Tesla Model S

Personlig ser jeg ikke poenget med folje:confused: bestil eller kjøp bilen i den fargen du liker ! Får ikke samme glans som med en nypolert bil.
Ser poenget mot steinsprut etc. Men man kjøper jo ikke bil så neste eier skal få fin lakk:confused:
 
Personlig ser jeg ikke poenget med folje:confused: bestil eller kjøp bilen i den fargen du liker ! Får ikke samme glans som med en nypolert bil.
Ser poenget mot steinsprut etc. Men man kjøper jo ikke bil så neste eier skal få fin lakk:confused:

Nå er det langt flere farger å velge på sammenlignet med utvalget av lakkfarger fra produsent. Dessuten gir folien mulighet til å "personalisere" litt, å få noe ikke alle andre har uten at det går hardt utover bruktverdien
 
Nå er det langt flere farger å velge på sammenlignet med utvalget av lakkfarger fra produsent. Dessuten gir folien mulighet til å "personalisere" litt, å få noe ikke alle andre har uten at det går hardt utover bruktverdien

Dette minner litt om argumentene for varetrekket til bil-setene på 70 tallet!
Jeg husker min far kjøpte ny Volvo 144 i 72. Vi satte på varetrekk med samme mønster og farve med en gang. Bilen så ubrukt ut da den ble solgt etter 12-13 år!

Slikt "varetrekk" for lakken kan jo da gi deg en fin bil å selge om noen år. Men, ettersom jeg har forstått, så blir den ikke like blank og fin ved polering?

:cool:
 
Enda enda mer offtopic: hvor mye koster det å få folien av igjen og er lakken under like fin?

Folien skader ikke lakken, tvert imot. Den beskytter lakken mot sol, skit, små riper og mindre stensprut.
Vanligvis koster det 2-3000,. å fjerne det. Avhenger av bil, folien som er brukt, hvor lenge folien har sittet og hvor mye som ble demontert ved montering av folien. Er det blitt brukt feil folie eller folien har sittet på bilen lenger enn anbefalt, kan det ta evighet å fjerne det. Tror en uke på en bil er rekord.:)
Den jobben kan du egentlig ta selv. Eneste du må investere i er tapetfjerner (dampkoker) til 400-500,- eller, hvis det er for dyrt, kan du kjøpe en varmluftpistol på Biltema til 150,-:) Ikke så bra som dampkoker, men det går. Snakk først med noen som kan det, så du får litt forklaring hvordan du gjør det riktig.
 
Personlig ser jeg ikke poenget med folje:confused: bestil eller kjøp bilen i den fargen du liker ! Får ikke samme glans som med en nypolert bil.
Ser poenget mot steinsprut etc. Men man kjøper jo ikke bil så neste eier skal få fin lakk:confused:

Det er mange som ikke ser poenget med dyre klokker.;)
Fargeutvalget er annerledes og det er ikke alle som vil ha en blank bil. Matt farger har vært in siste 3-4 år. Det er nesten som når du bytter rem på uret ditt, bare litt dyrere.:D
 
Det er mange som ikke ser poenget med dyre klokker.;)
Fargeutvalget er annerledes og det er ikke alle som vil ha en blank bil. Matt farger har vært in siste 3-4 år. Det er nesten som når du bytter rem på uret ditt, bare litt dyrere.:D

Jeg må bare si at jeg liker sammenlikningene dine....
Jeg har aldri likt matte biler, og bytter ikke så ofte rem på klokken(e), men sammenlikningen din traff!

Godt skudd!

8-D
 
Nå er det langt flere farger å velge på sammenlignet med utvalget av lakkfarger fra produsent. Dessuten gir folien mulighet til å "personalisere" litt, å få noe ikke alle andre har uten at det går hardt utover bruktverdien

Presis! Å personalisere er et godt begrep! Personlig liker jeg det det innebærer og står for.
Mainstream = :(
 
Da var den første Tesla-jobben gjort. En av mine hyttekunder kom akkurat 3 km for kort, og det er upraktisk når det ikke finnes strøm i nærheten. Men, Minuteman ordner alltid opp!


 
Da var den første Tesla-jobben gjort. En av mine hyttekunder kom akkurat 3 km for kort, og det er upraktisk når det ikke finnes strøm i nærheten. Men, Minuteman ordner alltid opp!



Bummer! Godt de har deg @Minuteman :)

Sånn av ren nysgjerrighet; du fikk ikke vite hvorvidt batteriet holdt det som var lovet dem mtp kjørelengde?
 
Redigert av en moderator:
Bummer! Godt de har deg @Minuteman :)

Sånn av ren nysgjerrighet; du fikk ikke vite hvorvidt batteriet holdt det som var lovet dem mtp kjørelengde?

@mikkemus23

Tror nok at han tok en sjanse på at det skulle gå. Bilen hadde vært inne på et verksted og der hadde de glemt å lade den. Han håpet vel at den skulle gå en mil eller to lenger enn det bilen selv "sa" at den hadde igjen. Bommet altså med kun 3 km.

Jeg synes for øvrig at det var et litt stusselig førermiljø med kun et par knapper på dashen og et par på rattet. Sikkert noe jeg kunne blitt fortrolig med, men det ble ganske nakent der fremme. Det er vel bare jeg som er for gammel ...
 
Redigert av en moderator:
Da var den første Tesla-jobben gjort. En av mine hyttekunder kom akkurat 3 km for kort, og det er upraktisk når det ikke finnes strøm i nærheten. Men, Minuteman ordner alltid opp!



Godt du har strømaggregat @Minuteman, det blir nok ikke siste gang du må hjelpe en Tesla eier.

Rekkeviddeangst er jo det nye moteordet om dagen. Blir på jobben mobbet for at jeg nå kjøpte meg en MB ML350 etter X5'en og betalte like mye i mva og avgift som en ny Tesla. I garasjen på jobben står det nå 5 Teslaer av 20 biler og har inntrykk om det kommer nye Teslaer ukentlig, tøft å stå i mot presset, og forsvarer meg med at jeg ønsker å komme frem samt ha mulighet for å ha med henger.

Den ene Teslaen måtte på verksted etter en uke da den ikke tok lading, og ble stående der i to uker, lånebil en liten Kia.... Så den andre som skulle til Arendal og måtte beregne lading på Brokelandsheia da han ikke fikk fullastet bilen etter en Sverigetur dagen før. Måtte på vei til Brokelandsheia senke farten i fra 100 km/t som var fartsgrensen til 80 km/t for å nå frem.

Greit med litt motvekt til all forgudelsen av Tesla.
 
Redigert av en moderator:
Når en Tesla er "fulladet" er det kun 80%, mener man måtte inn i menyen for å endre til 100%, manuelt hver gang tror jeg det var. Oppgitt rekkevidde er helt usannsynlig, mulig den kan oppnås med planke under pedalen, null radio, lys, varmetråder eller setevarme.
Viking på Brokelandsheia har tauet flere kjørende fra Oslo som ikke rakk lengre til ladestasjon har jeg hørt.
Verksted som har spesialisert seg på oppretting, var det i Drammen tro, må ha arbeider med sterkstrøm utdannelse for å kunne godkjennes.

Jeg liker Tesla, og kunne vurdert hvis det var nummer to bil som kun ble brukt lokalt, ikke som turbilen.
 
@mikkemus23

Tror nok at han tok en sjanse på at det skulle gå. Bilen hadde vært inne på et verksted og der hadde de glemt å lade den. Han håpet vel at den skulle gå en mil eller to lenger enn det bilen selv "sa" at den hadde igjen. Bommet altså med kun 3 km.

Oslo til Damtjern er jo knapt 180 km, så de skal vel klare det med god margin normalt...
 
Redigert av en moderator:
Når en Tesla er "fulladet" er det kun 80%, mener man måtte inn i menyen for å endre til 100%, manuelt hver gang tror jeg det var. Oppgitt rekkevidde er helt usannsynlig, mulig den kan oppnås med planke under pedalen, null radio, lys, varmetråder eller setevarme.
Viking på Brokelandsheia har tauet flere kjørende fra Oslo som ikke rakk lengre til ladestasjon har jeg hørt.
Verksted som har spesialisert seg på oppretting, var det i Drammen tro, må ha arbeider med sterkstrøm utdannelse for å kunne godkjennes.

Jeg liker Tesla, og kunne vurdert hvis det var nummer to bil som kun ble brukt lokalt, ikke som turbilen.

Må bare forklare at det ikke anbefales at batteriet lades opp til 100% hver gang. Derfor er det default-innstilling at det lades til ca 80%. Det betyr ca 30 mil og holder for de fleste til hverdags. De gangene du skal på langtur og trenger full kapasitet, kan (må) du ved hjelp av et par tastetrykk gå inn og stille inn at batteriet skal lades til 100%.
Og "oppgitt rekkevidde" er heller ikke helt presist beskrevet. Du kan nemlig stille inn selv etter antatt kjøremønster. Tesla selv anbefaler at du stiller inn på den innstillingen (som jeg ikke husker hva heter i farta, men) som tar hensyn til at man tross alt kjører en sportsbil og ikke kjører med egg under foten. Dette betyr at rekkevidden går fra ca 50 til 40 mil. (85kwh)
Vil også nevne at det ikke er noen som klager hvis man grisekjører med en BMW M5 og den bruker mer enn den oppgitte 0,99l på mila. 4-500 hester innbyr til frisk kjøring, og da må man godta at den bruker ekstra strøm. :)
 
Redigert:
Oslo til Damtjern er jo knapt 180 km, så de skal vel klare det med god margin normalt...

@snapperhead

Det er neppe noe problem - hverken sommer eller vinter, men i dette tilfellet var altså ikke bilen på langt nær fulladet.

At enkelt dro litt på smilebåndet da bilen ble ladet ved hjelp av aggregatet, kommer neppe som noen overraskelse. Men, jeg er både imponert og forundret over hva Tesla har fått til med denne bilen, og jeg skulle gjerne eid en slik selv.

Edit: Ta med klokker og gi beskjed neste gang du er i Graandalsvegen - og har tid/lyst til mikro-gtg. Gjerne med noe godt i glasset på Danebu eller i Fjellparken ;)
 
Redigert av en moderator:
I sin tid hadde de russebussene aggregat på taket, evt. på henger for de aller kuleste, da tenker jeg det varer hele veien til Dakar :mrgreen:

Det er alt for sjelden at jeg ferdes i Graadalsvegen nå for tiden etter mitt eksil til Vestlandet, men jeg skal gi lyd om det blir noe i løpet av vinteren...

Gamle Opheimsbakken hadde nok ikke trodd sine egne øyne om han hadde sett bil uten bensin :rolleyes:
 
To-tre knapper, det er alt du trenger, akkurat som på en dame @Minuteman :mrgreen:

Ellers kan jeg kort dele mine erfaringer så langt: Mange myter omkring Tesla i daglig bruk, og en del av de første hadde en del småproblemer. Disse er mer eller mindre luket bort, min er f.eks helt feilfri, og resten av småpjasket tunes inn kontinuerlig via SW-updates, delvis på grunnlag av kundenes ønsker og tilbakemeldinger.

Rekkevidde handler om planlegging, og du tyner lett ut over 400km om vinteren også om du kjører normalt. Om vel et år er rekkeviddeangst på langtur historie pga superladere. De som skal til fjells må selvsagt ha strøm der og planlegge, men da er det heller ikke noe problem. Man må faktisk huske å fylle bensin på en vanlig bil også. Jeg har til nå til gode å oppleve noen som helst begrensning ift min tidligere bil.

Merker at det er lett å bli hjernevasket og småreligiøs ja, men skal jeg være helt nøktern er det likevel ingen tvil om konklusjonen. Det er før og det er etter.
 
Redigert av en moderator:
6E13DE05-31C0-4216-B502-789A714F9940_zpswkmryxft.jpg


CB44B343-D01B-4B9D-90C2-81F01DF8BD43_zpsmjx7uid7.jpg
 
Noen med litt kjennskap, både til Tesla og elektro, som kan si hva de vil koste å etablere en hurtiglader-stasjon? Og hva er kostpris for en tilbyder å lade opp fra 0 til 100%?