Hva sier krystallballene dine om kryptovaluta? Tror du på fiat i fremtiden?
Selvfølgelig skal nasjonal valutaene ha et problem så snart statsobligasjonene skal ha det.
Som vi har sett i en del land allerede.
Men alt handler om tillit : markedets/verdens tillit i en befolkning og folkets tillit i landet sitt er avgjørende.
Det Japan (BoJ) tillater seg er ikke vanlig og ikke anbefalt for de andre.
Og verdensmarkedet tåler det godt: det er forstått at Japanerne er et veldig patriotiske folk som selv kjøper sine statsobligasjoner og skal gjør alt for å støtte nasjonen sin, uansett hvor ille det blir.
Det er bare å se hvordan Japanerne oppfører seg i de vanskeligste tider (etter 2011 Tsunami under).
Ikke noe "hver mann for skinnet sitt" der.
Det skal ikke gjør majoriteten av de vestlige populasjonene.
Skulle statene ha store problemer, skal folk kjøpe Bitcoin, gull, sølv, andre valutaer, begrave ned pengene etc...
Patriotismen/nasjonalismen er ikke sterk nok og folk snur ryggen til staten.
Å tvinge internasjonale idealer for å oppnå ET verdens system er en "Make It or Eat Shit" forsøk : det fins ingen middelvei der.
Det har forstått European Central Bank når de var omtrent alene for å kjøpe EU statsobligasjonene i det siste.
ECB eide 40% av Eurosonens gjeld opp til 2019 og nå er de på snart 70%.
Jeg vil si at jeg har aldri sett på de seriøse krypto (for eks Bitcoin) som ekte valuta og grunnen er veldig bra forklart der av en ex Bridgewater analyst.
Han forklarer også hvorfor valutaene har et problem.
"First, let’s not kid ourselves. Bitcoin in its current form is not a viable candidate as a currency replacement.
If we measured the US annual inflation in Bitcoin instead of dollars, you’d have seen 275% inflation in 2018, -50% deflation in 2019, -75% deflation in 2020.
A healthy society cannot function with that kind of price volatility.
The currency must be stable enough that if you get paid on Friday you know what kind of dinner you can buy on Sunday.
While it may mature in the future, Bitcoin as it exists is largely a speculative asset."
ZeroHedge - On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero
www.zerohedge.com
Jeg forventer (i de minste ti år som kommer) at det politisk- og finanssystemet vi lever på, skal gjør ALT for å overleve.
Og det betyr mye stygg inkludert False Flag, noe som er en kjent teknikk.
Historisk sett ender det aldri i kjærlighetshistorie mellom folket og institusjonene.
Fortsatt tror jeg at Norge blir et land som skal greie seg ganske bra gjennom stormen.
Selvfølgelig blir det avhengig om valget politikerne våre vil ta: om hvis de følger EU/USA sin politikk eller ikke.
Og der krysser jeg fingrene.
Sentralbankene jobber på å digitalisere valutaene sine: mange vil kaste seg i blockchain bingen, inkludert IMF med en verdensvaluta lignende til den eksisterende SDR (Special Drawing Rights).
Men det som også er kjent, er at statene liker aldri å dele sitt monopol på noen ting og slett ikke på valuta markedet.
Og der kommer vi med Christine Lagarde som sier nå at Bitcoin må "reguleres".
Det var egentlig noe mange forventet.
IMF sitt mål er å ha et internasjonalt skattesystem i en kontantløse verden med negativ renter.
Det er egentlig et nytt skattesystem.
Jeg tror ikke at jeg trenger å forklare hvilken makt dette kunne gi til disse folk...
En bank-run blir umulig og alle konvertering fra valuta til noe annet blir beskattet nok for å skremme de modigste.
De som åpner kjeften sin på gatene kunne bli gjenkjent av software og bankkontoen kunne bli stengt med lite til ingen andre mulighet for å leve enn å liksom "veksle 1 kylling mot 10kg pottet" (barter).
Kontantløse/negative renter agendaen er Larry Summers sin idé men Kenneth Rogoff har også vært med.
Jeg mener at det blir veldig vanskelig å oppnå, spesielt med oppgangen i hackings angrepene som kunne da lamme en hel nasjons økonomisk system.
Og ikke alle er i bevegelsen, heldigvis.
Den Østeriske sentralbanken har nettopp startet en pro-kontant kampanje som går imot ECB sine prosjekter.
Die österreichische Nationalbank hat eine Informationskampagne gestartet, die das Bargeld unterstützt. Ob sie sich damit auf Kollisionskurs gegen die EZB befindet, wird sich zeigen lassen.
deutsche-wirtschafts-nachrichten.de
Det jeg forventer er at en statsgjeld/valutakrise skal utvikle seg først i "emerging markets"og gnage seg til Eurosonen.
Tiltakene EU kunne innføre for å stoppe kapital flyktet ville fortsette å undergrave folkets tillit i institusjonene.
Det kan utløse en seriøs panikk og revolusjoner.
Derfra skal ekstremt mye kapital prøve å søke ly : i Dollaren og i krypto hvis den kan.
Det er det også Christine Lagarde vil bekjempe med sin "Bitcoin regulering" tenker jeg.
Noe sånn kunne nedlegge Euroen eller Eurosonen som har allerede store vansker.
www.dlacalle.com
Min personlig mening er at EU sin føderal ambisjon skal feile og at unionen skal ikke overleve som den er.
Unionen skal oppleve en politisk, sosial og økonomisk krise om noen får år... Jeg ser det starte om 2 til 3 års tid.
US Dollaren skal ikke snart krasje som mange tror eller påstår, spesielt hvis mange synkende valutaer blir konvertert i $.
UD$ skal bli den siste valuta som skal krasje tenker jeg.
Men den skal ikke bli verdensvalutaen om 10-15år fremover, det tviler jeg på.
Sånn har det uansett bestandig vært.
Fra 2015.
Også her er det noe å lese som viser en utvikling.
https://wolfstreet.com/2020/12/31/u...ent-deficits-dollar-hegemony-in-slow-decline/
Bitcoin og lignende krypto som ikke er 100% anonym på transaksjonene sine skal komme under en vis kontroll av statene: det de vil ha er inntekt og monopol.
Da skal de bygge nye lover rundt.
Kryptoene som er anonyme skal bli jaget, demonisert og folk som bruker de, straffet.
Målet er INGEN anonymitet på verdensmarkedet. Alt skulle beskattes.
Dagens politikk handler fortsatt om kontroll og sentralisering og det blir det til det krasjer fullstendig.
Hvis det er noe jeg er sikkert om, er at krasjen er uungåelig.
De nasjonal valutaene skal fortsette å eksistere uansett at en del skal miste glansen sin.
For Euroen er jeg litt mer skeptisk.