Jo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.
Saken er bare den at den typiske "Norske måte" er å tilby "HJELP":
-Som om man ikke klarte "å gå selv" eller har et "blødende sår i buken".
Går du inn i butikker andre steder i verden, så møtes du gjerne med et ønske om en "god morgen", "god dag" eller "god ettermiddag" e.l., gjerne fulgt opp med et spørsmål om "hvordan du har det"?
Så her følger min lille "voksen opplæring" til butikk ansatte o.l.:
- Kunder kommer inn i nettopp din butikk, fordi de er interessert i hva du har å tilby - SE DE og MØT DE!
- Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
- Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l.
- Møt kunden fysisk! Enten ved å ha et "åpent fremover-lent kroppsspråk", et fast vennlig blikk eller om naturlig - "gå kunden fysisk i møte".
- Gi aldri svar på spørsmål som du TROR er riktig, kun gi svar som du VET er riktige. Det bygger opp tillitt OG relasjon, hvis du tilbyr deg å undersøke saken og melde tilbake.
- En kundes privilegie, er å ha et uklart visuelt signalmønster; altså du kan IKKE umiddelbart "se" hvem som vil bli en god kjøpende kunde.
- Husk: 1 kunde med en dårlig opplevelse av deg/din butikk, må kompenseres med 10 som har en god opplevelse av deg/din butikk for at det langsiktig skal gå i "pluss".
- Husk ALLTID å "takke av kunden" når butikken forlates, Svenskenes "Välkommen åter" er forbilledlig.
Siste tips i denne runde, er at de fleste av oss faktisk liker at du forsøker å selge oss noe - dette stimulerer egoet og gir oss en følelse av betydning og å bli tatt seriøst.