Tesla Model S

Gratulerer, @Tore

Hvor godt tåler disse batteriene vann? Tenker på den regnskuren som kom i Bergen i går.

Ca. Like bra som elektronikken i alle andre biler vil jeg tro. De er i et tett rom, men man bør ikke leke Land-Rover.

Redigert av en moderator:
:p Det første jeg gjorde etter henting (ca 500m) var å kjøre gjennom en elv. Hevet bilen tll max høyde, men fikk litt panikk og ga gass for å komme kjapt gjennom og dermed senket bilen seg ned igjen midt i elven. Omtrent her, men litt før disse bildene ble tatt:
- Jeg har ikke sett så mye vann før - Bergens Tidende

Tror det så verre ut enn det egentlig var. Den går enda i alle fall.

Skal ta bilder onsdag når nye hjul, foliering, toning, lakkering osv er på plass :D

image00.jpg

Omnomnom...

Redigert:
Ca. Like bra som elektronikken i alle andre biler vil jeg tro. De er i et tett rom, men man bør ikke leke Land-Rover.

Der det største problemet er luftfilteret, men dette kan man jo bygge et høyt innsug til - og det gjør de.

Mitt spørsmål til Tore var egentlig ment som en liten spøk om vestlandsværet;)

Til slutt så fikk jeg også prøvd denne bilen:cool:
Oppsummerer her min opplevelse (andre kan gjerne oppleve noe helt annet - bilen er definitivt verdt prøvekjøring).

Pluss :
-motoren er helt vanvittig utrolig. Jeg har i løpet av årene kjørt en del artige biler på bane - dette her er rett og slett vanvittig:D Plutselig så er jeg tilhenger av el-bil:eek:
-morsomt med stor skjerm. Tipper vi kommer til å se varianter av denne i mange biler fremover.
-dette er en revolusjon når det gjelder bilutvikling! Grattis til Tesla!

Minus :
-setene. Hallo? Hjelper ikke med sterk motor når rumpa glir ut i svingen og man desperat holder seg igjen i rattet:mad:
-det er ikke en premium-bil. Dette var kanskje største skuffelsen for meg - til 800' så forventer jeg premiumfølelse. Bilen støyer(?!!) og gir vesentlig mindre premiumfølelse enn en rimelige utgaver av c-klasse/A4/3-serie.

Konklusjon (for min del)
-håper at BMW/MB/Audi skjønner at de må lage tilsvarende bil med sin velkjente premiumfølelse. Jeg venter med å kjøpe elbil til de har gjort det....

:p Det første jeg gjorde etter henting (ca 500m) var å kjøre gjennom en elv. Hevet bilen tll max høyde, men fikk litt panikk og ga gass for å komme kjapt gjennom og dermed senket bilen seg ned igjen midt i elven. Omtrent her, men litt før disse bildene ble tatt:
- Jeg har ikke sett så mye vann før - Bergens Tidende

Tror det så verre ut enn det egentlig var. Den går enda i alle fall.

OY!
Med en EL-bil så vil vel et verste være å få en karamell! Hvor kraftig den vil være fra en bil vet jeg ikke, men det engangs-kameraet som "bet" meg i fingeren så tenker jeg mitt!

Nå må jeg også være ærlig å si at fingrene mine var langt inne i kameraet....

Men om vann og drifts-batterier skulle møtes?

:cool:

Til slutt så fikk jeg også prøvd denne bilen:cool:
Oppsummerer her min opplevelse (andre kan gjerne oppleve noe helt annet - bilen er definitivt verdt prøvekjøring).

Pluss :
-motoren er helt vanvittig utrolig. Jeg har i løpet av årene kjørt en del artige biler på bane - dette her er rett og slett vanvittig:D Plutselig så er jeg tilhenger av el-bil:eek:
-morsomt med stor skjerm. Tipper vi kommer til å se varianter av denne i mange biler fremover.
-dette er en revolusjon når det gjelder bilutvikling! Grattis til Tesla!

Minus :
-setene. Hallo? Hjelper ikke med sterk motor når rumpa glir ut i svingen og man desperat holder seg igjen i rattet:mad:
-det er ikke en premium-bil. Dette var kanskje største skuffelsen for meg - til 800' så forventer jeg premiumfølelse. Bilen støyer(?!!) og gir vesentlig mindre premiumfølelse enn en rimelige utgaver av c-klasse/A4/3-serie.

Konklusjon (for min del)
-håper at BMW/MB/Audi skjønner at de må lage tilsvarende bil med sin velkjente premiumfølelse. Jeg venter med å kjøpe elbil til de har gjort det....

Du har akkurat samme inntrykk som meg, men jeg endte opp med motsatt konklusjon :)

Kjørte til Tesla-sjappa i en nyere M6 da det skulle prøvekjøres, og der Teslaen hadde masse å stille opp med på egenskaper falt interiøret totalt igjennom i forhold til det tyske (til trippel pris, men likevel). Betjeningsmessig og intrumentmessig er dog Teslaen foran.

Men som sagt - jeg endte opp med bestilling allikevel :)

Men om vann og drifts-batterier skulle møtes?

Det er nok ikke bra. men du vet at du kjører rundt med en bombe i ryggen og masse flammer foran deg når du kjører bensinbil, sant? ;)

Er det slik at det også er kommet en Tesla-foretning i Stavanger/Sandnes også nå? Noen som har vært, og vet hvor det ligger?

Det skal nok være greit. @chrgod var innom og fikk seg en tur. Selv var jeg på Alnabru i Oslo på lørdag. Det var en artig opplevelse!

God tur!

Redigert av en moderator:
Se der ja, takker! Veldig lite info, noen som vet om det er mulighet for prøvekjøring der? Vanskelig å nå gjennom på telefon hos dem. Skal til Stavanger i morgen, hadde vært artig å fått prøvd en slik :)

Jeg kan ikke snakke for den siden av fjorden, men på andre siden(Bergen) ordnet de med prøvekjøring ila noen dager da jeg skulle en tur oppover :)

Tesla Model S var en artig bil å kjøre!

Første overraskelsen, men den lydløse starten uteble, da jeg tidligere har prøvekjørt en del av (Toyota og Lexus) Hybrider. Dette var jeg oppmerksom på.

Det enorme drivet og trykket var enormt! Hvordan den sparket fra og trykket, det var ubeskrivelig! ]8-D
Akselrasjonen var utrolig!

De klager som jeg har lest på støy er jo en selvfølge i en slik bil! Når du ikke har noe motorstøy så hører man selvfølgelig "bare" hjulstøy og vindsus! He, he! Dette minner meg om min tid som seglfly-flyver! :cool:

Setene var flate, og takhøyden i baksetet var lav. Det siste løses veldig elegant med å bestille soltak! Selv ville jeg ikke kjøpt ny bil uten!

Det blir spennende å se hvordan Tesla klarer seg i fremtiden. En ny liten produsent i et marked av store aktører. Jeg håper virkelig de klarer å følge opp med service apparat og kundesupport.

Nå er uansett Tesla først ute, og jeg håper de tar vare på forspranget!
Bensin bilen er nok på full fart ut i "rekreasjonsfeltet" nå! El-bilen er nok fremtiden, og hybrid-bilen et mellom-skritt. Hvor stort dette mellomskrittet er gjenstår å se...

Og ikke minst!
Jeg gleder meg veldig til å høre om alle erfaringer dere nye Tesla-eiere får i tiden som kommer!!