Urmaker Bjerke

Men såkalte "gode gamle dager" var ofte preget av større sosiale ulikheter, mindre teknologisk innovasjon, og mer begrensede muligheter for mange mennesker.

Den der hører jeg ofte, men får ikke til å stemme.

Da jeg vokste opp i Oslo på 70- og 80-tallet hadde familiefedre med samme utdannelse og erfaring som meg råd til store terrasseleiligheter på Ullern, 2 biler, hytte og ferier. På 1 inntekt med hjemmeværende kone.

Det eneste jeg kan se at er bedre for middelklassen i dag er kulere biler, bedre TVer, datamaskiner i lomma og bedre helsetjenester. Dersom man har privat helseforsikring.

Hei!

Jeg er ny her inne og søker etter råd/tips/erfaringer ved kjøp av Rolex hos Urmaker Bjerke i Oslo.

Siden 2021 har jeg forsøkt å få tak i en Explorer 36 i stål hos ulike AD’er, både nasjonalt og internasjonalt. Dessverre har det enda ikke lykkes meg å få kjøpt en, men jeg gir ikke opp :)

Er det noen her inne som vil dele sin erfaring med hvordan de kom seg gjennom nåløyet? Hvor mange klokker burde jeg kjøpe, og hva burde jeg kjøpe for å komme på venteliste, eventuelt bedre mine sjanser for kvalifisering? Jeg har så langt kjøpt én klokke hos dem tidligere (BB58).

Jeg er veldig fornøyd med kundeopplevelsen hos Urmaker Bjerke i Oslo, og vil helst foretrekke å handle drømmeklokken min hos dem. Men er det grunn til å tro at det er lettere å få tak i denne modellen hos de andre forhandlerne i Norge gitt at man etablerer et kundeforhold hos dem? Og hva med Datejust 36 i stål (ikke TT)? Er det like vanskelig å få tak i, uansett skive/konfigurasjon? Vil det forverre ens muligheter for å komme på liste om man plutselig spør etter en helt annen modell enn det man har etterspurt de siste 3-4 år?

Jeg takker for svar!
Hvorfor bruke en god del kroner på å opparbeide deg et kunde forhold som du ikke vet om du får noe nytte av? Spar penger og kjøp brukt. Med litt varsomhet og tålmodighet kan ønsket klokke skaffes på bruktmarkedet, enten en som er kjøpt hos norsk AD eller en fra utenlandsk AD med bekreftet MVA innførsel.

Hei!

Jeg er ny her inne og søker etter råd/tips/erfaringer ved kjøp av Rolex hos Urmaker Bjerke i Oslo.

Siden 2021 har jeg forsøkt å få tak i en Explorer 36 i stål hos ulike AD’er, både nasjonalt og internasjonalt. Dessverre har det enda ikke lykkes meg å få kjøpt en, men jeg gir ikke opp :)

Er det noen her inne som vil dele sin erfaring med hvordan de kom seg gjennom nåløyet? Hvor mange klokker burde jeg kjøpe, og hva burde jeg kjøpe for å komme på venteliste, eventuelt bedre mine sjanser for kvalifisering? Jeg har så langt kjøpt én klokke hos dem tidligere (BB58).

Jeg er veldig fornøyd med kundeopplevelsen hos Urmaker Bjerke i Oslo, og vil helst foretrekke å handle drømmeklokken min hos dem. Men er det grunn til å tro at det er lettere å få tak i denne modellen hos de andre forhandlerne i Norge gitt at man etablerer et kundeforhold hos dem? Og hva med Datejust 36 i stål (ikke TT)? Er det like vanskelig å få tak i, uansett skive/konfigurasjon? Vil det forverre ens muligheter for å komme på liste om man plutselig spør etter en helt annen modell enn det man har etterspurt de siste 3-4 år?

Jeg takker for svar!
Det er vanskelig å si. En venn av meg kjøpte nylig en datejust med blå skive, og før det hadde han kun kjøpt en Omega Speedmaster. Det du absolutt bør unngå, er å kjøpe flere klokker du egentlig ikke vil ha, bare for å kjøpe den klokken du faktisk ønsker deg. Selv liker jeg TT klokker og der kan man velge og vrake hos Bjerke😁

Hvorfor bruke en god del kroner på å opparbeide deg et kunde forhold som du ikke vet om du får noe nytte av? Spar penger og kjøp brukt. Med litt varsomhet og tålmodighet kan ønsket klokke skaffes på bruktmarkedet, enten en som er kjøpt hos norsk AD eller en fra utenlandsk AD med bekreftet MVA innførsel.
Spørsmålet til Explorer 36 var om å skaffe seg et kundeforhold. Men hvis han skal kun ha en eller to klokker så kan det bli billigere å kjøpe brukt. Hvis han tenker mange klokker og lang tid framover så er det bra med et kundeforhold. For min del så har jeg kjøpt flere klokker som ikke er Rolex, men jeg kjøper de for jeg vil ha de og flipper ikke.

Den der hører jeg ofte, men får ikke til å stemme.

Da jeg vokste opp i Oslo på 70- og 80-tallet hadde familiefedre med samme utdannelse og erfaring som meg råd til store terrasseleiligheter på Ullern, 2 biler, hytte og ferier. På 1 inntekt med hjemmeværende kone.

Det eneste jeg kan se at er bedre for middelklassen i dag er kulere biler, bedre TVer, datamaskiner i lomma og bedre helsetjenester. Dersom man har privat helseforsikring.
Helt enig. På 60 og 70 tallet kostet en bolig 4-5 årsinntekter ( for en vanlig mann i gaten ). 10 år senere har årsinntekten blitt like stor som boligen kostet 10 år før. Skattefradraget var på 42% på 80 tallet, høyere på 60 og 70 tallet. På 60 og 70 tallet fikk de som bygget ny bolig tilbake mva når boligen var ferdig.

Og for de som sier at renten var 16% ( en kort periode ) på boliglånet på slutten av 80 tallet så er det forskjell på 16% på et boliglån på 300k enn 6% på 6 mill.

Hvis du tjener 600k pr år i dag og kjøper bolig til 6 mill så vil du garantert ikke ha en årsinntekt på 6 mill om 10 år. Du vil max ha 8-900k pr år om 10 år. Dvs de som etablerer seg i dag vil ha gjeld på boligen til de går i graven.

Spørsmålet til Explorer 36 var om å skaffe seg et kundeforhold. Men hvis han skal kun ha en eller to klokker så kan det bli billigere å kjøpe brukt. Hvis han tenker mange klokker og lang tid framover så er det bra med et kundeforhold. For min del så har jeg kjøpt flere klokker som ikke er Rolex, men jeg kjøper de for jeg vil ha de og flipper ikke.
Mitt poeng var om et kundeforhold ville svare seg, uavhengig om hvor mange klokker det var snakk om. Hva er det å tjene på å ha et kundeforhold som man ikke vet om vil ha den effekten man ønsker? Alt er jo helt opp til AD.

Mitt poeng var om et kundeforhold ville svare seg, uavhengig om hvor mange klokker det var snakk om. Hva er det å tjene på å ha et kundeforhold som man ikke vet om vil ha den effekten man ønsker? Alt er jo helt opp til AD.
Nettopp, hvis han skal ha en Rolex så er det liten vits i å kjøpe tre Tudorer først. Da er det bedre å betale overpris på brukt. Men hvis han planlegger å kjøpe 30 klokker de neste 10 årene så kan det være bedre å få et kundeforkold enn å betale overpris på 30 stk på finn. Ut fra dette så må en vurdere om en ønsker et kundeforkold eller ikke.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Nettopp, hvis han skal ha en Rolex så er det liten vits i å kjøpe tre Tudorer først. Da er det bedre å betale overpris på brukt. Men hvis han planlegger å kjøpe 30 klokker de neste 10 årene så kan det være bedre å få et kundeforkold enn å betale overpris på 30 stk på finn. Ut fra dette så må en vurdere om en ønsker et kundeforkold eller ikke.
Han var ute etter EN Explorer 36, ikke 30 klokker.... Men selvfølgelig opp til han hvordan han ønsker dette gjort:mrgreen:

Takk for alle svar!

Jeg har naturligvis tenkt tanken om det å kjøpe brukt. Men jeg må være ærlig og si at det er viktig for meg å få hele totalopplevelsen som det en AD kan gi. Det å selv kjøpe den ny og hente i butikken, eie den fra den var ny, sette sine egne merker og riper i klokken, osv osv. Den skal tross alt videreføres til mine barn en gang i tiden. Så jeg er nok litt for opphengt i romantikken i det å være den «første» som kjøpte klokken.

Som jeg leser i andre svar her, så virker det ikke som om man må gå berserk og kjøpe en haug med klokker for å få det man ønsker seg, men at man burde ha et par klokker i kjøpshistortikken minimum. Så langt har jeg én. Tells et kjøp av en «billigere» klokke like mye som en dyrere når det kommer til kvalifisering for mer ettertraktede modeller?

• Liker
Reaksjoner: Watcher
Takk for alle svar!

Jeg har naturligvis tenkt tanken om det å kjøpe brukt. Men jeg må være ærlig og si at det er viktig for meg å få hele totalopplevelsen som det en AD kan gi. Det å selv kjøpe den ny og hente i butikken, eie den fra den var ny, sette sine egne merker og riper i klokken, osv osv. Den skal tross alt videreføres til mine barn en gang i tiden. Så jeg er nok litt for opphengt i romantikken i det å være den «første» som kjøpte klokken.

Som jeg leser i andre svar her, så virker det ikke som om man må gå berserk og kjøpe en haug med klokker for å få det man ønsker seg, men at man burde ha et par klokker i kjøpshistortikken minimum. Så langt har jeg én. Tells et kjøp av en «billigere» klokke like mye som en dyrere når det kommer til kvalifisering for mer ettertraktede modeller?
Finnes ingen fasit. Kjenner personer som har fått Rolex TT som første kjøp. Kjenner andre som ikke har fått kjøpe Rolex selv om de har andre kjøp. Stålmodell som første kjøp kan være vanskelig.

Har stått på venteliste for en GMT i UK i 3.5 år, kjøpte en ny Speedmaster og en dame Datejust før det, men ingen GMT foreløpig. Men greit, tipper prisene på gråmarkedet etterhvert vil matche prisen i AD så det spiller egentlig liten rolle.

• Liker
Reaksjoner: Explorer36
Jeg tror det er litt tilfeldig om man får komme på liste. Jeg sendte forespørsel på Air-king og OP midt under den verste hypen og fikk ja på begge. Det er mulig det var pga at det kanskje er lavest på Rolex sin rangstige men allikevel…

Jeg hadde null historikk, har nå en ny på vei (ikke Rolex ). Og heller ikke venteliste-modell.

• Liker
Reaksjoner: Explorer36
På Reddit og andre steder ser man stadig folk som finner Explorer på flyplasser og hos tilfeldige ADer rundt om i Europa.
Det er ikke en spesielt hypet modell, hvertfall ikke 36 nå som 40 er kommet på markedet.

Så dersom du får avslag fra både Bjerke, Lian og Askeland er det bare å sende henvendelser til ADer i Europa og evt ta en tur.
Husk å momse og gjøre alt riktig.

Om budsjettet strekker til, og du liker den, så kan du jo evt satse på den i two tone. Den vil jeg hvertfall tro vil være tilgjengelig etter responsen den har fått.

Explorer 36 er for så vidt min mest brukte klokke. Jeg var heldig nok til å få kjøpe den første som kom til Bjerke i Oslo.
Jeg har vært utrolig fornøyd, så håper du også blir det når du får tak i en.

@Explorer36
Explorer 36 TT får du kjøpt hos Bjerke uten historikk på dagen. Fikk tilbud om det her om dagen og jeg har ingen tidligere kundeforhold hos Bjerke.

Stål Explorer måtte jeg på venteliste for og det fikk jeg ikke lov til før jeg hadde ett «langt» kundeforhold med Bjerke.
Vil tro du kommer på den listen ganske greit siden du har handlet der før.

Edit det var vist ventetid på 3 måneder på klokken jeg bestilte, så jeg skulle ikke gått inn så høy og mørk her og klokke planer 2025. Da går jeg for å heller ha pengene og spare videre mot noe enda fetere.

Artig diskusjon. Tipper at tonen får en litt annen lyd i 2025-2027 i ulike AD/butikker, da rentene på lån kommer til å stige mer enn Kari og Ola Nordmann trodde etter Waldorfsalaten ble spist for kun få dager siden...