Jeg har prøvd å forklare en del ting tidligere : angående verdens markedet, politikk etc og hvordan disse beveger seg i sykluser.
Alt i alt, når man ser på bunnen av det, er det veldig tydelig på at "Tillit" er faktoren som bestemmer sist, foran Kvantitet.
Og det er mange enig på.
Sivilisasjoner, nasjoner, unioner, riker, markeder/økonomier, religioner og politiske bevegelser reiser seg og faller.
De reiser seg når tilliten i disse vokser og faller når tilliten i disse minsker.
Kvantiteter av naturressurser eller valuta som er "trykket" kan ha en innflytelse på vekst faktorene, men i enden blir bare alt et spørsmål av tillit folket og markedet har i statene og institusjonene som styrer disse faktorer.
Venezuela og Sør Afrika er gode eksempler om land med massive ressurser som lider på grunn av destabilisering og tillitsbrudd i sektorer som samfunn/system/institusjoner/politikk etc.
Tillits mangel eller tillits kollapse skal selvfølgelig skyve unna potentielle investorer eller skape en kapitalflykt og det, fra land til land eller kontinent til kontinent.
Politiske eller økonomiske sanksjoner (uansett hva de er motivert av) kan skape en del skader på landene men alt i alt, skulle verdensmarkedet stole på de sitt/sin samfunn/system/institusjoner/politikk/ledelse etc hadde ting vært ganske annerledes og mer positive.
Her gjør jeg en visuel prøve (med plus+ og minus-) om hvordan tillits syklusen beveger seg og jeg starter med "Stor tillit" fordi man kan aldri si at 100% av populasjonen eller markedet stoler 100% på en stat, institusjonene sine, en union eller et rike.
Det gjelder også for et verdens system som vi har nå. Disse vil ha mindre eller større lignende sykluser.
+++++/- Stor tillit (topp)
++++/- -
+++/- - - Neutral
++/- - - -
+/- - - - - Stor mistillit, håp er borte
Reset /Skift i politisk / økonomisk modell (styringen blir erstattet)
+/- - - - - Skift i forventningene, håp vokser igjen
++/- - - -
+++/- - - Neutral
++++/- -
++++/- -
+++/- - - Neutral
++/- - - -
Man kan si at det beveger seg som en pendel og pendelen skal kommer tilbake med samme kraft som den ble sendt med.
Høyere et rike reiser seg, større er fallet.
Det vi ser, er at mens tillits kurven vokser, en sentralisering i de politiske og økonomiske sektorene utvikler seg.
Man kan se på det som at tilliten folk har i statene/institusjonene* tillater en sånn utvikling.
Noe som kommer med ulemper og disse ulemper skal senere generere mistillit som skal føre til fallet av disse*.
Alt er koblet sammen.
Her ser vi et eksempel om hvordan følelser styrer markedet.
Tillit er selvfølgelig en viktig bifaktor.
Et annet utsikt som kan også tilkobles til andre ting enn markedet.
Jeg mener at politisk og økonomisk sett, vi står allerede på andre side av "Stor tillit (topp)" og har passert "Neutral" punktet i 2015.
Det er basert på observasjonene mine fra
internasjonale politiske, geo-politiske og økonomiske hendelser.
++++/- -
+++/- - - Neutral (2015)
++/- - - -
Nå kommer vi tilbake til den "Great Reset" World Economic Forum snakker om.
W.E.F er ikke blind og har sett hvordan ting har snudd seg verden over siden 2015.
Organisasjonen og sine "satellitter" kaller svingen for "populisme", "nasjonalisme" etc.
Trump og andre "populiste" ledere er tydeligvis bare symptomer av et dypere problem.
Problemet er egentlig at folket mister tillit i "ledelsen" sin, som er definert av de nåværende etablerte institusjoner.
En observasjon: hver tidsperiode (hvor et dominerende rike faller) har hatt lignende "populiste" ledere som skilte seg ut fra de vel etablerte kreftene. Det er et symptom man må ikke overse.
Løsningen W.E.F kommer med, er selvfølgelig skapt for gå gjennom en Reset og overleve den ved å ta mer kontroll.
Historisk sett har ingen "institusjon" gitt seg på en frivillig måte, men disse blir uansett erstattet gjennom en "ekte" Great Reset.
Fenomenet er også tilkoblet til rike syklusene.
Og som tidligere observert, eliten som fører et fallende rike hopper ikke over til neste rike som reiser seg.
Disse "krefter" er først og fremst uønsket på grunn av tillits mangel.
Vi må også notere at vi finner oss ikke i en liten syklus skift: som W.E.F sier, vi står foran en industrielle revolusjon med vekst av automasjon, kunstig intelligens etc...
Men den kommer også med konkurrerende krefter som reiser seg i Asia, mens vesten sliter med økonomisk og sosial destabilisering som stammer fra før "koronakrisen".
Vårt nåværende verdens "system", som er styrt av de vestlige kreftene vi lever med og kjenner (FN, USA som førende politisk og økonomisk "rike", W.E.F, B.I.S, World Bank, EU som førende politisk og økonomisk kraft etc etc) har tydeligvis et stort tillits problem foran seg.
Det ser vi med kritikkene og misnøyen som blomstrer.
Noe som kan ikke fullstendig stemples som "konspirasjonsteorier" fremmet av ustabile sjeler.
Det jeg ser for meg.
Det blir en industri revolusjon og en Reset, akkurat som det har skjedd før gjennom historien, men ikke en "Great Reset" som W.E.F har tenkt seg.
Grunnen er enkelt : tilliten i de etablerte "krefter" skal bare fortsette å falle og skal ikke komme tilbake før "Styringen blir Erstattet".