Swatch x Blancpain Scuba Fifty Fathoms

Jeg tror jeg befinner meg blant de som tenker at dette er reklame, og dertil en rimelig effektiv en. Godt sagt av andre her. Men klokken frister lite. Kanskje endrer det seg om jeg ser en i levende live, men jeg tror ikke det.

Jeg kan forstå @nagilluME sin logikk. BP forsøker å overbevise folk om at BP = bærekraft og varighet. Det er et budskap mange liker. Da kan jeg forstå at noen mener at troverdigheten til merkevaren svekkes når de lanserer dette. Man kunne vel laget lek og moro på en mer bærekraftig og varig måte? :) :unsure:
For Blancpain er det reklame. For Swatch er det butikk.

Jada, jeg følger tankegangen, men dette ER jo ikke en Blancpain, og Swatch gir jo på sin måte også inntrykk av å ha mye fokus på bærekraft.

Ikke noe fan - men synes denne BlancpainxSwatch var mye bedre enn MoonSwatch opplegget. Konseptet virker mer gjennomtenkt denne gangen. De mest fargerike utgavene denne gangen ser imidlertid ut som takras. De mer anonyme fargene sitter mye bedre. Men, 5000 kroner for en slik plastklokke er jo litt overkill. Bærekraft? Når ble plast bærekraft? Anyway; IMHO.

Effektiv reklamekampanje opp mot Swatchgroup kan man ikke nekte for at dette stuntet er. Kontekst betyr alt.

Jeg skjønner at markedsføringen fungerer - og jeg forstår at et slikt stunt kanskje må til for at små sære brands overlever.

Men jeg syns det er 100 % krise. Og jeg mister respekt for BP. Skulle ønske de ikke gjorde dette. Nesten så jeg ikke tror det. Nei, denne reaksjonen er ikke snobberi, mye glede å hente i rimelige klokker, dette handler om følelsene jeg har for BP, og dette insjet bryter med det som har skapt disse deilige følelsene for et flott brand.

@Callahan Rolex gjorde dette for 70-80 (?) år siden, bare ikke i plast, men med ETA;)

---bare ikke i plast, men med ETA;)
Er ikke det det samme, da?

bag.png

j/k.

Jeg er heller ikke sikker på hva min reaksjon ville vært ved Tudors oppstart.
I dag ville alle hatet det. Men - tankeeksperiment:

- FPJ lager en klokke med samme ytre, men annet og billigere urverk til massene
- ALS lager en klokke med samme ytre, men annet og billigere urverk til massene
- PP lager en klokke med samme ytre, men annet og billigere urverk til massene

FPJ ville trolig vært bejublet uansett pga. sin posisjon. ALS...usikker. PP ville blitt brent på bålet.

Men jeg syns det er 100 % krise. Og jeg mister respekt for BP. Skulle ønske de ikke gjorde dette. Nesten så jeg ikke tror det. Nei, denne reaksjonen er ikke snobberi, mye glede å hente i rimelige klokker, dette handler om følelsene jeg har for BP, og dette insjet bryter med det som har skapt disse deilige følelsene for et flott brand.

Men, dette er jo ikke en Blancpain. Det er en Swatch som reklamerer for Blancpain og kopierer designet.

Jeg skjønner ikke denne uoppfordrede, selvoppnevnte merkevarebeskyttelsen. Det eneste som kan skje er at flere kjenner igjen ens ekte Fifty Fathoms på gata.

Om det er positivt eller negativt, er vel opp til den enkelte. ;)

Tror du?

Hvis det kom en Rolex Submariner i dag, med ETA 2824-2 til halve prisen, tror du ikke det hadde blitt en knallsuksess?
Knallsuksessen har allerede skjedd og lever i beste velgående - og heter Tudor. ETA var så sent som i 2016.