Tesla Model S

Det koster diesel å frakte diesel. Om du drikker fire flasker kjøpevann, så kan du fylle en av de med olje. Det er ca det som går med i de fire flaskenes livssyklus, dvs produksjon og transport, mest sistnevnte naturligvis.

Om vi skal begynne å regne reelt så blir det fort komplisert. Som de var inne på i en tråd på elbilforumet, det kan være mer miljøvennlig å kjøre elbil eller kollektivt enn å sykle. Energien som kreves til ekstra klesvask, ekstra dusjing og ekstra mat kan faktisk være høyere. Slikt er morsomt å regne på helt til det bikker over og du blir sprø :mrgreen:
 
Hehe. Pass på nå @Tore. Klubben til tom cruise er neste stopp;)

Tesla dekk vs. Sykkeldekk...
Utvinning av aluminium kontra karbon..
Slitasje på asfalt kontra slitasje på sykkelsti.
Batterisyre kontra sportdrikke...
Menneske i dårlig form kontra god form.

Tesla er rått, tesla er først og best og alt det der... Men bedre enn sykkelen?
 
Redigert av en moderator:
Syklistene i byen er bevegelige filtre som gjør så godt de kan med å absorere støv, gasser, tungmetaller , asbestpartikler osv, filtreringsmengde ca 100-150 liter på Max. Så kom dere ut på sykkelen jo flere filtre, desto bedre luftkvalitet får vi! Heder og ære, heder og ære!!
 
Syklistene i byen er bevegelige filtre som gjør så godt de kan med å absorere støv, gasser, tungmetaller , asbestpartikler osv, filtreringsmengde ca 100-150 liter på Max. Så kom dere ut på sykkelen jo flere filtre, desto bedre luftkvalitet får vi! Heder og ære, heder og ære!!

Det der var jammen noe av det beste jeg har lest siden jeg ble konfirmert!
Her er virkelig en som viser ansvar!

Dra ned til Opraen og fyll lungene, folkens! Jo flere som gjør det, jo bedre vil luften bli i Oslo!

Vis ansvar!

8-D
 
Fant dette på Elbilforum angående feil og mangler på Tesla S.


Alvorlige feil (som gir driftsforstyrrelser)

Det rapporteres fortsatt om feilmeldinger knyttet til lading og som følge av det biler ikke lar seg starte på grunn av 12V relaterte problem (Dvs problemet IKKE løst for alle selv med siste utgave software 5.8. ). Løst ekstra batteri, booster eller lader koblet til terminalene bak nosecone er en nødfix(Link). Fortsatt opplever også eiere å komme til biler med åpne vinduer med de alvorlige konsekvensene det kan få for interiøret i norsk vinterklima. . Mange opplever også problemer med å få ladet bilen når det er kaldt: (Link). Avstemming for å se hvor utbredt problemene er her: (Link). [/b] og her (Link).* Se trådene for Sudden death (Link) og Deep sleep (Link). Tomt for strøm på 12 volt ... (Link) for mer info om disse problemene. Det går også rykter om at Tesla holder på å utvikle en ny UMC som virker som er hovedsynderen til problemene med lading.

Videre er det rapportert om to (hvis jeg ikke husker feil) biler med feil som har medført behov for skift av hovedbatteripakke. (Link)

Det er også rapportert inn EN bil som der en har skiftet drivverk dvs motor og gir (årsak til ikke klarlagt) (Link)

Mekaniske/Tekniske feil

- Instrumentskjermer i bil går i sort, lar seg ikke starte, tar ikke lading men klimaanlegg går og trekker på hovedbatteriet.
- Feil med elektrisk bakluke
- Diverse UMCer som slutter å virke av forskjellige årsaker (Indikasjon på at den ikke liker fukt så godt, ryktene sier at nydesignet UMC er på vei)
- Problemer med å få bil til å registere FOB (med nye batterier i FOB)
- Bilen drar til venstre ved pådrag og tilbake til høyre ved regen. (Løst. Demper bak ble etterstrammet).
- Feilmeiding “Air Suspension Failure/Fault".
- Vibrasjon i bilen som merkes i 50-60.
- Høyderegulering har sluttet å virke et par ganger. Står og jobber, men bilen endrer ikke bakkeklaring
- Park sensorene og varsler farer som ikke er der
- Park sensor gir ikke alarm når den skal (som medførte skade på fanger bak)
- Får ikke ladet bilen hjemme (sikring går) etter at en har montert inn dobbeltlader.
- 1 diode i venstre LED lyslist var død (Link)
- 2 dype riper i glasset i førerdøren (Link)
- Bilen dør under kjøring (Mulig brukerfeil men ikke avkreftet) (Link)
- Hanskeromslokket ville ikke låse, fisket frem en låsepinne som hadde gått for langt inn i dekselet
- Dørhåndtaket på førerdøra er helt stuck i 'inn' posisjon
- Feilmeldingen Wehicle Coolant is Low (Ikke tegn på lekkasje)
- Luftfjæring på venstre bak hadde en tendens til å sige ned ved parkering.
- Kraftig lyd ved rattutslag når jeg rygger
- Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag
- Div problemer med Pano tak: Dårlig/skade på tetningslist panoramatak, løs, dårlig montert tetningslist panoramatak, støy fra panorama tak i høy hastighet (dette er det service-bulletin på så dette blir fikset på tidlige biler og helt sikkert ikke ett problem på de sist leverte bilene (Link))
- Vinduer senker seg ikke raskt nok så vinduet slår oppi/henger i listen over vinduet når døren åpnes (Fikses hos Tesla servisesenter med en enkel justering).
- Termostat i aircondition fungerer ikke (får ikke varme i bil)
- "Auto-presenting dor handles" fungerer ikke (Resette skjerm kan hjelpe) (Mulig brukerfeil, bilen går i dvale og håndtak kommer ikke automatisk ut hvis det har stått ubrukt over ett døgn).
- Manglende innfelling av dørhåndtak
- Bilen er skjev pga dårlig/feiljustert luftfjæring
- Slaglyd /dunk i drivverk når en går fra lett pådrag til regenerering
- Dugg i diverse lys (kurvelys, ryggelys, Blinklys, frontlykter)
- Dørhåndtak på høyre fremdør går for langt ut, slik at døren åpner seg når håndtaket går ut (trolig løst på nye biler da det er oppdatert mekanisme på dørhandtak).
- Bil vil ikke lade ved hurtiglader
- Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
- During ved igangsetting
- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil
- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute (dette er vel helt klart ett enkeltilfelle, og nå fikset av Tesla) Link
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrenging i tak
- Dårlig mottaksforhold FM
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere, virker bare en stund..
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Kosmetiske feil

- Bremseklossene henger seg veldig ofte på etter parkering (over natta)
- Alcantaren over framdørene ikke var skikkelig bak dørpakningene
- Kald vindtrekk fra trekanten lengst fram i sidevinduet
- Parallelle riper glass i framkant av førervinduet (Noe inni døra som tar borti?)
- Høy hvinelyd/skrikelyd under fullt gasspådrag (Noen biler utvikler dette etter hvert, Tesla sier at dette er normalt)
- Problemer med at GSM-støy fra mobilen slår inn på lydanleggget på bilen når den ligger under skjermen. (Link)
- Lite område over førerdøren hvor alcantaraen ikke er sikkelig festet/limt - dette er like ved dørpakningen. (Link)
- Liten bit skinn som stikker ut fra rattet i en søm.(Link)
- Mikroskopiske dråper vann inn i forkant av sidevinduene foran når jeg kjørte bilen i børsteløs vask (Link)
- Nesten ikke synlig bulk på kromlisten på bakdøren, like bak fordøra (Link)
- Bil med fordører på bil markant annen nyanse på gråfarge enn resten av bilen levert ut til kunde. (bilen hadde også med riper på panser og 30 mil på kilometer telleren). (Link) Tesla gjorde det eneste fornuftige å gir kunde ny bil og han får bruke bilen utlevert i mellomtiden (Link)
- Grå skumgummilist som er limt rundt innertaket løsner, det er den som går rundt åpningen til glasset
- Løse tetningslister rundt bakdørene (dvs løse nede ved terskelen - har sett denne feilen som gjenganger fra USA)
- Løs interiørdel i frunken, rett over det lille rommet.
- Løs krom rundt bakerste siderute
- Lakken sprukket opp nede rundt begge bakre monteringshullene for takboks
- Plastskjørt som er skjevt/feilmontert ved venstre bakhjul slik at vann renner inn i skjørtet
- Dekslene til festene av takrails er av slett kvalitet, plast... knekker veldig lett ved åpning i minusgrader
- Førerdøra subbet nedi kromlista på undersiden.-
- Panser litt skjevt justert
- Dørpakning på førerdør "dekker" ikke over taktrekk 100%, forskyver seg litt.
- Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
- Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet (Ikke en feil men skal visst være sånn.)
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren
- Løst skinn rundt nakkestøtte
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister (Service Bulletin i alle fall på en list som byttes ut for bedre tilpasning (Link)
- Limrester fra montering av interiørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe

Software bugs

- Bil henger i very high fikk den ikke ned med å trykke på sjerm.
- Må ofte sette bilen i Drive flere ganger før den virkelig går i Drive
- Den nye featuren som kom med software 5.8 «Hill Start Assist» virker kun 15- 20 minutter etter start.
- DAB skifter kanal random eller hopper i spor på musikk lagret på USB. Når dette skjer så skjer som oftest dette i tillegg: Navigasjonskart henger ett lite tiendelssekund når det scroller på 17’ skjerm, Varsellys for airbag lyser 2/3 sekunder på den lille skjermen foran fører, Energimåler på 17’ skjerm skifter fra average til instant, Stemningslys i dører blinker ett litte tiendels sekund
- Fikk følgende feil meldinger i ca. 120km/t: Car is off, Regen is disabled, ABS(?) is disabled, ESP is disabled, Turn over, contact Tesla Service, Skjermen ble etterhvert svart og musikk, klima etc stoppet.* Brems, gass og lys fungerte hele tiden. Bil slått av i fem minutter(i samråd med Tesla telefon support) startet så normalt etter dette.
- Alarmen gikk når passasjer åpnet en dør uten at fører satt i bilen. Nøkkelen var inne i bilen. Muligens en "feature"?
- Airbag-varsellampe blinker sporadisk (Se også punkt DAB radio/USB stik skifter kanal/spor sporadisk)
- Key not Detected feilmeding. Hvis du får den så er det mest sannsynlig lavt strømnivå på nøkkel (kan tømmes ganske kjapt hvis den er lagret lenge i rekkevidde til bilen, enkelt å bytte batteri selv) (Link)
- Charge cable problem"-message når bilen er ferdigladet. (Link)
- Ladehastighet etter Software oppdatering 5.6 er redusert til 13 amp i 400v trefas og 26A fra type 2 stasjon, ikke info fra Tesla i release note skjedd eller hvorfor dette er gjort (Skal være fikset i FW. v5.6 (1.45.45) få bilen oppdatert hos Tesla.(Link))
- Skjermen låser seg i ca. 60 sekunder og melding "Passenger airbag on" kommer opp i dash-displayet sporadisk under kjøring.
- Holder du "taket" på nøkkelen inne i 4 sec så åpner alle vinduene seg (Link). (Ikke en feil men en «feature» med potensiale for STORE negative konsekvenser så vær OBS hvis du går med nøkkelen i lommen og bilen er innen rekkevidden til nøkkelen (som er stor…)*
- Lader ikke når Schuko-kontakt står den ene veien.
- Henger og står veldig lenge timer på "preparing to charge".
- Steg-for-steg navigasjonen hadde en tendens til å låse seg. Ikke rapporter om dette på software oppdatering etter 5.6.
- Dashbordet har resatt seg når jeg setter meg inn.* Får teslalogo og boot.* Første gangen fikk jeg ikke tilbake tripptellerne på høyre side
- Bilbeltealarm begynner å pipe i park.
- Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
- Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
- Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger (feature ikke feil men håper at det kommer en oppdatering som endrer featuren)
- Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive (Feature ikke feil, men håper at det kommer en oppdatering som endrer featuren)
- Feilmelding lav spenning 12v
- Feilmelding dekktrykk (ikke mange rapporter om det lengre)
- 3G slutter å virke
- Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
- Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm (Feature ikke feil, men håper at det kommer en oppdatering som der en får det inn)
- Skjerm låser seg og må resettes (vanlig men «ufarlig» bug.)

Leverings/klargjørings feil

- Bil med 300km på telleren vel levering, normalt er mindre enn 50km (denne sak løst bilen hadde også andre problemer og eier får ny bil) (Link).*
- Bulk ved fotpanel i dørkarm
- Ripe på felger
- Ripe i skinn på baksete
- Dårlig utbedret transportskade på en dør.
- 'Justering' av skjevt montert bakdør hadde resultert i at hele nedkanten av døra hadde fått seg et par knekker i platene*
- Flere store riper/dype hakk på ene sidespeilet (transportskade ikke fikset før utlevering)
- Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
- Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
- Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
- Detailing riper i lakk
- Ripe innside dørkarm
 
Hva er poenget? Om du oppsummerer alle feil noen har registrert på et hvilket som helst produkt får du en lang liste. I tillegg er Model S ett helt nytt produkt, og som alle nye produkter har den en rekke produksjons- og designfeil. De aller aller fleste biler har slike -og de fikses ved service (såkalte service bulletins).

Når du i tillegg tar med bulker og features folk ikke liker i lista blir det hele ganske uinteressant.

Ladeproblemene er selvsagt alvorlige, og de tas alvorlig. Ikkeno problem.
 
Hva er poenget? Om du oppsummerer alle feil noen har registrert på et hvilket som helst produkt får du en lang liste. I tillegg er Model S ett helt nytt produkt, og som alle nye produkter har den en rekke produksjons- og designfeil. De aller aller fleste biler har slike -og de fikses ved service (såkalte service bulletins).

Når du i tillegg tar med bulker og features folk ikke liker i lista blir det hele ganske uinteressant.

Ladeproblemene er selvsagt alvorlige, og de tas alvorlig. Ikkeno problem.

Enig i mye av det du skriver.
Men, var ikke listen over mekaniske/tekniske feil veldig lang ? Har dog ingen som helst aning om hva som er vanlig for en ny bilmodell....
 
Det som er spennende eller skummelt her er SW feil. Det er selvfølgelig et problem som alle nye produsenter har på sine biler. Tesla har kanskje noen ekstra pga deres helelektriske produkt. Men slikt som patching er greit på server men litt skummelt på bil. Uansett så er dette rimelig å få ut til kundene. Kan være dyrt å finne feilene, men Tesla sin håndtering av dette vil vise om merket er liv verdig!

Spennende ! Ja!

Hva skriver eierne her i september?

:cool:
 
Softwareoppdatering er alltid skummelt, men Model S sine programmer bygger på en enkel og velprøvet teknologi (det er Linux i bunn!) som neppe kommer med de helt store overraskelsene. De har også en del år på baken nå med Roadster, og programmene for å styre en bil er temmelig enkle greier sett i forhold til annen reguleringsteknikk.

Jeg er ikke nervøs.
 
Denne listen over feil er latterlig. Skulle f.eks alle Audi- eller BMW-kunder rapportert alle de småfeil som noensinne hadde vært oppdaget ville boken blitt tykkere enn bibelen.
 
Jeg husker da familien på et tidspunkt kjøpte den helt nye BMW 7-serien (rundt år 2000). Lista på den ene bilen ville vært ca. like lang som hele den samlede lista for Model S, og den var inn og ut av verksted i et år.

Da jeg var en av Norges første Mini Cooper-kjøpere måtte hele drivlinja byttes etter 10.000 kilometer.
 
Hva skriver eierne her i september?

:cool:

Alltid litt spennende å være beta-tester, men det er verdt det. Spesielt med noe så nytt og annerledes.

Etter litt over to mnd kan jeg rapportere null feil. Listen over er bare en slags database som ikke sier noe om hvordan bilene har fungert under ett. All ladeproblematikk omtalt i media i det siste (pga litt sært strømnett i Norge) er også nå løst med ny firmware, i alle fall tyder tilbakemeldinger på ulike fora på det.

Om man i det hele tatt kunne vurdere å eie en slik bil så er det bare å prøvekjøre. Bare sørg for å ha finansene klare før du gjør det ;)
 
Med det volum som Tesla har solgt av Model S så ville jeg egentlig vært mer bekymret om det ikke hadde vært denne type feil. Gjennomprøvd teknologi? Kanskje mange gjennomprøvde enkelt deler, men dette er den første ordentlige EL bil av stor kaliber. Hvis det ikke hadde vært småplukk og småfeil hadde det (høyst sannsynlig) skyltes at det hadde vært holdt tilbake. Det ville jeg sett på som verre!

Tesla kommer til å få det tøft i årene som kommer. Jeg anså/trodde ikke det skulle være mulig å komme frem med et nytt bilmerke i dagens samfunn hvor det er så strenge krav til både det ene og det andre! Det koster HFJ mye å utvikle det de har kommet frem til. Og dette står det respekt av!!


Alle som kjenner til Tucker vet hva som kan skje (så alt for lett!)
Tucker 48 - Wikipedia, the free encyclopedia
Bil-firmaet Tucker var langt forut for sin tid og ble (nok høyst sannsynlig) sabotert og torpedert av Ford, GM og Chrysler....

Tesla er et friskt pust som fortjener (så absolutt) den "dra hjelp" Våre Høyt Ærede Politikere gir dem! (Og ikke minst dem som kjøper!!!!) 8-D

:cool:
 
Da er min annkommet :cool:
C6FAE79D-8799-42C0-B0FE-5928984A30A0.jpg

C9CB57D4-ED5D-485D-ADFB-19B0A3EF1EA0.jpg
 
Ville bare nevne at jeg prøvekjørte Tesla Model S for første gang, det er 15 minutter siden. Jeg skjelver enda, for en bil... <3
 
Var på et fagseminar med andre geeks i helgen, og flere av min kolleger som har kjøpt Tesla foredro litt om bilen. Utover de rene elbil-egenskapene synes jeg det var fascinerende at de har såpass åpne programmeringsinterfacer. En Teslaeier hadde allerede laget en mobilapp som gav mye mer detaljert info om bl.a. lading enn det Teslas egen app gir. (Åpne som i kjente og dokumenterte, ikke som i åpne for alle. Selvsagt må man autentisere seg som eier/bruker.)

For en utvikler er det morsomt å få tilgang til så mye data, kommer nok til å lages mange tredjeparts apper både til mobil og til selve bilen! Tesla skal jo slippe verktøy som gjør det mulig å lage apper som kjører på displayet i bilen også.

Vi så for oss noen morsomme fagprosjekter etterhvert :cool: