Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Jeg er også veldig glad i brune sko. Hva skal til for å signalisere "Jada, jeg kjenner til regelen om brune sko, men velger å ikke benytte meg av den." ?
Tja - enten attitude eller ekstrem eleganse?
Jeg synes en grei regel er at hvis du ellers er svært elegant antrukket og kan i fullt alvor påstå at regelen du bryter gjør at antrekket ditt blir mer elegant, så kan du bryte 1 - en - regel og fremdeles se ut som om du vet hva du driver med.

Husk at disse reglene opprinnelig er laget for å skille mellom "dem" og "oss", ved å få "dem" til å selv signalisere at de ikke tilhører "vår" klasse, så i det store og hele er det ikke noe man velger å bryte.

Det vil si - jeg lurer noen ganger på om Stoltenberg og Støre går i stygge dresser på feil måte med fullt overlegg, for å signalisere at de liksom ikke tilhører overklassen.
 
Redigert:
Nå vet ikke jeg hvordan det er i Sverige, men her i Norge knepper jo "alle" den nederste knappen i dressjakken også. Nåja, dressjakke og dressjakke - de fleste her går slett ikke i dressjakker, men i motejakker som ved første øyekast (hvis du er litt full, og det er ute i øyekroken) ser ut som dressjakker.

Jeg er riktignok helt enig i at brunt lær er flottere enn sort. Men for dømmende gamle gubber som meg vil brune sko til aftensbruk alltid signalisere det samme som knepping av den nederste knappen: "jeg har mangelfull oppdragelse og generelt aner ikke hva jeg driver med".


Edward, du har vartfall lite fel om norska marknaden, vartfall i oslo där jag jobbar! syns de er massa folk som går fint klädda, vartfall dom som handlar hos mig ;))
finns alltid små saker att bli bedre på såklart men overall så syns ja det er helt OK, ser du i sthlm idag så er de sinnsykt bra koll på folk, og de kommer till oslo nå også, ge de ett par år så kommer oslo sentrum vara riktigt trevligt, det är jag helt säker på, folk måste bara skjönne att de er kvalitet före kvantitet som gäller ;)

det er en kul marked att följa :)
 
Tenkte å bringe inn et merke for de som ikke er "hekta" og MÅ ha Edward Green, Gaziano & Girling eller liknende. Jeg har nevnt det før, men har nå satt meg litt bedre inn i hva produsenten driver med.

Spanske Meermin (MEERMIN - Home), produserer sine sko i Kina, men representanter for selskapet var faktisk 3 år i landet og drev opplæring før produksjonen startet.

Kvalitet i forhold til pris er uslåelig (bedre enn f.eks Loake), selv etter norsk toll på skoene som bestilles.

Et par standard lave oxfords koster f.eks 160 Euro og er en tradisjonell Goodyear welt konstruksjon. Legger du 260 Euro på bordet for du handwelted, altså at såle og overlær er sydd sammen for hånd og ikke med maskin som selv kvalitetsprodusenter som EG og G&G gjør (G&G gjør det dog ikke på sine bespoke sko).

Jeg eier ingen sko fra Meermin selv, men inspiserte et par en bekjent av meg har kjøpt og mener som sagt at pris/kvalitet er meget meget bra. I følge min bekjente er det bare å ringe og de er meget behjelpelige med å finne riktig str. etc.

Det er klart at du ikke får samme kvalitet som John Lobb eller Edward Green her, læret er f.eks ikke av den samme fantastiske kvaliteten, men helt på linje eller av høyere kvalitet enn f.eks loake. Det er også noe lavere kvalitet på håndverket enn top of the line merkene, men igjen meget god verdi.

Anbefales!
 
Tenkte å bringe inn et merke for de som ikke er "hekta" og MÅ ha Edward Green, Gaziano & Girling eller liknende. Jeg har nevnt det før, men har nå satt meg litt bedre inn i hva produsenten driver med.

Spanske Meermin (MEERMIN - Home), produserer sine sko i Kina, men representanter for selskapet var faktisk 3 år i landet og drev opplæring før produksjonen startet.

Kvalitet i forhold til pris er uslåelig (bedre enn f.eks Loake), selv etter norsk toll på skoene som bestilles.

Et par standard lave oxfords koster f.eks 160 Euro og er en tradisjonell Goodyear welt konstruksjon. Legger du 260 Euro på bordet for du handwelted, altså at såle og overlær er sydd sammen for hånd og ikke med maskin som selv kvalitetsprodusenter som EG og G&G gjør (G&G gjør det dog ikke på sine bespoke sko).

Jeg eier ingen sko fra Meermin selv, men inspiserte et par en bekjent av meg har kjøpt og mener som sagt at pris/kvalitet er meget meget bra. I følge min bekjente er det bare å ringe og de er meget behjelpelige med å finne riktig str. etc.

Det er klart at du ikke får samme kvalitet som John Lobb eller Edward Green her, læret er f.eks ikke av den samme fantastiske kvaliteten, men helt på linje eller av høyere kvalitet enn f.eks loake. Det er også noe lavere kvalitet på håndverket enn top of the line merkene, men igjen meget god verdi.

Anbefales!

Etter å ha sett @Golfballen sine blå double monk straps her inne bestillte jeg de samme i Mai. Jeg kan ikke skryte på meg masse erfaring med veldig dyre sko, men jeg er ekstremt fornøyd med disse. Sommerens mest brukte sko! Kommer garantert å bestille fra Meermin igjen. Veldig god service var det også.
 
Redigert av en moderator:
Eier for tiden to par sko fra Meermin og må virkelig si meg imponert over kvaliteten tatt prisen i betraktning - virkelig "Bang for the buck" :)

@Golfballen, skal ha mye av æren for mitt innkjøp. Fikk ikke ut fingeren før han postet bilde av nyervervelsen ;)
 
Redigert av en moderator:
Jeg bruker mine dub-monks fra Meermin ukentlig og er virkelig strålende fornøyd. Vurderer å gå til innkjøp av ett par cap-toe oxfords, men jeg er litt usikker på kvaliteten på læret de bruker. @HCWL har du ett par som ikke er semsked? Isåfall hadde det vært supert hvis du kunne gitt noen komentarer på lærkvaliteten :)
 
Redigert av en moderator:
kanskje ikke helt den typen sko som diskuteres men har noen hatt Blundstone chelsea boots? Vurderer det sterkt og det skader heller ikke at det er skoene Hank Moody bruker:)
 
Jeg bruker mine dub-monks fra Meermin ukentlig og er virkelig strålende fornøyd. Vurderer å gå til innkjøp av ett par cap-toe oxfords, men jeg er litt usikker på kvaliteten på læret de bruker. @HCWL har du ett par som ikke er semsked? Isåfall hadde det vært supert hvis du kunne gitt noen komentarer på lærkvaliteten :)
@Golfballen

Har faktisk ingen semsked :eek: Som @Alexandre nevnte er skinnkvaliteten meget god, men ikke helt fantastisk. Skoene er derimot helt fantastiske til prisen. Det er sko til usle 1500,- og oppover, ikke regn med å få noe som danker ut sko til +5000,-

Mine sko har fått relativt røff behandling(byen-sko) og har således dannet seg herlig patina ;) Med en herlig mirror shine på toe cap'en er dette blandt Topp 3 av skoene mine :)

Les gjerne Fitzpatrick sin mening om Meermin: Managing Your Shoe Purchase Expectations – The Shoe Snob Blog


Noen som har tips til å bull'e helt nye sko? Det sitter langt inn å bruke en hel søndag på slikt :(
 
Redigert av en moderator:
Jeg antar det, da han er en av de beste skomakerne i Norge. Stikk innom og hør, han er glad i å slå av en prat:)
 
Kan også skrive under på Meermin sine sko. Har tre par nå, et par double monks, LWB og desert boots. Fjerde paret, country boots i tan calf er bestilt, og forhåpentligvis sendes de ut i løpet av en god uke.

Særdeles gode priser og god kvalitet. Leveringstiden er derimot lang, så i omtrent samme prisklasse kjøper jeg heller Loake 1880 fra Herring eller A Fine Pair of Shoes hvis jeg trenger de fort.
 
Kan også skrive under på Meermin sine sko. Har tre par nå, et par double monks, LWB og desert boots. Fjerde paret, country boots i tan calf er bestilt, og forhåpentligvis sendes de ut i løpet av en god uke.

Særdeles gode priser og god kvalitet. Leveringstiden er derimot lang, så i omtrent samme prisklasse kjøper jeg heller Loake 1880 fra Herring eller A Fine Pair of Shoes hvis jeg trenger de fort.

Hvor bestiller man disse skoene fra ?
 
Hmmm...de minner meg veldig om mine Carmina-sko. Til og med laget på Mallorca - er det noen sammenkobling?
Ser dog at disse er en del rimeligere. Noen som har erfaring Meermin vs Carmina?

Meermin og Carmina er etter det jeg forstår i praksis samme selskap, de er eid av samme familie. Meermin er imidlertid noe billigere i både pris og konstruksjon (man får det man betaler for), men er mye bang for buck.
 
Meermin og Carmina er etter det jeg forstår i praksis samme selskap, de er eid av samme familie. Meermin er imidlertid noe billigere i både pris og konstruksjon (man får det man betaler for), men er mye bang for buck.

Nja, har lest et par steder nå at den eneste forbindelsen er slektskap mellom eierne.

Finally, there has been a lot of buzz about Meermin’s relationship with Carmina. Albaladejo assures me that the connection is exclusively familial – different branches of the same family own and operate both, but they share no facilities, staff, or designs. No more ambiguity guys, sorry to the conspiracy theorists.

(Fra Meermin Mallorca Double Monks - Another Shoe Review - Simply Refined)

Jeg har hatt lyst på et par svarte Oxfords en stund nå, og Meermin frister veldig. Men må si jeg er nølende til å kjøpe sko over nett, det er noe med å prøve skoen på foten. Så til syvende og sist blir det vel Loake Aldwych på meg, de vet jeg passer :)
 
Aha, jeg har lest et par steder at de deler mye av innkjøp, designfilosofi og sånn, men det var muligens bare spekulasjoner. Anyhu, jeg har disse på shortlisten min.
 
Meermin skoen har ikke billigere konstruksjon en Carmina. Det fleste av Meermin sine sko er av Goodyear welt konstruksjon akkurat som Carmina, men i tillegg lager Meermin sko med Norvegese konstruksjon som er ansett som en mer komplisert prosess. I tillegg til det har Meermin en topplinje hvor overlæret og sålen er sydd sammen for hånd og ikke med maskin som er vanlig.

Grunnen til at Meermin er mye billigere enn Carmina er at de er produsert i Kina og at de bruker lær av noe lavere kvalitet...

Rett skal være rett:)
 
Hei!

Jeg har et par Grenson Declan chelsea boots med lærsåle, men har liten erfaring med hvordan jeg skal vedlikeholde de. Jeg har skjønt at jeg burde hatt skotrær i de, er det noen som har tips på hvor det er greit å få tak i det til en grei pris?

Må jeg behandle sålen med noe?

Alt for lite bilder i denne tråden forresten :)

158197326324700377_5ab56912714f.jpg