Urmaker Bjerke

Artig diskusjon. Tipper at tonen får en litt annen lyd i 2025-2027 i ulike AD/butikker, da rentene på lån kommer til å stige mer enn Kari og Ola Nordmann trodde etter Waldorfsalaten ble spist for kun få dager siden...
Dommedagsprofetiene har jo versert i snart 2 år nå. Bruktmarkedet har riktignok justert seg betydelig etter bobla sprakk i 22, men det ser ikke ut som Ola og Kari Nordmann har betenkeligheter med å kjøpe klokker uavhengig av rentene.
Tror dette handler mer om prioriteringer enn noe annet. Og covid bidro nok veldig til å skape den perfekte stormen når folk svømte i penger og sleit med å finne ting å bruke de på, samt at rentene var på null. For all del, jeg er ingen økonom, men jeg er fast bestemt på at dette bare er en sunn korreksjon post-covid og at folk flest må tilpasse seg en litt dyrere hverdag. De som har levd over evne må rygge litt. De som er solide bruker penger på det de ønsker fortsatt. Det er min høyst subjektive mening.

Bunnlinjen er at det vil fortsatt være rift etter spikerstål om 2 år, kanskje enda mer enn før når de pumper prisene på gullmodeller hinsides alle grenser.

Dommedagsprofetiene har jo versert i snart 2 år nå. Bruktmarkedet har riktignok justert seg betydelig etter bobla sprakk i 22, men det ser ikke ut som Ola og Kari Nordmann har betenkeligheter med å kjøpe klokker uavhengig av rentene.
Tror dette handler mer om prioriteringer enn noe annet. Og covid bidro nok veldig til å skape den perfekte stormen når folk svømte i penger og sleit med å finne ting å bruke de på, samt at rentene var på null. For all del, jeg er ingen økonom, men jeg er fast bestemt på at dette bare er en sunn korreksjon post-covid og at folk flest må tilpasse seg en litt dyrere hverdag. De som har levd over evne må rygge litt. De som er solide bruker penger på det de ønsker fortsatt. Det er min høyst subjektive mening.

Bunnlinjen er at det vil fortsatt være rift etter spikerstål om 2 år, kanskje enda mer enn før når de pumper prisene på gullmodeller hinsides alle grenser.

Vel . Å omsette klokker , ja sjølv Rolex i stål, til kontanter er ihvertfall en meir langtekkelig affære en for nokre år siden . Sjølvsagt kjedelig med innbytte på innbytte med påfølgende salg av innbytte for den som ønsker å redusere samlingen .

• Liker
Reaksjoner: Phenix
Er det mulig å kjøpe ny lenke til en datejust fra 1997? Har ikke fått noe svar på mail fra Bjerke. Den jeg har nå, har levd sine dager, ser enkelte aktører tilbyr oppstramming, men vil helst ha en ny.

Noen elsker å male fanden på veggen. Dette går nok bra det å. Det er en økonom mr A.... som har spådd boligkrakk i 30 år. Har vært usikker på om han vil få rette en dag med 30 år spådom, men er ikke så sikker lengre.

Ang priserøkninger til f.eks GS så reagerer samlere som er i markedet i dag. Men de som starter om noen år kjenner jo kun de prisene som er på derets start tidspunkt. Fikk meg en tankevekker for noen år siden da jeg var med sønnen for å se på hans første bolig. Jeg syntes at alt var sykt dyrt, jeg husket jo da en bolig kostet 5-600k. Alle kostet jo 3 mill++. Da sa min sønn, pappa jeg synes ikke dette er dyrt. Jeg har aldri sett andre priser.

Noen elsker å male fanden på veggen. Dette går nok bra det å. Det er en økonom mr A.... som har spådd boligkrakk i 30 år. Har vært usikker på om han vil få rette en dag med 30 år spådom, men er ikke så sikker lengre.

Ang priserøkninger til f.eks GS så reagerer samlere som er i markedet i dag. Men de som starter om noen år kjenner jo kun de prisene som er på derets start tidspunkt. Fikk meg en tankevekker for noen år siden da jeg var med sønnen for å se på hans første bolig. Jeg syntes at alt var sykt dyrt, jeg husket jo da en bolig kostet 5-600k. Alle kostet jo 3 mill++. Da sa min sønn, pappa jeg synes ikke dette er dyrt. Jeg har aldri sett andre priser.

Mm. Men om betalingsviljen for en Seiko er i Rolex land sånn for folk flest er vel heller et stort spørsmålstegn.

Når det gjelder dette med priser og lignende, så anbefales det å klikke HER og trekke pusten og reflektere litt. En slik seanse er ganske terapautisk for de som lever i en boble og har et tidsspan på 12 måneder.

Her er et konkret eksempel:

Skjermbilde 2025-01-04 kl. 23.30.25.png

• Liker
Reaksjoner: 69variant
Mm. Men om betalingsviljen for en Seiko er i Rolex land sånn for folk flest er vel heller et stort spørsmålstegn.
Jeg vil aldri betale mere for en GS enn en Rolex. Men hva om GS priser seg over Rolex om ti år. Ingen vet om en ny samler i 2035 anser GS som en bedre klokke enn Rolex, må jo være det da den koster mere enn en Rolex.

At ting blir dyrere er normalt. Det er vel de vanvittige hoppene på 20-30-40% over natta som reageres på.
Nettopp. Derfor er historiske datapunkter verdifulle for å skille" subjektivt oppfattede prishopp" fra "objektive tall viser følgende". Mennesker har ofte en lei tendens til kun å (tro at man) huske(r) det siste og nyeste.

• Liker
Reaksjoner: 69variant
Ingen tvil om at en del merker har smurt godt på prisene, men samtidig har den norske krona gått fra å være veldig sterk til å være rimelig svak, spesielt mot sveitsiske franc. I tillegg til en god dose inflasjon.

I 2007 var CHF/NOK rundt 5 (4,6 på bunn i oktober 2007). I dag er den 12,5. En faktor på 2,5x. I samme periode har inflasjonen (i Norge) vært 59% ifølge SSB. Tilsammen en faktor på 4x. Litt forenklet vil en klokke til 20k i 2007 koste 80k i dag bare på grunn av disse to faktorene, uavhengig av hva produsentene gjør.

Fant en GMT-Master II på brukttorget her som ifølge selger kostet han 25k ny i 2007 hos norsk forhandler (muligens med noe rabatt?). Valutta/inflasjonsjustert blir det 100k nå. I dag koster den 133k, så Rolex sin "egen" prisøkning er maks 33% på 18 år. Og den har kanskje kvalitetsmessig blitt noe bedre på 18 år?

Det svir generelt "å være norsk i sveits" dessverre :(

Ingen tvil om at en del merker har smurt godt på prisene, men samtidig har den norske krona gått fra å være veldig sterk til å være rimelig svak, spesielt mot sveitsiske franc. I tillegg til en god dose inflasjon.

I 2007 var CHF/NOK rundt 5 (4,6 på bunn i oktober 2007). I dag er den 12,5. En faktor på 2,5x. I samme periode har inflasjonen (i Norge) vært 59% ifølge SSB. Tilsammen en faktor på 4x. Litt forenklet vil en klokke til 20k i 2007 koste 80k i dag bare på grunn av disse to faktorene, uavhengig av hva produsentene gjør.

Fant en GMT-Master II på brukttorget her som ifølge selger kostet han 25k ny i 2007 hos norsk forhandler (muligens med noe rabatt?). Valutta/inflasjonsjustert blir det 100k nå. I dag koster den 133k, så Rolex sin "egen" prisøkning er maks 33% på 18 år. Og den har kanskje kvalitetsmessig blitt noe bedre på 18 år?

Jeg har alltid sagt at en må bruke en kalkulator for å forstå hele bildet. Hva hvis politikerne hadde brukt kalkulatorene litt mere.

For et par år siden så sto Kaski og Tybring-Gjedde på TV å diskuterte strømmstøtte. Kaski var veldig fornøyd for hun hadde forhandlet fram en ekstra milliard, hun gjentok en milliart flere ganger. T.G sa at dette ble småpenger og hjalp lite.
Det er ca 2,5 mill hustander i norge, de fleste sør for Dovre. Nord for Dovre får i praksis ikke strømmstøtte. Hvis vi da deler 1 milliard på 1,5 mill husstander så blir strømmstøtten 600 kr pr år eller 50 kr pr mnd !!!

Husk at deler av inflasjonstallet også i noen grad speiler reduksjonen av NOK.

• Liker
Reaksjoner: veian
Jeg vil aldri betale mere for en GS enn en Rolex. Men hva om GS priser seg over Rolex om ti år. Ingen vet om en ny samler i 2035 anser GS som en bedre klokke enn Rolex, må jo være det da den koster mere enn en Rolex.

Eg er elendig til å spå framtiden . Alt en skulle ha kjøpt for 20/30 år siden og samla på som har eksplodert i verdi .

Spørs vel litt om seiko Gs klarer å bygge nok opp merkevaren . Bli eksklusiv.

På den annen side . Lexus er jo kjent for kvalitet . Range rover og Bentley er det ikkje.

Lurer litt på hvorfor Seiko ikke presser hardere på «toppen», de har Credor og kan absolutt tilby eksklusivitet fra Micro artist studioet. Det er jo helt klart et marked for det ref. Hajime Asaoka, Kikuchi Nakagawa, etc.

Jeg syntes det er litt teit at de forventer å konkurrere på kvanta i midtsjiktet når det eksisterer giganter som Rolex, Cartier og Omega. Særlig når de ikke greier å se åpenbare mangler i produktene sine, de vet at NULL microadjust på lenke er jævlig, de vet at klumpen de kaller dykkerklokke er for stor. Helt utrolig at de ikke går for de lavt-hengende fruktene… /rant over

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Spørs vel litt om seiko Gs klarer å bygge nok opp merkevaren . Bli eksklusiv.

Nei. Og det er her "problemet" ligger. Det har ingenting med faktisk kvalitet å gjøre og du må gjerne sammenligne Rolex mot GS del for del - og deretter forsøke å forsvare at GS skal koste mer. Men det er ikke slik - og kommer trolig aldri til å bli slik - luksusmarkedet fungerer. Det handler om helt andre mekanismer.

Og når det er sagt: Rolex leverer enda et langt mer helhetlig gjennomført produkt enn GS gjør, ref. lenker og spenner. Der driter de seg ut år etter år.