Urmakerkurs - grunnkurs juni 2013

Håper det blir mulig å bruke ETA-verk istedenfor Asia-verk. Som den snobben jeg er, tror jeg at et ETA-verk blir brukt, mens et Asia-verk nok kan bli liggende i roteskuffen sammen med quartzurene. ;) QUOTE]

Supert folkens :)

Det er forsåvidt ikke noe problem å benytte eta, da blir det bare tilsvarende dyrere, men jeg kan forsikre dere om at det ikke har noe å si for læring sin del. De verkene fra asia er for å holde et kurs på et fornuftig nivå (hvem er vel fornuftig av oss her inne ;) ).
 
Tross pris, et ETAverk ville gjøre at vi kunne sette sammen noe «som vi kan bruke» på kurset. Derfor ville det vært fint å få med kasse og slikt.

:cool:
 
Dette virker knall og jeg er meget interessert (særlig i opsjon 2, hvor man også åpner en klokke).

Når er den endelige svarsfristen?

(Har klart å rote meg bort i en ubehagelig situasjon hvor jeg ifølge en kontrakt må levere noe i slutten av juni som jeg nesten ikke har begynt å jobbe med ... frykter de neste to månedene :( )
 
De som vil være med, skriv gjerne - med dette oppsett, hva du ønsker (dette er ikke bindende på dette stadie)

1. Vil ha kun verk ELLER Vil ha komplett klokke

2. Vil ha billigste alternativ av verk, Ekte 6497 eta (1550,- pluss moms), eller vil ha billigste alternativ ca 350,- - 400,-.

3. Jeg vil oppfordre de av dere som vil ha egen klokke, til å handle kasse, krone (ofte er kasse/krone i samme pakke), skive og visere selv på ebay. Dere kan gjerne spørre om råd. MEN, hvis det forhåndsbetales spesifikt for dette, kan vi skaffe en klokkekasse med alt, men da blir det en og samme til alle (for elsempel en flieger). Skriver her om du ordner selv eller om du vil ha det ordnet for deg (da blir det overraskelse - og du må nøye deg med det du får :))

NBNBNB Hvis du vil ha billigste verk men et komplett ur, vit dette : Det er av en eller annen (tøysete) grunn ikke mulighet til å sette på sekundviser på det verket vi har fått tak i. Det betyr INGENTING for læring - er bare en aksling (på sekundhjul) som er for kort til å sette på viser, er nøyaktig samme oppsett ellers som ETA 6497.
Betyr bare at du må ha en SKIVE som ikke har sekundviseroppsett - er nok av alternativer, men de fleste er med sekundviser.

Det er klart, at hvis man vil ha en kasse med alt utenom verk,
Så blir prisen raskt mellom 1500 (rimelig kasse,skive asia klokeverk) og 3.500,- pluss for komplett ur med ekte ETA 6497

Her er hva som dukker opp når jeg søker på kasser, ved å endre søk så finner du kanskje mer (jeg benyttet "case for 6497")

Søkeord : Case, dial, hands for.........

Lykke til.

NB!

Bare husk at det er forskjellig oppsett på sekundviser på ETA 6497 og 6498, slik at når man bestiller SKIVE (alt annet passer) så må det være til ETA 6497! Ellers får du deg en overraskelse her :)
 
Redigert:
1.) Vil gjerne ha komplett klokke som taes fra verandere, og settes sammen igjen.

2.) Vil ha ekta ETA verk. Føler da at klokken hadde blitt brukt mer.

Dette er bare et forslag, men hva om det blir bestemt at det blir kjøpt inn en spesiell klokke med ETA verk (steinhart eller andre mikroprodusenter), men verktøy skaffer man selv?

Bare et forslag! :)
 
1. Komplett klokke! Det blir tross alt et varig minne!
Jeg fant denne på TimeZone: WatchNet: Trading Post: 46mm Pilot Watches - Hand Crafted (Pilot klokke, også med ETA og displayback!)

2. Ekte ETA urverk. (Som Crown Guard skriver så er nok dette noe som vil bli mer brukt!)

Det ville nok være en fordel om slikt kunne vært kjøpt inn felles. Da vil "vi amatører" ikke kjøpe noe feil. Det er lett å gå seg vill... Og vi kan kanskje få en god deal?

PH :cool:
 
1: Ferdig klokke- men la oss bli enige om maks 42mm, sp alle kan bruke den uten at det ser fullstendig idiotisk ut?
2: ETA eller god kopi er det samme for meg. Men foretrekker en god kopi MED sekundviser. Foretrekker på den billige siden når det gjelder skive, visere og krone - dette kan man tross alt enkelt bytte senere. Men kunne tenkt meg en flott domed acryl eller flat saphire krystall og en grei kvalitets/finnish kasse da det tross alt er vanskeligere å få tak i til ok priser når man kjøper bare en, og ikke minst: De skal helst passe perfekt.

Når jeg teker meg om kunne gravert krone vært artig. :p
 
42mm er helt ok. Større blir lett "for stort".
Sekundviser? Jo det er fint. Bør da være sentrert! Det er penest, og litt ekstra tannhjul!

Et tema for seg blir selvfølgelig hvor man får tak i deler for "senere utvidelser". Om kostbare kasser kunne vært "investert i i utgangspunktet" så kunne nok det vært greit...

:cool:
 
1. Komplett klokke! Det blir tross alt et varig minne!
Jeg fant denne på TimeZone: WatchNet: Trading Post: 46mm Pilot Watches - Hand Crafted (Pilot klokke, også med ETA og displayback!)

2. Ekte ETA urverk. (Som Crown Guard skriver så er nok dette noe som vil bli mer brukt!)

Det ville nok være en fordel om slikt kunne vært kjøpt inn felles. Da vil "vi amatører" ikke kjøpe noe feil. Det er lett å gå seg vill... Og vi kan kanskje få en god deal?

PH :cool:

Kan hende jeg har misforstått deg, men Pilotklokken har Seagull verk, ikke ETA.

Vi hører hva dere sier, og finner ut hva vi mener gir den beste løsningen.

Kan jo spørre dere alle i plenum først som sist. Hvor mye er dere maks villige til å betale for kurset inkl ETA verk og verktøy med god kvalitet?
 
Den nederste på siden har ETA urverk. Med ETA og "running seconds at 9" koster den 339 dollar. Med Segull urverk koster den 175 dollar. Segull urverket er Automatic, noe som kanskje blir komplisert for (oss) amatører...

Prismessig må vi nok legge litt i potten for å få en hel klokke med ETA verk, og Greg fortjener sitt for både initiativ og jobb!!

:cool:
 
Redigert:
Kan hende jeg har misforstått deg, men Pilotklokken har Seagull verk, ikke ETA.

Vi hører hva dere sier, og finner ut hva vi mener gir den beste løsningen.

Kan jo spørre dere alle i plenum først som sist. Hvor mye er dere maks villige til å betale for kurset inkl ETA verk og verktøy med god kvalitet?

Hvis jeg går ute med litt nye verktøy, og en klokke jeg kan bruke kunne jeg kanskje ikke tenke meg noe mere en 3-3,5k.
Ikke det at det ikke går å betale mere her, men vil tro en litt rimeligere pris vil være passelig ettersom vi skal lære å skru klokke. Ikke kjøpe klokke. :)

My 2 cents
 
Hvis jeg går ute med litt nye verktøy, og en klokke jeg kan bruke kunne jeg kanskje ikke tenke meg noe mere en 3-3,5k.
Ikke det at det ikke går å betale mere her, men vil tro en litt rimeligere pris vil være passelig ettersom vi skal lære å skru klokke. Ikke kjøpe klokke. :)

My 2 cents

Jeg er helt enig. Dette er jo tenkt å være et kurs for å lære å skru, og man er, strengt tatt ikke ferdig urmaker etter et kurs på lommeurverk:)

Som alltid, det er deltagerne som vet best hva de ønsker. Men prisen for ETA verk, kasse og verktøy gjør nok at totalen blir noe høy.
Uten å ha konferert med @Greg kan vi kansje vurdere å ha en pakke med ETA og en med billigere verk.
Ikke sikkert dette er praktisk enkelt, men jeg synes det blir leit å ekskludere f.eks studenter fordi totalen for disse kan bli for høy.

Målet er i all hovedsak økt kunnskap om urverk, å tenne en gnist, og sosial hygge!

Fint om de som gjerne deltar på kurs med billige urverk også er tydelige på det, slik at vi vet hva ståa er:)
 
Redigert av en moderator:
det er nok en god løsning med to valgfrie urverk. Kunne man få samme klokke ellers og velge urverk, så kan det åpne veien for mange. 3-3,5 er akseptabelt. Verktøy er også noe som man vil kunne bruke senere. Dersom "kvaliteten" må reduseres på noe, bør ikke det være på verktøyet. Da er det bedre å velge asiatisk urverk. Men å kunne få en brukbar klokke ut av dette vil være en artig gimmick som må være et mål. "Det er verd noen kroner"!

:cool:
 
Kjapt svar fra min telefon :)

Tror en pris på 3- 3,5 for kurs med klokke og ekte eta verk er umulig å få til. Jeg har ikke regnet på det men det kostet ca 3200 i fjor med et lommeur til 1200 fullpris. Mulig urmaker fikk noe rabatt også, men det husker jeg ikke. Tror jeg må moderere oss alle litt og gå for en rimelig løsning som hovedtråd og bistå de som vil ha dyrere verk og kasse slik at de for tak i dette. Mer tilpasning enn dette blir vanskelig å administrere.
 
En ting til. det er vanskelig å moderere kassestørrelse i og med at vi skal bruke et av de største verk som finnes.
 
Jeg er veldig interessert, men dessverre er tidspunktet litt ubeleilig ettersom det er midt i påperioden min på jobb. Håper jeg kan være med neste gang :)
 
Som fullstendig nybegynner vil jeg også gjerne skru i en hel klokke, inklusive kasse, etc.

Siden det er liten sjanse for at man bruker klokken til annet enn eksperimentering, er det kanskje greit at den ikke er så dyr. 3-3.5 høres greit ut; m.a.o. tror jeg ikke jeg trenger ETA.

Dette virker gøy; håper jeg får tid til å bli med, men ulvene henger over meg :(
 
Er dette noe som kunne være et alternativ for de som nøyer seg med rimelig vare. Jeg har kun bilder å se på, men det ser ut til å være en grei kopi. Da får man en hel klokke som kan skrus på. Hvis flere er interessert kan jeg høre om pris. Det må da legges til moms også.