Klokkecafé – løst og fast om klokker

1.
La oss holde two-tone og hel gull utenfor diskusjonen. De har har vært Harry, og bekledd de hårete håndleddene til sleske gubber i ALLE år.

2.
Tror vi holder til på VELDIG forskjellig postnummer i Norge. Det har nok en liten påvirkning på hvordan vi ser dette i hverdagen….

1. Yes, de har vært harry. Men anses de å være like harry nå? Nei.

2. Utdyp gjerne hva du mener her.
 
Harry/vulgære/hallik....
Tidene skifter men poenget er at en del år siden ble hallikene helter for mange Pimp Rap forgiftet ungdommer som nå er blitt voksen og fikk seg sin egen Ho og Bling :ROFLMAO:
1000006152.jpg
 
Det er vel mest for gøy/oppmerksomhet og ikke minst en takk til swatch som reddet både Omega og Blancpain i sin tid. Det er veldig viktig poeng at den er laget såpass billig/plastikk nettopp for å skille den veldig tydelig ifra de originale klokkene. Dessuten selges plastikken bare via swatch selvfølgelig.

Jeg tenker langt på vei det samme som deg. I mitt hode har disse alltid fremstått mer som et reklameprodukt for originalen enn som noe annet, altså at nærmeste sammenligning er om bilforhandleren gir deg en liten lekebil, bare at du betaler (relative småpenger) for den og faktisk kan bruke den.
 
  • Liker
Reaksjoner: pistasjkis
Tro om det er en liten postnummer-forskjell her som @gullet nevner? Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har en Rolex. Jeg har jobbet på Forus i mange år så jeg har selvfølgelig SETT og truffet noen, men da har det stort sett vært mellomleder- og oljestemning. Jeg hadde et par kunder med åpent kriminell bakgrunn som hadde TT-Rolex, faktisk! Det var morsomt å tenke på i anledning diskusjonen. På min arbeidsplass tror jeg det er min Grand Seiko quartz som er både dyrest og mest jålete. Selv den peneste, hyggeligste og glatteste selgeren jeg kjenner lokalt har en nokså fornuftig Longines Hydroconquest.

Da jeg besøkte Oslo for første gang i 2016, ble jeg helt sjokkert (positivt betont) av hvordan folk kledde seg. Enhver person så så veldig distinkt ut, og nesten alle hadde antrekk som jeg vet ville blitt ertet eller baksnakket lokalt. Det var da jeg bodde i Oslo at jeg endelig oppfylte min livslange drøm om å bli en fyr som går med frakk...! Jeg får fortsatt negative kommentarer om det fra tid til annen lokalt. Blotter, inspektør gadget, og alt det der.
På Rogalands fylkesvåpen burde det stå "bare vær normal", som jeg selvfølgelig synes er dumt.

Stavanger er vår internasjonale storby, og den føles endelig litt mer som det. Jeg tror jeg hadde følt meg tilpass ikledd Rolex der, men det vet jeg lite om. Jeg har aldri og kommer aldri til å eie en Rolex, men sakki, det kan være flotte klokker. Intet slår en vintage Datejust eller Explorer.

På Jæren har jeg fått flere kommentarer om mine "fænsi" klokker, som vil si Certina og vintage/billig quartz. Folk fikk helt hakeslepp av at det gikk an å betale så mye for en klokke som jeg hadde for min Presage (som jeg aldri skulle solgt)...

Ikke min mest konsise replikk, alt det for å si at jeg tror det er en liten kulturforskjell på dette!
 
Tro om det er en liten postnummer-forskjell her som @gullet nevner? Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har en Rolex. Jeg har jobbet på Forus i mange år så jeg har selvfølgelig SETT og truffet noen, men da har det stort sett vært mellomleder- og oljestemning. Jeg hadde et par kunder med åpent kriminell bakgrunn som hadde TT-Rolex, faktisk! Det var morsomt å tenke på i anledning diskusjonen. På min arbeidsplass tror jeg det er min Grand Seiko quartz som er både dyrest og mest jålete. Selv den peneste, hyggeligste og glatteste selgeren jeg kjenner lokalt har en nokså fornuftig Longines Hydroconquest.

Da jeg besøkte Oslo for første gang i 2016, ble jeg helt sjokkert (positivt betont) av hvordan folk kledde seg. Enhver person så så veldig distinkt ut, og nesten alle hadde antrekk som jeg vet ville blitt ertet eller baksnakket lokalt. Det var da jeg bodde i Oslo at jeg endelig oppfylte min livslange drøm om å bli en fyr som går med frakk...! Jeg får fortsatt negative kommentarer om det fra tid til annen lokalt. Blotter, inspektør gadget, og alt det der.
På Rogalands fylkesvåpen burde det stå "bare vær normal", som jeg selvfølgelig synes er dumt.

Stavanger er vår internasjonale storby, og den føles endelig litt mer som det. Jeg tror jeg hadde følt meg tilpass ikledd Rolex der, men det vet jeg lite om. Jeg har aldri og kommer aldri til å eie en Rolex, men sakki, det kan være flotte klokker. Intet slår en vintage Datejust eller Explorer.

På Jæren har jeg fått flere kommentarer om mine "fænsi" klokker, som vil si Certina og vintage/billig quartz. Folk fikk helt hakeslepp av at det gikk an å betale så mye for en klokke som jeg hadde for min Presage (som jeg aldri skulle solgt)...

Ikke min mest konsise replikk, alt det for å si at jeg tror det er en liten kulturforskjell på dette!
Jeg trodde ganske så sikkert at @gullet holdt til i hovedstaden, men ser jo nå at jeg kanskje bare roter.

Så det var primært derfor jeg var nysgjerrig på hvilke forskjeller det eventuelt skulle være snakk om :)
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Tro om det er en liten postnummer-forskjell her som @gullet nevner? Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har en Rolex. Jeg har jobbet på Forus i mange år så jeg har selvfølgelig SETT og truffet noen, men da har det stort sett vært mellomleder- og oljestemning. Jeg hadde et par kunder med åpent kriminell bakgrunn som hadde TT-Rolex, faktisk! Det var morsomt å tenke på i anledning diskusjonen. På min arbeidsplass tror jeg det er min Grand Seiko quartz som er både dyrest og mest jålete. Selv den peneste, hyggeligste og glatteste selgeren jeg kjenner lokalt har en nokså fornuftig Longines Hydroconquest.

Da jeg besøkte Oslo for første gang i 2016, ble jeg helt sjokkert (positivt betont) av hvordan folk kledde seg. Enhver person så så veldig distinkt ut, og nesten alle hadde antrekk som jeg vet ville blitt ertet eller baksnakket lokalt. Det var da jeg bodde i Oslo at jeg endelig oppfylte min livslange drøm om å bli en fyr som går med frakk...! Jeg får fortsatt negative kommentarer om det fra tid til annen lokalt. Blotter, inspektør gadget, og alt det der.
På Rogalands fylkesvåpen burde det stå "bare vær normal", som jeg selvfølgelig synes er dumt.

Stavanger er vår internasjonale storby, og den føles endelig litt mer som det. Jeg tror jeg hadde følt meg tilpass ikledd Rolex der, men det vet jeg lite om. Jeg har aldri og kommer aldri til å eie en Rolex, men sakki, det kan være flotte klokker. Intet slår en vintage Datejust eller Explorer.

På Jæren har jeg fått flere kommentarer om mine "fænsi" klokker, som vil si Certina og vintage/billig quartz. Folk fikk helt hakeslepp av at det gikk an å betale så mye for en klokke som jeg hadde for min Presage (som jeg aldri skulle solgt)...

Ikke min mest konsise replikk, alt det for å si at jeg tror det er en liten kulturforskjell på dette!
Jeg tror for øvrig også det er kulturforskjeller :) Ingen tvil om det.

Og jeg tror selvfølgelig på at det er mange som fortsatt mener at Rolex er harry, vulgært, jålete osv.

Men poenget mitt er at Norge sett under ett, i dag har en høyere toleranse for Rolex (og den slags luksus generelt) uten at man tyr til beskrivelsene ovenfor.

Jeg snakker altså om hvilken retning utviklingen har gått – og at jeg egentlig føler vi er der i dag at det å gå med en Rolex stort sett er "sosialt" uproblematisk på de fleste steder/settinger, fordi det har blitt såpass normalt.
 
Kallenavnet Snoopy kommer vel fra at en av enhetene i "månelandingsflåten" på prøverunden før månelandingen hadde kallenavnet Snoopy. Omega har brukt markedsføringsgrepet Snoopy i en drøss med klokker siden det, hva er problemet med denne? At du ikke liker at det har en plastikkasse? At urverket er for dårlig?
Hvor skal grensen gå for når det er ok eller ikke å bruke Snoopy som markedsføring?
(for det er jo det det har dreiet seg om hele tiden, uavhengig av om gretne gamle gubber liker det eller ikke)

Det stemmer at Apollo 10 sine kommando og lunar-moduler var kalt henholdsvis "Charlie Brown" og "Snoopy", men Snoopy i Omega sitt tilfelle refererer til Nasa sin "Silver Snoopy Award" som blir gitt som en utmerkelse for "a special honor awarded to NASA employees and contractors for outstanding achievements related to human flight safety or mission success.". Denne ble gitt til Omega, fra NASA, etter Apollo 13 oppdraget. Her ble en Speedmaster brukt til å time fyring av raketter bla sånn at astronautene kom seg trygt tilbake til jorden.

Historien til Speedmaster Snoopy her: https://monochrome-watches.com/history-snoopy-omega-speedmaster-apollo-13-nasa/
Nasa: https://www.nasa.gov/space-flight-awareness/silver-snoopy-award/
Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Snoopy_award
 
Redigert:
:) Tro om det er en liten postnummer-forskjell her som @gullet nevner? Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har en Rolex. Jeg har jobbet på Forus i mange år så jeg har selvfølgelig SETT og truffet noen, men da har det stort sett vært mellomleder- og oljestemning. Jeg hadde et par kunder med åpent kriminell bakgrunn som hadde TT-Rolex, faktisk! Det var morsomt å tenke på i anledning diskusjonen. På min arbeidsplass tror jeg det er min Grand Seiko quartz som er både dyrest og mest jålete. Selv den peneste, hyggeligste og glatteste selgeren jeg kjenner lokalt har en nokså fornuftig Longines Hydroconquest.

Da jeg besøkte Oslo for første gang i 2016, ble jeg helt sjokkert (positivt betont) av hvordan folk kledde seg. Enhver person så så veldig distinkt ut, og nesten alle hadde antrekk som jeg vet ville blitt ertet eller baksnakket lokalt. Det var da jeg bodde i Oslo at jeg endelig oppfylte min livslange drøm om å bli en fyr som går med frakk...! Jeg får fortsatt negative kommentarer om det fra tid til annen lokalt. Blotter, inspektør gadget, og alt det der.
På Rogalands fylkesvåpen burde det stå "bare vær normal", som jeg selvfølgelig synes er dumt.

Stavanger er vår internasjonale storby, og den føles endelig litt mer som det. Jeg tror jeg hadde følt meg tilpass ikledd Rolex der, men det vet jeg lite om. Jeg har aldri og kommer aldri til å eie en Rolex, men sakki, det kan være flotte klokker. Intet slår en vintage Datejust eller Explorer.

På Jæren har jeg fått flere kommentarer om mine "fænsi" klokker, som vil si Certina og vintage/billig quartz. Folk fikk helt hakeslepp av at det gikk an å betale så mye for en klokke som jeg hadde for min Presage (som jeg aldri skulle solgt)...

Ikke min mest konsise replikk, alt det for å si at jeg tror det er en liten kulturforskjell på dette!
Kjenner meg igjen, holder til i ei lita bygd helt sør på Jæren. Går med Rolex og en masse annet når jeg måtte ønske selv og gir fullstendig beng i snakk og spørsmål om pris osv.
Og eie en klokke til 100k+ er ikke noe verre enn og ta seg en ekstra sydentur i høysesongen med familien ett år.
Jobber som selger og tror aldri jeg har mistet ett salg pga klokken jeg har på lanken, har heller resultert i hyggelige samtaler og gode kontakter
 
Det stemmer at Apollo 10 sine kommando og lunar-moduler var kalt henholdsvis "Charlie Brown" og "Snoopy", men Snoopy i Omega sitt tilfelle refererer til Nasa sin "Silver Snoopy Award" som blir gitt som en utmerkelse for "a special honor awarded to NASA employees and contractors for outstanding achievements related to human flight safety or mission success.". Denne ble gitt til Omega, fra NASA, etter Apollo 13 oppdraget. Her ble en Speedmaster brukt til å time fyring av raketter bla sånn at astronautene kom seg trygt tilbake til jorden.

Historien til Speedmaster Snoopy her: https://monochrome-watches.com/history-snoopy-omega-speedmaster-apollo-13-nasa/
Nasa: https://www.nasa.gov/space-flight-awareness/silver-snoopy-award/
Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Snoopy_award
Takk for oppklarende og ryddig korrigering :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Apekatt87
Kjenner meg igjen, holder til i ei lita bygd helt sør på Jæren. Går med Rolex og en masse annet når jeg måtte ønske selv og gir fullstendig beng i snakk og spørsmål om pris osv.
Og eie en klokke til 100k+ er ikke noe verre enn og ta seg en ekstra sydentur i høysesongen med familien ett år.
Jobber som selger og tror aldri jeg har mistet ett salg pga klokken jeg har på lanken, har heller resultert i hyggelige samtaler og gode kontakter
jeg har aldri vært i landet syden og kan derfor tillate meg mangt, og aldri har jeg eiet kjøretøy og kan derfor tillate meg mye - og det gjør jeg :mrgreen:
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Pollux og Vermin
Kjenner meg igjen, holder til i ei lita bygd helt sør på Jæren. Går med Rolex og en masse annet når jeg måtte ønske selv og gir fullstendig beng i snakk og spørsmål om pris osv.
Og eie en klokke til 100k+ er ikke noe verre enn og ta seg en ekstra sydentur i høysesongen med familien ett år.
Jobber som selger og tror aldri jeg har mistet ett salg pga klokken jeg har på lanken, har heller resultert i hyggelige samtaler og gode kontakter

Tro om dette er en særlokal tilnærming til verdien i det man ikke selv har interesse for? Jeg har fått flere bekymringsmeldinger om at jeg bruker så mye penger på trøsykkel fra bl.a. én som bruker like mye i året på fest og fyll, og en annen som bruker 8 ganger mer på bil og dobbelt så mye på ferie med kona. Har nevnt det før, men samme person som sa "nå kan du ta billån!" når jeg fikk bedre lønn, ringte meg for å si at han var redd for hvordan jeg brukte den nye lønna da jeg kjøpte ny (og eneste) landeveissykkel...
Klokkene holder jeg for meg selv da jeg ikke er interessert i å snakke om pris eller hensikt. Det anser jeg som en tapt sak.
Vi har våre normale ting som man skal bruke mye penger på (fylla, billån, syden, 150 kvadrat fylt til randen med beige-grått ræl). Bare vær normal!
Kæ ska du med sånn der dyre klokka, har du kje garmin/smartklokka???


Redigert for å holde meg til saken om Rolex og oppfatning:

Jeg synes ofte Rolex er harry, men med ettertanke, handler det veldig mye om hvem som bærer. Fikk en deilig espresso av en dyktig barista i Utrecht som hadde en TT-Rolex. Det var både subtilt og stilig. Om man ikke visste om klokker, hadde man kanskje ikke sett den. Hun bar det med den ytterste selvfølgelighet. Det samme gjelder en veldig dyktig ingeniør jeg kjenner, som har akkurat samme.
På den annen side var jeg på en bar i Eindhoven hvor jeg syntes en kars Black Bay ble overraskende prangende, men han hadde RL-skjorte, sleik, ankelsokker, og AF1-sko. Disse tingene korrelerer nok. Kanskje klokken forsterker resten av inntrykket?
"Hun virker kul, og se den flotte Rolexen! Den har sikkert en historie bak seg" vs. "Huff, for en klyse - selvfølgelig har han Rolex! Tror du han en gang vet hvilken modell det er?"

Redigert igjen for en liten P.S.: Jeg er ikke anti-ankelsokk, AF1, sleik, eller Ralph Lauren - men kombinasjonen av alle er gjerne litt tungsolgt...!
 
Redigert:
Noen som vet hvilken klokke Axel F har i den nye filmen fra 2024 som strømmer på netflix nå?
Tror det er Shinola - The Duck
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets og Jon Henrik