Tesla Model S

For andre gang på et par år er jeg enig med @Entropy.

Jeg "var med" den gangen unge Larsen gikk svanger med idéen om Autofil. Omkvedet (rettet til oss bilfolk) var at han kun skulle ha med - eller promotere - biler han selv likte, og at det ikke skulle være et program basert på kritisk journalistikk (eller journalistikk i det hele tatt?). Larsen skulle lage et underholdningsprogram, og jeg mener bestemt å kunne huske at programmet lå under paraplyen til NRK's Underholdningsavdeling.

Etter kanal- og navnebytte er jeg usikker på om filosofien er endret, men ettersom jeg ikke har sett ett eneste Broom-program er jeg neppe den rette til å uttale meg om dette.

Så jeg gleder meg til Top Gear kommer med sin dom over produktet. Tipper den er positiv, men med visse innsigelser mot manglende motorlyd (er ikke dette løst med elektronisk lyd, mon tro?)

Redigert av en moderator:
Enig med både @Entropy og @Minuteman. Unge Larsen er ikke kritisk. Men du får en glede i fine bilder og "moro med bil". Både Top Gear og Autofil (var) programmer som både meg, kone og barn syntes er artig å se på. Den faglige nytte er begrenset. MEN du får vite, på en artig måte, hva som er inn, artig og gøy! Det er gleden med bil som er i hovedfokus. Underholding, Riktig! (Broom tror jeg faktisk at heller ikke jeg har sett! Egentlig burde jeg se mye mer på TV så jeg får mest igjen for lisenspengene....).

Selv smeltet is er godt! Bare hold en kopp under, så ikke alt blir borte!

8-D

Journalistikk eller underholdning, uansett hvilke kritererier man vurderer Larsen etter, så er det bånn i bøtta IMHO.

Mannen får orgasme av å se girstangen i en 13-på-dusinet Honda Civic og går i knestående for speilene på en Kia Karens. Mannen har null kred og når det hele toppes med avsporinger til båt og henger (les campGeangvogn) og masse psykotisk latter, er det takk for meg. Det er mange år siden jeg sist led meg gjennom det gnålet.

Takk meg til Top Gear; det er sannelig mye tull der og, men det nesegruse slipper man. Mye god humor er det óg.

:)

?? Top Gear er først og fremst et underholdningsprogram. Selv om de har peiling på bil har programmet aldri hatt fokus på seriøs biljournalistikk. Et program jeg liker å se på (i passelige doser) men som aldri vil påvirke hvilken bil jeg kjøper.

Prøvekjørte Tesla sist fredag. Farlig rask akslerasjon, selv med 5 personer i bilen. Behagelig å kjøre (luftfjæring). Romslig innvendig og stort bagasjerom bak pluss et mindre foran under panseret. Når du betaler 500.000++ så koster hattehylla kr. 1.600 ekstra! En liten plate med teppe på. Someone is getting screwed. Men datteren min likte "Ipad-bilen". Litt usikker på om disse dørhåndtakene tåler underkjølt regn som fryser på karroseriet? Tror jeg venter med å bestille til jeg hører hvilke erfaringer folk har gjort seg i januar og februar med 25 kalde.

Ingen grunn til å vente. Bilen er allerede gjennomprøvd i Canada og Alaska under samme forhold som du finner hjemme, og utallige førstehåndserfaringer fra Teslaeiere til nå gir et positivt bilde. Selvsagt kan den ha sine quirks som dukker opp etter lengre tid, men det skulle ikke være noe mer enn andre biler som går i Norge. De problemene folk har hatt med bilen til nå har stort sett ikke med kulde å gjøre. Dørhåndtakene er i følge Telsa testet med 8mm islag utenpå.

Er enig i at prisen på hattehyllen virker OTT, men etter å ha spart 8-900 000 i avgifter betaler jeg det med et smil ;)

Forresten sjekket jeg nettopp pris på hattehylle til en Audi A3 hos Møller for en kunde, og den kom på trivelige 4900 kr, så Tesla er kanskje ikke så ille likevel.

Journalistikk eller underholdning, uansett hvilke kritererier man vurderer Larsen etter, så er det bånn i bøtta IMHO.

Mannen får orgasme av å se girstangen i en 13-på-dusinet Honda Civic og går i knestående for speilene på en Kia Karens. Mannen har null kred og når det hele toppes med avsporinger til båt og henger (les campGeangvogn) og masse psykotisk latter, er det takk for meg. Det er mange år siden jeg sist led meg gjennom det gnålet.

Takk meg til Top Gear; det er sannelig mye tull der og, men det nesegruse slipper man. Mye god humor er det óg.

:)

Nemlig, det er det det er, humor. Elsker når de slakter populære bilmodeller og gang på gang lite subtilt antyder at folk flest er idioter :cool:

Nemlig, det er det det er, humor. Elsker når de slakter populære bilmodeller og gang på gang lite subtilt antyder at folk flest er idioter :cool:

Jeg har alltid sett på "Larsen sine programmer" som en norsk variant av Top Gear (eller "forsøk på", om du foretrekker det).

Det hele er ren underholdning og legger vekt på bil-glede (og da holder jeg unna båt-tullet) og moro. Jo, Larsen har nok litt annet budsjett og legger listen for "glede" litt lavere enn Top Gear. I England har de nok et litt annet budsjett...

Skulle mann brukt programmene for å få kritisk jornalistikk og som hjelp/innspill til bilvalg så må mann nok tilbake til svenske "Trafikk magasinet". (Hvis noen av dere er gamle nok til å huske det! Det gikk på svensk TV på 70'tallet!).

:cool:

Jeg tør å spå at Broom sin reportasje er like nevenyttig som en smeltet pinne-is. Larsen er jo begeistret over alt fra skikkelige drittbiler til gode biler, og helt umulig å vite om dette er meninger som er kjøpt og betalt eller god bil-journalistikk. Gleder meg til å se top gear sin review av den...

Du mener Jeremy Clarkson sin "POWEEEEEEEEER!!!" er mer konstruktiv? :eek:

Folk flest er idioter. Trenger neppe utdypes ...

Top Gear er underholdning, ingen tvil om det. Men, når de en sjelden gang tar en skikkelig test av en bil så gjør de det med glans. Merkelig nok er det slik at folk flest tror de har like god greie på bil som de tror de har greie på fotball - og i virkeligheten har de ikke greie på noen av delene. Det vil derfor være en haug med misfornøyde "folk flest" (unngår bruk av ordet idioter her) som tror de har kjøpt seg en bra bil og som opplever at den slaktes i Top Gear. Her kunne jeg referert til enkeltmodeller, men lar det ligge av hensyn til blant annet Cayenne-eiere.

Folk flest er idioter. Trenger neppe utdypes ...

Top Gear er underholdning, ingen tvil om det. Men, når de en sjelden gang tar en skikkelig test av en bil så gjør de det med glans. Merkelig nok er det slik at folk flest tror de har like god greie på bil som de tror de har greie på fotball - og i virkeligheten har de ikke greie på noen av delene. Det vil derfor være en haug med misfornøyde "folk flest" (unngår bruk av ordet idioter her) som tror de har kjøpt seg en bra bil og som opplever at den slaktes i Top Gear. Her kunne jeg referert til enkeltmodeller, men lar det ligge av hensyn til blant annet Cayenne-eiere.

For ellevte gang denne dagen er jeg enig med @Minuteman her.

At Top Gear skal teste Model S tror jeg sitter langt inne. De "testet" Tesla Roadster for noen år siden. Det medførte at Tesla anla sak mot BBC fordi "Top Gear" lot som bilen gikk tom for strøm og måtte taue den til depot. Bilen var ikke tom for strøm og det var tydeligvis bestemt på forhånd at testen skulle ende slik.
Når det er sagt, jeg underholdes av "Top Gear", men ser på det som nettopp det, underholdning og ikke opplysning.

Var ute med noen gamle kompiser for noen uker siden.
Han ene hadde akkurat fått sin Tesla og en annen venter sin i løpet av høsten.

De var begge svært fornøyde med sitt valg og lurte på hvorfor i all verden ikke vi andre hadde bestilt? Man sparer jo tross alt en "bøtte" med penger som ellers går til avgifter?

En nær kompis av meg var da helt enig - han var faktisk så enig at han skulle bestille seg en Tesla dagen etter hvis noen av oss (vi var vel en 10 personer - alle mer eller mindre bilinteresserte) kunne svare på ett spørsmål.

Joda - alle vi heiet han frem og ventet på spørsmålet. Spørsmålet var :

Navngi en - det holder med en - amerikansk bil som kan vise til god byggekvalitet?

....vi klarte rett og slett ikke foreslå en eneste modell.

Han ene hadde akkurat fått sin Tesla og en annen venter sin i løpet av høsten.

De var begge svært fornøyde med sitt valg og lurte på hvorfor i all verden ikke vi andre hadde bestilt? Man sparer jo tross alt en "bøtte" med penger som ellers går til avgifter?

En nær kompis av meg var da helt enig - han var faktisk så enig at han skulle bestille seg en Tesla dagen etter hvis noen av oss (vi var vel en 10 personer - alle mer eller mindre bilinteresserte) kunne svare på ett spørsmål.

Navngi en - det holder med en - amerikansk bil som kan vise til god byggekvalitet?

Corvette C7 skal vist være bra :).

Hadde en Silverado pickup som arbeidsbil ei stund, meget solid sak det, selv om plastkvaliteten på interiøret ikke akkurat imponerte.

Ingen problemer;
* Toyota Camry!
Toyota er et kjent merke på "kvalitetstronen", og innenfor Toyota er Camry ansett som de bedre.
Camry lages i Kentucky. 8-D

En annen sak er at å "spare penger" på å kjøpe ene eller andre bilen blir litt søkt, da det er noe som taper seg i verdi og mann uansett på fremskaffe pengene. Dersom man trenger en bil på aktuelle tidspunt etc kan det bli annerledes....

Ingen problemer;
* Toyota Camry!
Toyota er et kjent merke på "kvalitetstronen", og innenfor Toyota er Camry ansett som de bedre.
Camry lages i Kentucky. 8-D

En annen sak er at å "spare penger" på å kjøpe ene eller andre bilen blir litt søkt, da det er noe som taper seg i verdi og mann uansett på fremskaffe pengene. Dersom man trenger en bil på aktuelle tidspunt etc kan det bli annerledes....

Ahhh....der har man svaret hvis det spørsmålet kommer opp igjen:cool:

Forhåpentligvis så kan man svare Tesla om en tre-fire års tid. Uansett - en banebrytende bil som jeg håper inspirerer de andre tradisjonelle merkene. Om fremtidens bil er helt elektrisk, ladbar hybrid eller hydrogen har vi nok svaret på i løpet av de neste 10 årene:confused:

Jaja, en bilbrann i ny og ne må man da tåle :p Har hatt brann i bil før, kjempegøy! Sprang til nærmeste hus og spurte: Har du en 10mm nøkkel NÅÅÅÅÅ liksom? Klarte akkurat å berge resten av bilen (en Saab 99 :cool:), men elanlegget var toast. Fikk tak i nytt elanlegg som jeg trodde passet, men det ble litt av en røre, tut når jeg blinket, vindusvisker i stedet for langlys osv. Helt galematias. Dagens bilanekdote brought to you (inspired) by Tesla Motors.