Swatch x Blancpain Scuba Fifty Fathoms

En biokeramisk Breguet er et opplagt og naturlig neste steg, da målgruppens proteser er lagd i samme materiale

Screenshot_20230907_215938_Instagram.jpg

Zzzz…dørgende kjedelig, og lite interessant. Selger sikkert drøssevis av de, som irriterer vettet av entusiastene, og det lever nok BP godt med. Money talks.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Hvorfor noen skulle mene at å lage et billig, velfungerende automatisk urverk av kun 51 deler ikke er "skikkelig ingeniøring" skjønner ikke jeg.

Mvh. Ingeniør.

Alt snobberiet mot Swatch får meg nesten til å bli Swatch-fan bare på trass. ;)

Å lage et urverk som holder ikke en gang mål foran det super billig og basisk som 2824-2 ETA, og skape noe fullstendig basert på bruk&kast filosofi, for å senere skryte av at det er bare 51 deler inn i det, er rett og slett latterlig.
For min del, kalles det for "gimmick" salg.

Nå er jeg ingen ingeniør, men jeg har et par patenter bak meg og en del felt erfaring på avansert mekanikk i oljeindustrien.
Blir det nok for å kunne uttale meg?
Jeg kjøpte min Certina DS3 "reissue" i Norge i omtrent 2002-2003 og den fikk aldri service.
Ja det blir 20 år siden.
Jeg brukte den godt før andre klokker kom senere i rotasjon.
Den gikk +5 sekunder per dag når jeg tok den opp igjen, et par uker siden.
Opprinnelig gikk den ++13 sek/dag husker jeg.
Skal man spytte på sånnt fordi urverket har omtrent 130-ish deler og isteden, hyle System 51 farsen?
Det ser ut som noen folk må komme seg ut fra kontoret og grise seg litt, for å oppfatte hva verden er bygget på eller med.
Pålitelighet er Nr1 argumentering når det gjelder ingeniørkunst.
Pyramidene ble ikke laget i kartong papir og System 51 skal falle inn i "the dustbin of history", som et dårlig stunt kommet ut av et fallende samfunn.
IMG_20230827_200832743.jpg

Ingen kvalifisering nødvendig for å uttale seg her. Selvsagt må man jo forvente at verket virker. Det var bare en flåsete kommentar om «skikkelig ingeniøring».

Det er ikke gitt at oppdraget designeren skulle løse var å lage noe som skulle holde i årevis. Og dette verket koster nok laaangt mindre enn 2824.

Men jeg er enig i at 2824 (og det meste annet) er objektivt sett bedre, målt i presisjon og holdbarhet.

Man skal finne klokker med et 2824-2 for omtrent 5k.
Det er det mest produsert urverk evig og produksjonskostnadene er ned til noen hundrings.
Hvordan kan plastdeler høres fornuftig ut, bortsett fra når man vil selge poteter til trøffel pris?

• Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Jada, eller Seiko-urverk.

Jeg sier bare at det er godt gjort å lage et fungerende automatisk verk av så få deler.

Men igjen: godt, presist og holdbart urverk er neppe poenget for de som kjøper Swatch.

..og du kan få Sistem 51 i klokker ned mot 1500 også, forøvrig.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette er vel å legge takhøyden litt vel lavt, selv om du ikke liker dem… :)
Nei, faktisk ikke. Dette har like mye å gjøre her inne som klokken på en telefon eller en smartklokke.

Jeg synes det er søppel fra ende til annen, og et biprodukt av hypen som vannet ut denne hobbyen til et sirkus.

Så får jo andre mene det de vil.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Så få deler på System 51.
Vel...

Mekanisk sett, er det mange drivende konsepter, som kan lett reduseres til minimal mengde av deler.
Minimalt betyr ikke at det er bedre eller vanskeligere å oppnå.
Å øke mengden av delene, på en enkel og grov drivende konsept, er ofte koblet til en bedre fordeling av styrkene/kreftene, for å øke smidighet og minimere en for høy og stressende belastning på enkelte punkter.
Da er det sånn at for min del, jeg ser ikke bestandig på reduseringen på mengden av delene som en bragd.
Prøv å selge en bil motor med bare en sylinder og du skal se.

Nei, faktisk ikke. Dette har like mye å gjøre her inne som klokken på en telefon eller en smartklokke.

Jeg synes det er søppel fra ende til annen, og et biprodukt av hypen som vannet ut denne hobbyen til et sirkus.

Så får jo andre mene det de vil.
Når en av de store gjør noe så (i våre øine) spinnvilt hører diskusjonen definitivt hjemme her. IMHO
Om noen kjøper klokken så hører den også hjemme i dagens. IMHO
Kanselleringskultur er sååå forrige år. IMHO

Disse plastklokkene er jo i seg selv pene, ikke rart hvis original de er kopiert fra.
Min reaksjon handler om BP sitt valg, som jeg ønsket de ikke gjorde.
Kjøp hvis du har lyst, del bilder på TS, gled deg over andre ting enn jeg får glede av.

Når en av de store gjør noe så (i våre øine) spinnvilt hører diskusjonen definitivt hjemme her. IMHO
Om noen kjøper klokken så hører den også hjemme i dagens. IMHO
Kanselleringskultur er sååå forrige år. IMHO

Disse plastklokkene er jo i seg selv pene, ikke rart hvis original de er kopiert fra.
Min reaksjon handler om BP sitt valg, som jeg ønsket de ikke gjorde.
Kjøp hvis du har lyst, del bilder på TS, gled deg over andre ting enn jeg får glede av.
Beundrer din politiske korrekthet.

La det være sagt at jeg bryr meg lite om andre måtte finne på å bruke pengene sine på dette. Men jeg synes fortsatt at dette faktisk godt kunne vært kansellert. Så til de grader.

Men jeg helt enig i at BP kunne valgt en annen vei, men de har vel ikke noe annet valg enn å følge ordre fra de høye herrer som naturligvis er mer interessert i tjene millioner av kroner på noe som koster ingenting enn å tilfredstille minoriteter som faktisk likte de ordentlige klokkene.

I min stille protest mot dette skal Swatch-group få slippe å få noen av mine penger uansett om det er "baksiden av Allers'-klokke eller det originale produktet, som inntil denne trenden kom hadde en viss appell. Ihvertfall BP.

Heldig deg @Jon Henrik
Det kan sikkert løsne seg.
Fordi for min del og med den Breguet praten, fikk jeg lyst til noe annet.
Jeg får ikke klokken ut fra hodet mitt, siden jeg så denne i butikken på Place Vendôme i Paris når den kom ut.
BREGUET-Tradition-7097BB_00.jpg

Og det også :(
Breguet-Tradition-Quantieme-Retrograde-7597-review-3-2048x2048-1-1.jpg

Da var det gjort med pausen fra deilige plast deler
:D
Tilbake til 2023 og galskapet sitt.

Jammen det ER jo det! Og det er kult nok! Jeg synes de er artige. Kommer som sagt neppe til å kjøpe meg en, men jeg ser humoren i det, og det er lov å bare ha det moro med ting. :)
Hver man ha det gøy på sin måte.
Husker du når pastellfarge buksene var "gøy, annerledes og kult" ?
Nå er det sånn at plutselig, hele klokkeindustrien går helt grønn for et år eller helt regnbue for det neste.
Når INGEN stor klokke nettside er kritisk til sånn greie, må du starte å spørre deg selv om HVORFOR.