Den første klokken mottok jeg for nesten to uker siden. Klokken er kjøpt av et medlem her på sonen.
WTF? En iPhone?
Heldigvis ikke.
En gammel Seiko Speedtimer kronograf.
Bedre kjent under typebetegnelsen 6139.
Muligens verdens første automatiske kronograf.
Da jeg så annonsen her på TS sendte jeg ganske raskt en melding til selgeren. Jeg visste veldig lite om Seikoer, men syntes dette var en kul klokke og jeg likte Pepsibezelen på den. En Rolex GMT med Pepsi- eller Colabezel har lenge stått på ønskelisten min, så dette kunne være et fint substitutt og en ventepølse.
I annonsen sto det at klokken var fra 1979, og jeg kjøpte den i den tro at den var fra det året. Siden jeg er nerd og liker å vite mest mulig om ting jeg eier, begynte jeg å lese mye om Seiko 6139 og modellens historie. Etter å ha lest en del ble jeg veldig usikker på denne klokken. Det var flere ting som ikke stemte med en 6139 fra 1979. Først trodde jeg kanskje det var en frankenwatch, men tenkte at det spilte egentlig ikke så stor rolle siden klokken så bra ut og det var et impulskjøp og ventepølse. Etter mer research fant jeg imidlertid ut at klokken ikke er en frankenwatch - alt ved den (muligens med unntak av lenken) er originalt men ikke fra 1979 slik jeg først trodde. Klokken er 10 år eldre, og er produsert i mars 1969. Dette er en versjon laget kun for det japanske markedet.
Dvs. at dette er muligens en av verdens første automatiske kronografer. Både Zenith El Primeo og Heuer/Breitling/Hamilton/osv. sitt kaliber 11 kom også i 1969, men ingen er egentlig enig om akkurat hvilken som var de første.
For dem som er interessert finner man mer info om dette her:
Just Because: Seiko 6139, The Other First Automatic Chronograph — HODINKEE - Wristwatch News, Reviews, & Original Stories og ikke minst her:
Project 99 -- Parts One and Two. Der står det også mer om de mystiske klokkene produsert i mars 1969 - slik som denne.
Hadde dette vært en Rolex eller et annet høystatusmerke hadde jeg gjort tidenes kupp, men siden det er en Seiko er ikke det noen særlig forskjell på prisene på en 1969 og en 1979. Klokken er imidlertid så spesiell at den i mine øyne ikke er en ventepølse, og den finner nok en evig plass i klokkeboksen sammen med de andre keeperne.