Sliter med dårlig komfort....

Kan du ha glemt momsen i dette regnestykket?

Jeg er sannelig ikke sikker på hva alle disse delene heter på norsk, eller utenlandsk for den del. men din RubberB kommer på spenne og da tror jeg clasp kanskje kalles lås, muligens klemme, på norsk. Begge kan ikke hete spenne, vet du:p

Her må vi få bistand:confused:

BTW: Har du jobbet ved DNO?

MM: Klart jeg har glemt momsen.... Drit i momsen! ;) Neida, men uansett om vi legger til 25%, synes jeg ikke det er ille.

DNO: Jeg kom inn på operahøyskolen, men pysa ut. Jeg var for ung til å klippe snorene i hjembyen for å reise til den store skumle storbyen. Har angret siden, men det viser seg jo nå at min karriære hadde blitt kort...
 
Redigert:
Jeg tok av like mange ledd på hver side av spennen, så den er sentrert. Prøvde å ta av ett ledd ekstra på den ene siden på oysteren til GMT-en, men da begynte spenna å gnage på undersiden av håndleddet, på grunn av vekta av kassen. Jeg sliter med mild raumatisme i håndleddene, slik at jeg har ganske svære "knoker" på oversiden av håndleddene.
Så et bilde lightingii hadde lagt ut på en annen tråd her inne, av en sub med brei skinnreim som var breiere enn kassen og som gikk under kassen- en slik en kunne jeg ha prøvd.... Men det er noe med sub og lenke.... Jeg foretrekker i alle fall lenke....

Fikk også en ny Rolex levert med lenkelåsen på snei. Denne skal henge rett ned og like langt på begge sider når lenka er tilpasset rett. At en urmaker har annen preferanser for så være men jeg tilpasset min slik den skal være.
 
Fikk også en ny Rolex levert med lenkelåsen på snei. Denne skal henge rett ned og like langt på begge sider når lenka er tilpasset rett. At en urmaker har annen preferanser for så være men jeg tilpasset min slik den skal være.

Sier hvem...?

Veldig bombastisk påstand du kommer med her.
 
Mitt håndledd er konstruert slik at oversiden har en litt flatere del på midten. Der ligger klokken både penest og mest komfortabelt. Undersiden av mitt håndledd har også en relativt flat del midt på. Fra senter til senter, sett hhv rett ovenfra og rett nedenfra, er det omtrent "ett ledd" kortere på "min" side - altså kl 6. Låsen, iallefall på mine klokker, er tydeligvis tilpasset den flateste delen av undersiden på mitt håndledd.

Ergo sitter klokken best om jeg har ett, eller noen ganer halvannet ledd, mer på utsiden enn innsiden (ledd fra Rolex 114060/Omega SMP).
 
Sier hvem...?

Veldig bombastisk påstand du kommer med her.

Ja, det kan en si. Jeg har gått urmakerskolen. Om en kunde ønsker klaspen på snei så tilpasser en urmaker dette etter kundens ønske. Å få levert en klokke med lenke ferdig justert etter andres preferanser blir da helt feil.
 
Redigert:
Jeg har hørt av andre urmakere at de har lært at det skal være et halvledd til et ledd ekstra på ene siden.
Så finnes vel flere forskjellige sannheter her tenker jeg.. Handler jo bare om smak og behag.. Når en kjøper en klokke får en jo uansett tilpasset lenken slik en selv ønsker..
 
ja, det er smak og behag og kansje litt synsing fra urmakere. Det jeg mener er at en klokke med lenke bør først leveres til kunden slik den er fra fabrikken for så og bli justert etter kundens ønske. Det som fungerer for urmakeren fungerer ikke nødvendigvis for kunden.

Jeg har selv hentet en ny klokke som var justert på snei etter selgers eget ønske og dette ble helt feil for meg som skulle bruke klokka.
 
Redigert:
Så vidt jeg vet har alltid rolex - og gjør enda - levert klokkene ut av boksen med flere lenkeledd på klokken 12 siden enn klokken seks.
 
Så vidt jeg vet har alltid rolex - og gjør enda - levert klokkene ut av boksen med flere lenkeledd på klokken 12 siden enn klokken seks.

Ja, det har du rett i. Det siste leddet på Rolex (halvledd og barettfeste som utgjør størrelsen til et helt ledd)ligger som regel gjemt under lenkelåsen på "12"-siden. Slik får du rett symmetri og ikke en lenkelås på snei. Selv ved lenkejustering på klasp vil lenkelåsen være bortimot sentrert.

I mitt tilfelle ble det fra AD fjernet et ledd på "6"-siden som ble satt inn på "12"-siden fra urmaker, noe som malplasserte klaspelåsen til de grader. At noen synes det blir bra er en smakssak men klokka er jo ikke levert slik fra Rolex.
 
Redigert:
Begynner ærlig talt å gå litt lei av diskusjonen kjenner jeg, poenget mitt er at de fleste jeg har snakket med om dette får et vesentlig med komfortabelt klokkehold av å ha færre ledd på kl 6 enn kl 12 og jeg tror vel kanskje ikke helt noe på at dette er "feil" når det virker godt og klokkene til alt overmål kommer slik fra fabrikken.

Alle lærremmer er kortere på kl 6 enn kl 12, samme med gummi.

Jeg liker også effekten av at når jeg opplever klokken sentrert med en litt usentrert spenne eller lås vil den, når jeg snur armen, ligge sentrert på undersiden av armen.

For en absurd diskusjon forøvrig :confused:.
 
Begynner ærlig talt å gå litt lei av diskusjonen kjenner jeg, poenget mitt er at de fleste jeg har snakket med om dette får et vesentlig med komfortabelt klokkehold av å ha færre ledd på kl 6 enn kl 12 og jeg tror vel kanskje ikke helt noe på at dette er "feil" når det virker godt og klokkene til alt overmål kommer slik fra fabrikken.

Alle lærremmer er kortere på kl 6 enn kl 12, samme med gummi.

Jeg liker også effekten av at når jeg opplever klokken sentrert med en litt usentrert spenne eller lås vil den, når jeg snur armen, ligge sentrert på undersiden av armen.

For en absurd diskusjon forøvrig :confused:.

Har vel ikke diskutert, heller påpekt hvordan jeg som kunde må få bestemme selv hvordan lenka på den nye klokka skal tilpasses meg med dens originale stand som utgangspunkt :)
 
Alle lærremmer er kortere på kl 6 enn kl 12, samme med gummi.

Siden tråden allerede har sporet kraftig av, fortsetter jeg likså gjerne avsporingen. :D

Har du skrevet feil Christian? Skulle det vært motsatt? Jeg har lengre reim kl. 6 enn kl. 12. Er det bare jeg som har det slik, eller er det en skriveleif fra din side? :confused:
 
Ingen skrivefeil, bare skikkelig dårlig formulert.

Normalt oppsett har jo den lengste biten på kl 12 og korteste på kl 6.

Hva jeg forsøkte å komme frem til var at "ekte lengde" (i fullstendig mangel på bedre ord) - på meg - blir korteste på kl 6.

Dette blir jo helt anderledes om man bruker ytterste hullene.
 
Begynner ærlig talt å gå litt lei av diskusjonen kjenner jeg, poenget mitt er at de fleste jeg har snakket med om dette får et vesentlig med komfortabelt klokkehold av å ha færre ledd på kl 6 enn kl 12 og jeg tror vel kanskje ikke helt noe på at dette er "feil" når det virker godt og klokkene til alt overmål kommer slik fra fabrikken.

Alle lærremmer er kortere på kl 6 enn kl 12, samme med gummi.

Jeg liker også effekten av at når jeg opplever klokken sentrert med en litt usentrert spenne eller lås vil den, når jeg snur armen, ligge sentrert på undersiden av armen.

For en absurd diskusjon forøvrig :confused:.

Hehe, må bare kaste meg inn i denne morsomme diskusjonen med en liten korreksjon ift lærremer: Spennedelen er kortest og står nesten alltid på 12, ikke 6, men noen snur på dette som f.eks Breguet. Har du en omvendt foldespenne som Omega har (altså remmen med spenne går over i stedet for under), så er de ca akkurat like lange. Men hvilken side av spennen som blir kortest vil jo alltid avhenge av hvor tykk armen din er ift remmen, derfor er det uvesentlig hvilken som er kortest, det er en sum av flere faktorer.

De fleste håndledd er ikke parallelle over og under, men litt tykkere på kl 12-siden. Noen liker spennen sentrert på håndleddet, noen på lenken/remmen, og for noen sammenfaller dette. Pga av denne mangelen på fasit må det egentlig være knakende likegyldig hvordan spennen står montert fra fabrikk.

Ugh, jeg har talt.


Edit: Runes slo meg siden han klarte å fatte seg i korthet :)
Dobbeltedit: Vi var visst enige alle sammen :) :)
 
Redigert:
Bra svar dog Tore. Jeg har ikke tenkt på at "kl 12" siden av armen kan være tykkere men det forklarer hvorfor den type oppsett gir mening på mine armer i hvert fall.

For om jeg har lenkelåsen 100% sentrert ligger ikke ting riktig på armen..

Men da skjønner jeg i hvert fall hvorfor ;)
 
Det er en relativt kjent sak at både manufakturene og brukerne flekser på plasseringen av kort og lang ende.
Personlige preferanser avgjør.
For brukeren kanskje spesielt hensynet til passform/plassering av uret på hånden.
Og for en passelig forfengelig dude som meg; - ønsket om å ikke ha låsemekansimen rett under håndleddet for å unngå skader/riper på låsen....:cool:

Både mine IWC'er og min sist ankomne JLC har kort ende kl 06 som originalt oppsett. Grei løsning når det er foldespenne. Makes sense hva gjelder samlet lengde og posisjon på håndleddet. A. Lange & Sohne har motsatt løsning. Med pin buckle.

Her finnes ingen fasit.
Ihvertfall ikke i kategorien "to-strek-under".
Nedenfor link til mitt enkle resonnement da spørsmålet dukket opp ifm kjøpet av min IWC Portuguese Automatic LE.

http://www.tidssonen.no/forum/galleriet-8/moores-samling-2369/index178.html
 
Micah fra Vintagestraps sendte meg dette bildet av mine to nye skreddersydde. En liten gave til meg selv for romjulen.
Utpakking kommer:


53