Det har vel vært slik at sko med Dainite og andre typer gummisåler også har kraftigere lær, det brukes jo tradisjonelt oftest i boots. I det siste har det dukket opp flere og flere modeller (f.eks. fra Loake og C&J) av tradisjonelle Oxfords og brogues med gummisåler - og det synes jeg er flott. Noen butikker importerte en stund en MTO-variant av Loake 1880 Aldwych (og andre modeller) hvor de hadde lagt en Dainite-såle "utenpå" en annen såle - jeg har et par sorte Aldwych i den varianten. De ender opp med en tykkere såle, som ikke er like pent og som er noe tyngre, men det gjør også at skoen er "brukbar" selv i norsk vinterdrittvær uten at det går på bekostning av å måtte matche støvler med fintøy. Det ser ut til at Loake har registrert nok interesse for gummisåler til at de nå har laget flere varianter i standardsortimentet med såkalt "single Dainite"-såle, som gjør profilen til skoen mer eller mindre lik varianten med lærsåle.
Det vil alltids være noen/mange som synes lærsåler er det fineste og flotteste, men jeg synes det er forferdelig upraktisk når man bor i et land med mer enn èn årstid og minst like mange regndager som penværsdager i løpet av et år. Fuktighet, grus, salt og sølevann krever at man vedlikeholder sålene oftere og må skifte de ut fortere, for ikke å nevne at de er glattere.
Et alternativ til Swims er jo å bruke andre sko til og fra kontorjobben, og heller ha en hylle på jobben med et par sko med lærsåle
Jeg fant en video fra 2015 hvor Dagestad selv uttaler at sålen er mindre viktig (men det kommer ikke helt frem *hva* han mener det det er mindre viktig for, utseende eller funksjon/slitestyrke):
https://www.dn.no/DNtv/video/2015/09/11/1546/slik-velger-du-riktige-sko
Er det du som er med på videoen også?