Det vil jo aldri kunne være noe 100% rettferdig ventelistesystem basert på genuin klokkeinterresse. Eller kundehistorikk. Noen kunder er viktigere enn andre, uavhengig om de er klokkenerder eller ikke. Og noen kunder er flinkere til å "smiske" en andre, dvs både vise sin genuine interesse i butikken, eller fremstille seg som det. Men poenget er at det uansett system eller "prinsipp" ikke vil være mulig for forhandler å være 100% rettferdig. For hvem fortjener egentlig å få kjøpe mest? Førstemann? En som har spart hele livet og vil kjøpe sin første klokke? Kanskje til en markering i livet? Klokkeentusiasten som er genuint interessert? Men som solgte forrige klokke for å kjøpe ny? Eller rikingen som handler klokker jevnlig? Men egentlig ikke vet hva han handler? Eller entusiasten som ikke har kjøpshistorikk på annet enn de mest populære rolex, eller kun samler på rolex?
Hva skal egentlig være objektive kriterier for å bli kvalifisert eller diskvalifisert?
Det kan jo hende Bjerke ønsker å tilfredsstille både rikingen, førstegangskjøperen, og entusiasten? Det går ikke å lage et transparent system for alle tre... For hvordan kan de egentlig vite hva som er en god kunde eller ikke? Hvordan de vite om det er en entusiast eller flipper? Hvor går grensen mellom de?
Det vil alltid være en viss grad av tilfeldighet/uvisshet, i kombinasjon med både ift tidspunkt, trynefaktor, osv som forhandler må forholde seg til og/eller ignorere.. Det betyr at noen har flaks. Og kanskje har forbedret oddsen sin selv... Og for noen andre betyr det at livet ikke oppleves rettferdig.
Livet er urettferdig. Deal with it.