Det kan se ut som om hypen nå er over

Ikke alle som tror hypen er over...

Så han har ikke en gang en komplett samling? Hva er listepris for disse enkeltvis da, ca 3k per klokke? Selv under den heteste delen av hypen ville da denne prisen ha vært totalt urealistisk?
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Haha! Skal ikke si noe om form og kvalitet på «journalistikken», men passende at intervjuet gjennomføres av en notorisk aksje-banditt
 
Investornytt er ikke akkurat seriøse heller:




 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Så han har ikke en gang en komplett samling? Hva er listepris for disse enkeltvis da, ca 3k per klokke? Selv under den heteste delen av hypen ville da denne prisen ha vært totalt urealistisk?

-Ikke om du skal hvitvaske et beløp. Selger legger ut et 'samleobjekt' for fantasipris, kjøper (som eeee-eegentlig har kjøpt noe annet, men ingen av partene er interessert i noen kvittering på handelen), kjøper dette for før nevnte fantasipris, og vips har selger en hvit, skattbar inntekt.

Nå har jeg ingen grunn til å tro at noe slikt foregår her - om noe, er beløpet for lite til å være verdt bryderiet - men når noe selges for tilsynelatende idiotpris, er det ikke nødvendigvis slik at kjøper er den største idioten.

Det kan også være meget velkalkulert.
 
Investornytt er ikke akkurat seriøse heller:




Artig hvordan de finner hverandre disse geniene.
 
Festlig med klokke skribent : takk til orddeling@investornytt.no.
Jeg snublet på en slags artikkel fra samme klokke skribent på en norsk FB-side med tema Rolex. Artikkelen omfavnet modellen 14060 og hadde bare gode poeng til tross for en lite naturlig stil men jeg sitter igjen med en merkelig følelse når det brukes ordet "bevegelse" istedenfor "urverk" ( Google Translate for "movement").
 
Jeg tenker lite om folk som starter "suksessfulle virksomheter" i hjertet av en boble skapt av historisk pengekasting, rett før den muligvis største stagflation vi har sett i +200 år.
At sånt folk kan ikke se tegningene på veggen er enda et bevis på at lineær tankegang lever godt i de vestlige universitetene.
Lykke til med flipping eventyret:LOL:
 
Jeg tenker lite om folk som starter "suksessfulle virksomheter" i hjertet av en boble skapt av historisk pengekasting, rett før den muligvis største stagflation vi har sett i +200 år.
At sånt folk kan ikke se tegningene på veggen er enda et bevis på at lineær tankegang lever godt i de vestlige universitetene.
Lykke til med flipping eventyret:LOL:

Tenker du hele økonomien stagnerer så en like godt kan oppbevare pengene i madrassen, fremfor feks fond?
 
Tenker du hele økonomien stagnerer så en like godt kan oppbevare pengene i madrassen, fremfor feks fond?
Min utsikt over det er sånn.
-Krig, voksende mistillit i statene/institusjonene inkludert politisk destabilisering (kapital flykt), og økonomisk isolasjon på grunn av geopolitiske konflikter betyr mer inflasjon.
-For mye gjeld og konsumering krasj inkludert nedbrytning av middelklassen betyr økonomisk nedgang.
Det er derfor jeg spår kraftig "stagflation".

Det er statene og statsobligasjonene som er blitt problemet.
Ikke den private sektoren hvor pengene skal tydeligvis mer og mer flytte til.
Men det er ikke første gang det skjer i historien.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hoover og Edward
Catch and release. Tror det er snakk om samme klokke. I løpet av en natt har prisen gått opp 5k. Hvis klokken ble solgt for prisantydning. :unsure:
Skjermbilde 2024-07-10 153032.png
Skjermbilde 2024-07-10 152638.png
 
Catch and release. Tror det er snakk om samme klokke. I løpet av en natt har prisen gått opp 5k. Hvis klokken ble solgt for prisantydning. :unsure:

-Det er om ikke annet en risikosport - om dette stemmer, har vår mann bundet opp 155000kr i et forsøk på å tjene 5000kr, gitt at han finner en større idiot.

Til sammenligning burde å slenge samme beløp i et globalt indeksfond gi ham samme avkastning på en måneds tid - og da slipper du å forholde deg til alle dimlingene som forsøker å kjøpe ting på Finn...
 
Ingen forbedring på horisonten.

3mnd siden(Reuters)
ZURICH (Reuters) - The Chinese market is likely to be difficult until the end of the year with consumers hesitating over higher prices, the chief executive of Swiss watchmaker Swatch Group was quoted as saying in a newspaper interview.

Swatch CEO Nick Hayek told the Neue Zuercher Zeitung that China still has great potential, but consumers are waiting a long time before making purchases.

"They have also become more price sensitive, because in many areas there have been excessive price increases. I expect the Chinese market to remain difficult until the year's end," Hayek said in the interview published at the weekend."



Nå:
"(Bloomberg) -- Swatch Group AG’s shares fell the most in four years after sales and profit plunged amid a China-led slowdown for Swiss watchmakers and other luxury companies.
The group, whose brands include Omega, Blancpain and jeweler Harry Winston, reported a 70% drop in operating profit and 14% drop in sales for the first six months of the year.

Swatch Group shares fell as much as 10% in early Zurich trading, the most since March 2020.

The results underscore the downturn in demand for luxury goods in China as consumers in that key market shun purchases of pricey items. Swatch Group Chief Executive Nick Hayek, in an interview, said the company has cut production by more than 20% while keeping its workforce intact to ride out the downturn.
------------
Hayek said the company is retaining workers to avoid the “short-term thinking” typical of many publicly traded firms, in order to be ready when the market recovers. Otherwise, he said, it would have slashed the workforce by more than 30%."



Nå er det sånn at Hayek har bestandig holdt på arbeidskraften sin i Swatch gruppen, istedenfor å sparke/hyre inn folk på børsens følelsene.
Og det er en bra langsiktig taktikk som har betalt tilbake etter 2008 krisen.
Men det koster.
Nå er jeg litt usikker om Swatch vil tåle smerten hvis det holder seg i lengre tid enn tidligere.
Min mening er at selskapene (ikke bare Swatch) har elsket litt for mye den voksende inflasjonen, og brukt denne litt for å skru opp fortjenestene sine.
Og nå har kundene fått nok.
Tross alt er det ganske alvorlig når man ser såpass nedgang at +30% av arbeidsstyrken burde rykke ut.
Og det uten at verden er "offisielt sett" i krise.
Har Hayek råd til å holde på så mange folk uten fortjeneste, hadde han råd først og fremst til lavere pris inflasjon.
Feil beregning siden 2020?
 
Med fremtidens mørke skyer er det jammen spenstig av Bjerke å satse såpass som de har gjort i det siste!