

De har blitt Panerai for Panerichi ikke Paneristi.

Men for all del, paneristi har jo fått alle modellene de ville ha. Hva er det igjen å melke ut av den gjengen?

Jeg har litt problemer med å skjønne noe av kritikken mot Panerai. Greit nok at man ikke liker noen av nylanseringene – men som @Gluke nevner har vi entusiastene fått mange tradisjonelle referanser å hygge oss med. En rekke av de er fortsatt tilgjengelige i butikk (jeg savner forresten fortsatt en re-lansering av fiddy).

Det må jo være lov for et merke å utvikle seg? En kan riktig nok kanskje ikke like denne utviklingen. At de kanskje prøver å rette seg noe mer mot "mass market" er muligens litt kjipt (mtp. at jeg er mest fan av deres hard-core historie), men vi må jo ikke glemme at Panerai er en business – ikke et museum.

Personlig syntes jeg Mike Horn Edition var smashing! Og det kommer fra en som daglig tar på seg en tradisjonell Panerai-referanse... Jeg liker at de prøver å bygge "heritage" i moderne tid også, da med samarbeid som de vi har sett blitt lansert på SIHH. Dumt er det dog at de priser seg litt ut av (hvertfall min) kjøpegruppe.

Fint er det også at Submersible-serien har fått egne bein å stå på. Det kan forsåvidt gjøre det enklere å skille det tradisjonelle fra det nye og litt mer flamboyante (typ de nye modellene i i carbotech).

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Cooper
De har blitt Panerai for Panerichi ikke Paneristi.

Men for all del, paneristi har jo fått alle modellene de ville ha. Hva er det igjen å melke ut av den gjengen?

Jeg forstår ikke hvorfor Panerai skal prøve å nå de kundene som egentlig IKKE liker Panerai? De har lansert en haug tullete modeller opp gjennom årene som ingen egentlig liker!
Hard-core Paneristi vil ikke ha de fordi de mangler DNA - og de som ikke liker Panerai i utgangspunktet, vil heller ikke ha de fordi de ligner på en Panerai.

Hadde JEG vært sjefen, så ville jeg kun hatt ca 10 faste base modeller i det ordinære sortimentet - uten å ha noen limitering av disse og derav produsert de i det antall som markedet etterspurte.
Hvert år ville jeg lansert kun 3-4 «LE`s» nummeret og begrenset for samlerne.

Dagens og alle kommende «raringer» skulle selges som egne under-brands kun kalt f.eks «Due» og «Submersible», MEN ikke med Panerai skrevet på skiven.

Navnet Panerai ville på denne måte forblitt ekslusivt og kultpreget, selv med flere solgte enheter av hver modell (utenom LE`s) og volumet ville sikres ved at under-merkene ble solgt gjennom de samme kanaler, men under andre navn.

Ps! Vi trenger et eget underforum til slike merke-relaterte diskusjoner;)

Haha, slapp av. Dette med fargene var jo bare en photoshop spøk av en fyr på fb?

Disse er dessverre ikke noen FB spøk:(
75278251-5457-4CF2-847C-A5855BC66211.jpeg
84ACDCC2-6D98-4142-9174-1F2D0DB30AB6.jpeg
A1FB1755-B047-4CC8-9BF3-2F90AE070473.jpeg
D9DDF049-7523-45A3-92DE-B906F5ED983F.jpeg
505FC6E4-CB76-4BEC-B483-80FA8D228071.jpeg
4E4462A0-5859-48C6-9FA4-7A191496B2CC.jpeg

Jeg forstår ikke hvorfor Panerai skal prøve å nå de kundene som egentlig IKKE liker Panerai?

Fordi børs og konsern. Børs og konsern er døden for gode produkter, da det eneste som til syvende og sist teller er tallene for de neste få kvartalene.

Private selskap må selvsagt også tjene penger, men de har iallfall en del handlingsrom og kan ta strategisk gode valg.

(Husk at Panerai ikke er et tradisjonsrikt frittstående selskap, det er en underavdeling i et konsern fra 1988)

Fordi børs og konsern. Børs og konsern er døden for gode produkter, da det eneste som til syvende og sist teller er tallene for de neste få kvartalene.

Private selskap må selvsagt også tjene penger, men de har iallfall en del handlingsrom og kan ta strategisk gode valg.
Leser du hele innlegget mitt så belyser dette BÅDE børs og katedral;)

Husk at sjefen i Panerai ikke egentlig er sjefen!

(Jeg er helt enig med deg altså, all sånn utvanning er idioti. Selv om jeg selv ikke er fan av designet til Panerai har det vært konsistent og ryddig frem til det tok helt av med fjas i år).

• Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg forstår ikke hvorfor Panerai skal prøve å nå de kundene som egentlig IKKE liker Panerai? De har lansert en haug tullete modeller opp gjennom årene som ingen egentlig liker!
Hard-core Paneristi vil ikke ha de fordi de mangler DNA - og de som ikke liker Panerai i utgangspunktet, vil heller ikke ha de fordi de ligner på en Panerai.

Hadde JEG vært sjefen, så ville jeg kun hatt ca 10 faste base modeller i det ordinære sortimentet - uten å ha noen limitering av disse og derav produsert de i det antall som markedet etterspurte.
Hvert år ville jeg lansert kun 3-4 «LE`s» nummeret og begrenset for samlerne.

Dagens og alle kommende «raringer» skulle selges som egne under-brands kun kalt f.eks «Due» og «Submersible», MEN ikke med Panerai skrevet på skiven.

Navnet Panerai ville på denne måte forblitt ekslusivt og kultpreget, selv med flere solgte enheter av hver modell (utenom LE`s) og volumet ville sikres ved at under-merkene ble solgt gjennom de samme kanaler, men under andre navn.

Ps! Vi trenger et eget underforum til slike merke-relaterte diskusjoner;)

Noen punkter kan jo være:
  • Produserer du modeller i (for eksempel) 42mm så blir plutselig Panerai aktuelt for sånne som meg som har alt for pinglete håndledd til å ha 47mm. Dermed kan jeg kjøpe en klokke jeg syns er tøff som passer mine håndledd. Man øker TAM (Total Adressable Market).
  • Merkevaren Panerai har en verdi og en gjennkjennelsesfaktor. Så hvis Du ikke hadde solgt dem under Panerai-merkenavnet hadde nok ikke salget vært like godt. Så da hadde ikke volumet vært sikret. Se på Rolex, det finnes sjukt mange Rolex-klokker i verden og de selger store volumer hvert år. Merkevaren er fortsatt eksklusiv.
  • Kanskje det funker? Jeg har ikke studert dette nøye, men det kan jo være at disse modellene som du ikke liker faktisk selger ganske godt og gjør at Panerai tjener penger? Finnes det noe stats på Paneraisalget? Er inntjeningen høyest på "DNA-modeller", eller bidrar også "Due" og de andre signifikant.
  • Hvis man ikke selger nok til hard-core Paneristi for å opprettholde en forsvalig drift med fornuftig avkastning på sysselsatt kapital må man utvide kolleksjonen for å selge nok. Kan være en årsak.
Ellers så er det jo slik at alle klokkeprodusenter kommer med nye modeller, serier og utgaver hele tiden. Det er jo derfor vi gleder oss til SIHH og Basel hvert år. Og ikke bare LEs men modeller/kolleksjoner tilgjengelige for alle og enhver (dog noen med lange ventelister).

Ellers så skjønner jeg at vi to har et forskjellig syn på saken, og det må jo være greit. Alle har sine preferanser i livet, og mangfold er bra på et forum som dette. MEn jeg syns det hadde vært kjedelig med de 10 samme klokkene tilgjengelig i butikk år ut og år inn. Igjen for å trekke parallellen til Rolex; Daytona oppdatert med keramisk bezel, Submariner tilgjengelig i grønt, Gmt kommer pluteslig med blå/sort bezel som den aldri har gjort før. Alt dette er jo fint at ikke er begrenset til LEs.

Syns ideen om merke-relaterte underfora viker meget fornuftig :cool:

Mye pretensiøse greier på SIHH. Ser allerede frem til kjedelige Rolex slipper sine modeller i mars. Kanskje det å være kjedelig som klokkemerke/-fabrikant ikke er så halvgæli egentlig. Alle kan jo ikke lage jalla-ur. ;)

Jeg kan for så vidt forstå det kommersielle behovet for å tiltrekke seg nye kjøpegrupper med nye og annerledes modeller som ikke har opprinnelig DNA.

Det jeg derimot ikke kan forstå er hvorfor Panerai ikke også ivaretar Paneristiene bedre, eller i det minste lanserer noen modeller der DNA´et er mer tilstede. Jeg tenker enkle basemodeller med sandwich skive osv. Og hva med en 44 mm. utgave av klassikeren 372?

Og hva AP driver med om dagen, det er heller ikke lett å forstå. Enig med @Loevhagen, ALS fortjener opprykk. Selv om AP har noen nydelige klassikere som Royal Oak er jeg usikker på om merkevaren tåler de nye Code-modellene.

Takk meg til Rolex, som heller moderniserer eksisterende modeller gradvis, uten å relansere populære vintage-modeller!