Turnbull & Asser er en gammel skjorteskredder, og har i alle år levert skjorter til bl.a. prins Charles. Da han brakk armen (spilte polo?) var det T&A som sydde enermede skjorter med matchende fatler til ham. Skjortene deres er veldig elegante, med en særegen sving på snippen som er like lett gjenkjennelig som den er elegant. Visstnok blant de aller siste som fremdeles syr skjorter i UK.
Men: det er godt mulig at bespoke skjortene deres er gode, men konfeksjonen deres er vilt overpriset søppel. Jeg har 4 gamle skjorter fra T&A, hvor lagene i snipp, mansjetter og knappestolpe er limt sammen med noe som ikke tåler 40 grader uten skyllemiddel. Snipp og mansjetter krøller seg noe sinnsykt og lar seg ikke stryke flate og jevne igjen, og knappestolpene får små prikker der limet trekker gjennom stoffet.
Aldri igjen.
Thomas Pink er en juksemaker som har etablert seg i Jermyn Street og prøver å se gammel ut. Skjortene er OK i snittet, og gode og lange i kroppen slik skikkelige engelske skjorter skal være, men mine 3 har alle for dårlig konstruerte snipper. Uansett hva jeg gjør med strykejern og avstivere krøller snippene seg innover. Umulig å få til å se pent ut med slips.
Aldri igjen.
Charles Tyrwhitt er nok en juksemaker som har skaffet seg adresse i Jermyn Street for å prøve å skjule at de startet som et simpelt postordrefirma. Mine 2 skjorter herfra kom i altfor dårlige stoffer, med sømmer som gikk opp, knapper slurvete sydd fast, og utsøkt stygge plastknapper som gulnet med bruk.
Aldri igjen.
TM Lewin er et gammelt navn, selv om de har gått gjennom en del endringer og ikke lenger syr i UK. Skjortene kommer i 3 forskjellige snitt og er godt sydd, med gode nok stoffer til prisen og pene knapper.
TM Lewin går jeg innom hver gang jeg er i London. De pleier å tilby 4 skjorter til 100 pund, og det er rett og slett for billig til å gå forbi.