Jeg synes også denne forklaringen gir best mening. Du nevner økningen av medlemskapet til Klokkeriet, og dette faller bare inn i mengden empiri som peker mot en stor økt interesse og etterspørsel de siste årene. Sosiale medier og et økende marked i østen ser ut til å være årsaken. Se for eksempel på siste episode av Talking Watches med John Mayer. At slike kulturelle ikoner med enorm innflytelse deler klokkeinteressen sin fører naturligvis med seg massevis av nye mennesker som trekkes til miljøet. En stor andel av dem er døgnfluer som kun er opptatt av statusen og smykkefaktoren, men det vil også være en betydelig mengde som fatter genuin interesse. Og det er jo positivt.
Om etterspørselen for en vare øker, men forhandlerne kun får inn samme mengde som før, så er de per definisjon i en beklemt situasjon. Å sette opp ventelister er en naturlig løsning. Å operere med "første mann til mølla" er en annen. Når notoriske "invistorer" blir et problem i et allerede lite marked som vi har i Norge, så er det forsåvidt forståelig at enkelte forhandlere ønsker å granske kunden litt før et eventuelt salg. Og det er samtidig lett å forstå hvorfor dette gir avsmak til den genuint interesserte kjøperen som bare vil kjøpe en klokke, og beholde den.
Det er med andre ord godt mulig at ingen av aktørene aktivt går inn for å være kjipe, men at situasjonen for øyeblikket er så beklemt at det blir umulig å finne en løsning hvor alle er lykkelige.