Tråden for oss med rettskrivings- og grammatikk-OCD

Jeg lurer litt på: sier du "for så vidt" eller "forsåvidt"?
Ikke noe jeg skriver særlig ofte tror jeg, men mistenker jeg bruker "forsåvidt" ...
Heldigvis skrev jeg «Men flott at man kan tilpasse eget skriftspråk etter smak og behag, det gjør jeg ikke sjelden selv».

Et lite mindretall av oss er over gjennomsnittet opptatt av rettskriving. Spøkefullt sier vi gjerne at vi har OCD (obsessive compulsive disorder), altså en tvangslidelse.

[...]

Mikroskopiske detaljer for mange, jeg vet... Men i denne tråden er det altså lov!

Kul tråd, @aek. Men det skal da være bindestrek i "obsessive-compulsive disorder" ... ;)

Redigert av en moderator:
62C1A6EA-3446-4E1D-BF7E-FAAE85E527B9.png.jpeg

VG har lav kvalitet.

Redigert:
En av grunnene til at nettaviser inneholder endel skrivefeil er vel at artiklene ofte blir skrevet i all hast for å få nyheten ut fortest mulig.
Kravet om å være først, samt lesernes krav om kontinuerlige oppdateringer har nok vært med å forringe kvaliteten på språket.

Joda og fjellskrev er sikkert artig å overvåke men saken blir noe annet når befolkningen evakueres pga skrev i fjellet som både er større og mer bevegelseslystent enn normalt.

"Skredet" er opplagt feil, da mannen som uttaler seg jobber i fjellskrevovervåkingen.
Det er finurlig hvordan han benytter laser til punktvis overvåking av skrevet, med dette kan muligens @Mathfjeld utdype hvordan gjennomføres.

Det fremstår for meg logisk at skrevet blir større ved nedbør, og når man bruker sine begreninger for å måle skrevets størrelse.

Bare et innspill. Jeg foretrekker å bruke ordet klokke fremfor armbåndsur. På samme måte som jeg sier jeg går ut en tur - og ikke at jeg skal ut å spasere.

Skrivefeil

mobiltelefonen og deres stavekontroløer skyldes mange feil. Er det en god kontrollrutine går det bra og man kan rette eller spørre den om rett stavemåten. Er den dårlig blir det mye feil I alle fall om man går fra en god til mindre god.

:cool:

Utropstegn. Huff.

utROPstegn kalles det av en grunn. Hvorfor må noen ROPE via utROPstegn når det de skal si er helt ordinært og som egentlig ikke krever utROPStegn?

Hvis det er en sperring en plass og noen dør dersom du kommer innenfor; bruk gjerne utropstegn. Hvis ikke - unngå dem i ordinær tekst.

Har en på jobben som bruker ! bak hver forbanna setning. Jeg blir så "!". :mrgreen:

Utropstegn. Huff.

utROPstegn kalles det av en grunn. Hvorfor må noen ROPE via utROPstegn når det de skal si er helt ordinært og som egentlig ikke krever utROPStegn?

Hvis det er en sperring en plass og noen dør dersom du kommer innenfor; bruk gjerne utropstegn. Hvis ikke - unngå dem i ordinær tekst.

Har en på jobben som bruker ! bak hver forbanna setning. Jeg blir så "!". :mrgreen:

Jake: Well, maybe I don’t use my exclamation points as haphazardly as you do.

Elaine: You don’t think that someone having a baby warrants an exclamation point.

Jake: Hey look, I just chalked down the message. I didn’t know I was required to capture the mood of each caller.

Elaine: I just thought you would be a little more excited about a friend of mine having a baby.

Jake: Ok, I’m excited. I just don’t happen to like exclamation points.

Elaine: Well, you know Jake, you should learn to use them. Like the way I’m talking right now, I would put an exclamation points at the end of all these sentences! On this one! And on that one!

Jake: Well, you can put one on this one: I’m leaving!

Utropstegn. Huff.

Jøss, jobber du med Jonny?:p

Råflott. Jeg ser det brukt her inne som kompliment ved unboxing. Tanken er sikkert at klokken er både rå og flott, og derfor må være råflott. Betydningen av ordet råflott er imidlertid sjelden positiv.

En student som spiser på Noma to ganger i uken lever råflott.
Det er råflott dersom Baker Bjarne på hjørnet kjøper Panamera firmabil og sponser hele skilandslaget med submarinere med Bjarnebrødlogo på skiva.
Etc

Slik sett kan det nok stemme at mange klokkekjøp her inne kan beskrives som ekstravagante, luksuriøse, outrerte, overdrevene, overdådige eller andre synonymer for råflott, men det avhenger vel av kjøpesum og kjøpers personlige økonomi. Kjøper jeg meg en platnia PP er det råflott. Gjør Røkke det, er det ikke mer råflott enn når jeg kjøper meg en halvliter.

Ellers er jeg veldig enig i dine tanker rundt misbruk av utropstegn. Spesielt når det kommer flere på rad merker jeg at jeg på konsentrere meg om å puste med magen.

Redigert:
Spørs på halvliter´n?
@Tore fikk en råflott halvliter i Bergen engang. Den var så råflott at den nesten ble drukket opp på null komma niks. Han drakk den slik fordi han trodde den skulle forsvinne foran nesen på han. Paradoksalt nok så forsvant den foran nesen på han også, helt konkret forsvant den like under nesen. Vi snakker råflott øl altså.

-Du burde unne deg mer råflott øl.

Spørs på halvliter´n?
@Tore fikk en råflott halvliter i Bergen engang. Den var så råflott at den nesten ble drukket opp på null komma niks. Han drakk den slik fordi han trodde den skulle forsvinne foran nesen på han. Paradoksalt nok så forsvant den foran nesen på han også, helt konkret forsvant den like under nesen. Vi snakker råflott øl altså.

-Du burde unne deg mer råflott øl.

Dette husker jeg naturlig nok ingenting av, med mindre det var den ølen som holder 41%. Men det var ikke en halvliter, bare en kvart tror jeg…?