Tesla Model S

Er det noen "miljø-fantaster" so har tenkt på at det går atom-kraft over det norske kraftnett om natten? Det betyr at "EL-biler som lades om natten" lades med svensk atom-kraft. I tillegg så er det mye tap av kraft som fraktes over lang avstand. Dette reduserer selvfølgelig "miljø faktoren" som noen flagger høyt for el-biler. (For oss som ikke fokuserer på det, er det mer artig med en vass bil!).

Det er en god del av strømmen som blir borte i forbindelse med transport av strømmen. Prosenten husker jeg ikke, men det kommer klart inn her om strømmen er laget av det ene eller andre, Kull er visst den vanligste ressursen. Hvordan en Hybrid kommer inn her, har jeg ikke funnet ut. Fordelen her er at "en liter til produksjon av strøm" vil være det samme også om x dager. Strømmen fra stikkontakten reduseres.

:cool:
 
Nå er vel strengt talt atomkraft en relativt ren kraftkilde. KWh/utslipp er nok et myyye penere tall en kritikerne vil innse.

Den største fordelen jeg ser med elbil (bortsett fra de skapt av staten) er at du har null lokalt utslipp. I en storby vil dette ha stor effekt på luft/bo kvaliteten.
 
Min hovedgrunn for å ønske meg elbil har alltid vært miljøhensyn, men elbil var uegnet til mitt behov som enbilbruker helt til Tesla dukket opp. Da var det som nevnt over så mange andre gode grunner til å ta steget at man fort kan glemme ønsket om å være miljøvennlig, men det er jo egentlig knakende likegyldig. At Tesla har klart å få folk som ikke er interessert i miljøet til å kjøre elbil allerede nå er en bragd vi alle bør sette stor pris på, uansett hva vi kjører selv. Hver dag jeg er ute og sykler eller løper i den elendige byluften er det oppløftende å se en elbil summe forbi. Utviklingen ville uansett komme, men Tesla var en litt uventet kickstart satt i gang av en mann med så høy selvtillit at du må bare le når du tenker på det.

Den lokale effekten er udiskutabel. Mange lever også i troen på at elbilen har samme eller høyere livsløputslipp av CO2 enn forbrenningsbiler. Det er ikke så rart heller når det florerer av feilinformasjon i media. Regnestykket er vanvittig sammensatt, og skal det være sammenlignbart må man tenke totalt livsløpforbruk både på bil og energiproduksjon. Strømmen har utallige små tapsfaktorer på sin vei til bakhjulene på en elbil, men det samme gjelder for bensin og diesel. Du kan jo bare begynne med å forestille deg CO2-fotavtrykket til produksjon og drifting av rigger, skip, videre transport, raffinering osv. Med likt sammenligningsgrunnlag (som f.eks bilstørrelse og energiframføring) og forsiktige tall er elbilen allerede like god eller bedre på livsløp om den går på ren kullkraft. Med en realistisk strømmiks er det ingen tvil. I tillegg kan en elbil gå på 100% ren energi (bortsett fra bygging av infrastruktur til å skape ren energi)

Og skulle vi ha vært så ignorante og regnet så på viddene feil at dette ikke stemmer likevel, så gjelder det uansett bare nåtid. De fleste forstår hvilken vei det bærer med batteriteknologi vs forbrenningsmotorer, og at en elbil skal forurense mer enn en fossilbil kan vi le godt av om noen år når myten ikke har livsgrunnlag lenger. Hvordan kommer vi dit? Ikke ved å kjøre rundt i en oljebrenner i alle fall. En vanskelig erkjennelse å svelge for en motorelsker som meg, men det gjør den ikke mindre sann.

Se f.eks denne:
CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel
 
Redigert:
Rare greier de ladeproblemene....
Jeg forstår ikke helt hvordan dette kan skje... Årsaken er at strømnettet ikke er jordet...

:cool:
 
Jeg tror ikke elektriske biler er fremtiden (fremtiden er langt fremme...). Jeg tror og håper hydrogen er teknologien som til slutt ender opp som miljøvennlig massekonsum-bil.

Men frem til den tid, så er det kult at elbiler er pene biler.
 
Spent på argumentasjonen din her Entropy, en hydrogenbil er strengt talt en elbil hvor energien er lagret i hydrogen og ikke i en batteripakke. Så ser ikke helt hvorfor det skal være så stor forskjell.
 
Klar over det @Mathfjeld.
Men når hydrogen blir en del av infrastrukturen så er det en lik hverdag som drivstoffbiler har idag.
Tross alt så er det noe herk med lading og variasjoner av rekkevidde avhengig av temperatur osv.

Det er jo også blitt en problematikk rundt stjeling av ladekabler i byene nå.
 
Redigert av en moderator:
Hydrogen eller batterier, en av de to vil nok være energibærer for transport i framtiden.

Begge har store utfordringer som må løses før den tid.

Batteri sliter med temperaturavhengighet, slitasje og ladetid.

Hydrogen sliter med at det fortsatt krever betydelig mer energi å lage H2 enn hva det bærer med seg. Det krever også en stor utbygging av produksjonsnett såvel som distrubisjonsnett før det kan benyttes.


Jeg vet ikke hvilke som er moden først, jeg håper det blir batteriet. Logikken min er enkel. Verden er bedre tjent med at vi har ett samlet distrubisjonsnett for alle våre energibehov, uavhengig av om det er til industrien, privat bruk eller transport. Strømnettet er alt på plass for de to første.
 
Redigert:
Klar over det @Mathfjeld.
Men når hydrogen blir en del av infrastrukturen så er det en lik hverdag som drivstoffbiler har idag.
Tross alt så er det noe herk med lading og variasjoner av rekkevidde avhengig av temperatur osv.

Det er jo også blitt en problematikk rundt stjeling av ladekabler i byene nå.

Lading fungerer allerede godt nok med infrastrukturen vi kan forvente om et års tid. Om noen år til er batteriene så gode at stort sett all problematikk bør være borte. Og ikke glem at bensin/diesel kan stjeles like lett som en ladekabel ;)
 
Redigert av en moderator:
Det blir stjelt sykkelhjul over en lav sko også, det gjør ikke sykkelen mindre egnet som et miljøvennelig fremkomstmiddel.
 
Trist.
Det er en holdning at alt som kan stjeles, det stjeles....

<HR>

Det blir spennende fremover. Toyota/Lexus forsker mye på hydrogen. En fordel er at en liter på tanken med råstoff vil være der når du trenger den. Som med bensin. Vanlige bilbatterier tappes etter noen måneder. Hvordan Tesla sine er vet jeg ikke.... Strømmen blir borte i ledningsnettet på veien fra produsent til forbruker. Kull er vanligste strøm-kilde. Og en generator veier...

Hva som blir beste løsning blir spennende! I dag kan en hybrid være best, men Tesla har vist hva en elektrisk bil kan gjøre. Kommer det ladestasjoner og muligheter blir det noe som vil hjelpe. Raske lading og lette batterier vil eliminere behovet for en egen generator (Les: hybrid).

Spennende greier!

8-D
 
Man trenger fremdeles STRØM for å lage hydrogen, altså vil tap på nett og de andre argumentene dine gjelde for både el biler og hydrogen biler.

Ja, det går ann å lage hydrogen på i offshore vindmølleparker for å så sende det til land uten tap, men man må huske at den energien vi da bruker til hydrogen kunne blitt brukt som ren energi på strømnettet, men siden den alt er brukt må man "fylle" på nettet med kullkraft.

Mange gode argumenter frem og tilbake, men @rousp sitt om eksisterende infrastruktur er i mine øyne det beste.
 
Redigert av en moderator:
Det er mye å forholde seg til for å sammenligne fremføringen av elektrisk/fossil energi riktig, men det kan forstås mye enklere med ett ord: Virkningsgrad.

Dvs energimengde brukt pr km kjørt. Denne forskjellen er så stor at det forteller alt du trenger å vite.
 
Må da være mer effektivt med superduper-strøm til hydrogen-stasjoner enn bedre strømnett overalt?

Tenk også andre transport tilbud.
Skip og fly må være temmelig mye lengre stasjonert ved strømpåfyll kontra hydrogen.

Men, dette blir vel en VHS/BETA greie.

Hvilke interessegruppe er sterkest...
 
Jo det høres litt VHS/Beta ut!

og... Hvor mye skal man betale for å lade på en "el stasjon"?

for mange år siden var det egne kilometer tellere på biler med alternative drivstoff. Slik fikk Staten inn tapte"bensin" avgifter på disse bilene. Tro hva marked vil betale i avgifter og kostnader for en tank med strøm?

Kostnadene for en liter bensin en ikke så høy...

:cool:
 
Strømmen blir borte i ledningsnettet på veien fra produsent til forbruker.

Bare for å legge den der død: Energitapet fra produsent til hjul er ekstremt mye lavere på elbil enn på bensinbil.

Bensin taper ca. 20% før den er i tanken (utvinning, raffinering, transport) og nye 70% før den er i hjulene (varme). En elbil taper ca. 10% i nettet, 10% i batteriene og 10% i varme.
 
Bare for å legge den der død: Energitapet fra produsent til hjul er ekstremt mye lavere på elbil enn på bensinbil.

Bensin taper ca. 20% før den er i tanken (utvinning, raffinering, transport) og nye 70% før den er i hjulene (varme). En elbil taper ca. 10% i nettet, 10% i batteriene og 10% i varme.

Kult å vite!

men bensinen taper seg vel ikke på transport fasen? Hvis du da ser bort i fra kjøretøyet som frakter varen. En liter fordamper ikke fra en tett tank!

Hvor har du tallene fra?

:cool:
 
Kult å vite!

men bensinen taper seg vel ikke på transport fasen? Hvis du da ser bort i fra kjøretøyet som frakter varen. En liter fordamper ikke fra en tett tank!

Hvor har du tallene fra?

:cool:

Man kan ikke se bort fra kjøretøyet som frakter varen.

Tallene kommer fra egne kunnskaper, noen år i oljebransjen samt en forskningsrapport jeg sliter med å finne lenke til nå - så den på et elbilforum. Ta nøyaktigheten i hvert enkelttall med en klype salt, men summen er ca. rett.