Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

perfekt kokt basmatiris etter tradisjonell japansk metode :)

IMG_6504.jpeg
 
Kunne du gått inn i detaljer her? Oppskrift, utstyr osv?
beregn 1-1,5 dl tørr basmatiris pro pers.

vask risen - dette er for å fjerne mesteparten av rismelet etter poleringen av riskornene, samt gjøre risen mør. vask slik:

ha risen i en beholder og ha over (flere liter) kaldt vann. rør lett rundt 30 sekunder med en sleiv frem og tilbake til vannet blir uklart. hell av vannet. gjenta prosessen til vannet blir nesten helt klart - men ikke helt, fordi det skal være litt løs stivelse igjen - det vil variere etter kvaliteten på risen, men fra 5 til 10 skyllinger, tilsammen ca 5 minutter. rør rundt mer skånsomt i de siste rundene. hell risen over i et dørslag og la risen tørke en liten time. ikke rist på risen i dørslaget for da frigjøres mer rismel. ha risen i en relativt liten kjele med tettsittende lokk, og hell kaldt vann over - ca dobbel mengde av rismengden. en grei regel er 1 tommelbredd over risen. sett kjelen på kokeplaten på full styrke: skru av varmen rett før vannet koker over og lokket ønsker hoppe av, men ikke ta av lokket! regn med at det renner litt risslo nedover kjelen. la kjelen stå slik en halvtimes tid. ferdig.
 
Dette hørtes ekstremt styrete ut. Samtidig ble jeg ekstremt nysgjerrig på hvordan det smaker.
…ja, slik er det å lage mat fra scratch - blir litt som å lage bål i skogen for fyre opp en kaffelars med klart vann fra en sildrende bekk for å få i seg en kopp kokmalt eliksir drukket fra en uthulet bjørkerot :coffee::geek:

hovedpoenget blir at det må være verdt det, slik at det ikke bare blir kongens nye klær - et emosjonelt luftslott; resultatet bør bli en vesentlig merkbar forskjell, og da er det ikke lenger noe styr :cool:
 
Jeg har aldri forstått de som bestiller seter på de fremste radene i SAS Plus, når man får en mye bedre opplevelse å bestille bakerste rad i SAS Plus. I går, for eksempel. "Fullt fly", men allikevel masse plass helt bakerst i samme klasse.. :)

img_8780-jpeg.2543128
 
To ting som bidrar til en bedre hverdag:

Nr.1
Jeg kan ikke fordra Musk og har et helt nøytralt forhold til bilene hans. Men fy fader for en langt bedre hverdag det ble da ladestasjonene åpnet for alle merker. Fra å sirkle rundt i Elverum på jakt etter en 50kw-lader utenfor Kiwi, er det nå alltid masse kapasitet på vei til Trysil.

IMG_5381.jpeg


Nr.2
Vel, et bilde sier mer enn tusen ord :)
IMG_5383.jpeg
 
Av og til kommer gode hverdagsopplevelser når man ser ting som i utgangspunktet er trivielle. Her fra liljene i hagen. Undre kan komme fra mange hold i hverdagen. Det er avgjørende at man klarer å se det store i hverdagslige ting - som ikke nødvendigvis er så hverdagslige når man egentlig tenker etter. :)

IMG_8913.jpeg


IMG_8914.jpeg
 
Bestemte meg for å bytte bank. Gruet meg noen dager, men etter et raskt møte med kunderådgiver i ny bank, viser det seg å være en veldig smidig prosess. Da gjenstår det å se om gjennomføringen er like smidig også. Lange kundeforhold og lojalitet har ingen verdi i bank- og forsikringsbransjen.
 
Lange kundeforhold og lojalitet har ingen verdi i bank- og forsikringsbransjen.
Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner. For oss som driver med eiendomsutvikling og har store låneengasjement (fortsatt som privatpersoner) så har en god lokalbank betydd utrolig mye. Jeg har hatt samme rådgiver de siste 10 årene og har fått særbehandling rett og slett fordi banken stoler på det vi driver på med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Bestemte meg for å bytte bank. Gruet meg noen dager, men etter et raskt møte med kunderådgiver i ny bank, viser det seg å være en veldig smidig prosess. Da gjenstår det å se om gjennomføringen er like smidig også. Lange kundeforhold og lojalitet har ingen verdi i bank- og forsikringsbransjen.
Gjorde det samme for ca 1 år siden når min gamle bank ble et ''konsept'..... Gikk veldig bra uten problemer det (y) .
 
Bestemte meg for å bytte bank. Gruet meg noen dager, men etter et raskt møte med kunderådgiver i ny bank, viser det seg å være en veldig smidig prosess. Da gjenstår det å se om gjennomføringen er like smidig også. Lange kundeforhold og lojalitet har ingen verdi i bank- og forsikringsbransjen.

Jeg byttet også bank for noen år siden. Største ulempen var at jeg kom over til en nettbank som hadde et %&#§% grensesnitt! Min 'gamle' bank hadde siden tidenes morgen vært ledende på dette. Sliter fortsatt med beskrivelser og løsninger som passer best på 'Humorsiden', men det funker.

Frykten for å få ny pin-kode til kortet gikk overraskende bra....

Dette er nok noe du må ta oftere.
-------------------
Kan jo legge til at jeg byttet alarmselskap for boligalarmen. Hadde hatt den gamle i mange år. Mest uten å tenke over dette. Jeg stilte Sector opp mot Verisure og ba om tilbud fra begge. Etterhvert så kom de begge med "Last offer" og da bestemte jeg meg for å bytte.
Dette likte tydeligvis ikke Sector. (Eller var det fordi jeg hadde vært "naiv og god betaler" i så mange år?) De kom etterhvert med så mye spaming at det var et mål i seg selv å ikke bytte. "Last offer" var langt unna det tilbud de ville gi meg etter at jeg hadde byttet. (Etter min mening useriøst!)

8- )